Gå till innehåll

Bildmanus!


Adam88

Recommended Posts

hmm.

 

Jag såg på Tv-huste igår där Ulf malmros var gäst.

Han läste lite ur sitt bildmanus till tjenare kungen och det såg ut ungefär såhär:

 

 

14:1 Snabb inzoom.

 

14:2 Stillbild på gitarren.

 

osv osv...

 

Det ska man väl inte behöva något avancerat program till?

Jag är mer intresserad av att få veta hur man bygger upp ett sådant bildmanus.

 

Tack för hjälpen ändå! :)

Skriv på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte nämna något specifikt exempel, men på dvd utgåvorna av filmer så är det inte helt ovanligt att det ligger med bildmanus som extramaterial.

 

Det lilla jag vet om det hela, är att de ser väldigt olika ut. Cameron som är duktig teknare gör extremt detaljerade storyboards som inte avviker mycket från det färdiga resultatet. Sen har du de som bara har streckgubbar och pilar, som ser ut som skit men som fyller sitt syfte för regissören.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag gick på gymnasiet fick vi jobba en del med storyboards. En bild ruta till vänster och och några svarta sträck (rader) till höger. Du målar början av klippet och sedan beskriver du hur det ska gå till. Man kan måla dit pilar i bilderna där man får se hur kameran ska röra sig eller personer. Vi fick inte lära oss så avancerad teknik utan ett lätt sätt som jag tycker räcker.

Länk till kommentar
Share on other sites

låna/köp boken Shot by Shot directing. 400 sidor klockren läsning om hur man bygger upp en historia från storyboard till filmvinklar. Där förklaras exakt vad malmros visade upp i svt igår. Denna bok är speciellt bra eftersom den tar upp konkreta bildexempel och därefter en analys och alternativa tillvägagångsätt.

 

Det är inga större konstigheter, du ritar upp din lokal där scenen utspelar sig sedan ritar du ut alla kameravinklar och vilken bild (helbild, halvbild, närbild osv.) dessa ska ta. Och sen skriver du till det i manuset.

 

Exempel:

 

INT. KONTORET - DAG

Johan kommer in i lokalen och plockar upp pistolen som står på bordet.

 

"Kamera A (Närbild). Kamera B Johans OTS (over the shoulder). Kamera C (halvbild bakifrån). Kamera D (närbild) när Johan plockar upp pistolen.

 

Eller som malmros:

 

3:3 (Närbild)

Scen 3, vinkel 3

 

 

Ps. Detta är endast ett snabbt exempel, Jag brukar skriva det mer detaljerat och lägga in alternativa vinklar. När jag skriver "Kamera D" menar jag inte på att du ska ha 4 st kameror som filmar samtidigt utan det stationerar mer ett exempel på olika vinklar. Tänk också på att ALLTID ta extra material när du väl filmar så du inte låser dig fast vid dina anteckningar. Detta ger dig även en större frihet i redugeringrummet senare som kan vara nyttigt. Kan vara omständigt att rigga upp allt igen och skapa exakt samma stämning igen när du kan ha tagit några extra bilder på plats. Ds. Lycka till!

 

EDIT: När det gäller storyboards brukar jag komplettera dessa med riktiga bilder. Dvs. jag tar en digitalkamera, drar ner den till lägsta upplösning och fotar en polare ur vilka vinklar jag hade tänkt mig en person i scenen. Lägger in det i pdf format exempelvis och skriver ut eller har en laptop under inspelning. Tycker det går snabbare att ta kort och man får mer "känsla" för färger och avstånd. Vidare, är dessa bra att bifoga när du söker stöd för projektet. Ger bedömaren en bättre bild på vad du hade tänkt dig och vilken känsla du vill förmedla.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]

EDIT: När det gäller storyboards brukar jag komplettera dessa med riktiga bilder. Dvs. jag tar en digitalkamera, drar ner den till lägsta upplösning och fotar en polare ur vilka vinklar jag hade tänkt mig en person i scenen. Lägger in det i pdf format exempelvis och skriver ut eller har en laptop under inspelning. Tycker det går snabbare att ta kort och man får mer "känsla" för färger och avstånd. Vidare, är dessa bra att bifoga när du söker stöd för projektet. Ger bedömaren en bättre bild på vad du hade tänkt dig och vilken känsla du vill förmedla.[/citat]

 

 

Om du tar foton också så lämnar du ju väldigt liten frihet till fotografen, men du kanske fottar själv... Om du inte gör det så vette tusan om det är bättre att hålla sig till försteliga bilder som fyller en funktion för att inte låsa "tänket"...

 

bara en tanke...

 

Adam de e bara att googla "storyboard" de vet du ju =)

 

hej

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, har man råd till storyboardtecknare, fotokille, ljudkille, manusgranskare så kan man luta sig tillbaka lite mer. Men storyboards utförande bestäms nästan alltid av regissören i samråd med fotografen. Regissören har alltid det sista ordet vilken vinkel som ska användas och vad som ska synas, fotografen har främst ansvar att bilden ser "bra" ut.

 

Mitt råd är helt klart att låna boken shot by shot directing. Hemmagjorda sidor på nätet ger ingen representativ bild av hela händelseförloppet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag började rita storyboards till mina filmer vid elva års ålder och då i mitt ritblock.

Idag fungerar samma visa lika bra.

Rita upp rutor och vet du var du skall spela in någonstans (om du vet hur det ser ut på inspelningsplatsen alltså.) I din storyboard kan du vara hur slarvig eller hur nogrann som helst - du bestämmer. Dock skall man helst kunna se och förstå det man skissat ner senare också. Papper med bildrutor kan man skriva ut färdigt, rita upp rutor i Word eller vad som helt, skriv ut och sen är det bara att använda en krita. (Helst en röd med dinosaurier på.)

 

Bjuff.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spirited away (svenska dvdn): där finns hela storyboarden klippt som filmen på skiva två, med filmens ljud och ett finskt kommentatorspår.

 

Nausicaä (australisk r4): hela storyboarden som alternativ synvinkel.

 

Castle in the sky (japansk dvd) tror jag också har hela storyboarden. det är lite svårt att navigera i menyerna...

 

--

 

det är några exempel på animerade filmer som har med storyboarden i sin helhet (bortsett från bortklippta scener och sånt som inte kom med i den färdiga filmen)

 

En annan källa till storyboards är serietidningar... inte nödvändigtvis japanska även om jag föredrar dessa framför amerikanska skapelser.

 

film directing shot by shot - är en väldigt fin bok, nästan lite uppslagsbokaktig men förklarar det mesta.

 

from word to image - är en annan bok som är lite mer inriktad för just storyboardare istället för regissörer och fotografer, men det finns lite att hämta där också.

 

annars får du väl leta lite varstans bland Art Of... titlar som bildvärlden i sagan om ringen och Art of spirited away m.m. etc. osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

hur är det...

gör man själv sina bildmanus skisser eller kan man låta någon annan göra dem åt en bara man har en översikt... är usel på att rita, men vill ändå inte gärna fota...

 

Måste man göra en bild till varje ruta? Räcker det inte med att man bara gör en beskrivning för hur man vill att scenen ska vara uppbygd?

 

Typ:

 

3:3 Kamera B på Johan.

 

3:4 Kamera C på Johans hand.

 

Osv.?

 

Och sedan bara ha en stor skiss på lokalen tex. där man pekar ut kamera A, B och C osv...

 

eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan rita teckningarna själv eller låta en duktig polare hjälpa dig. streckgubbar funkar och det spelar ingen roll hur det hela ser ut bara du har koll själv. bildmanus är ju till din egen hjälp som regissör att inspelningen ska gå smidigt till. allt tar tid på inspelningsplatsen och det är riktigt skönt att ha klart för sig vilka vinklar man vill ha en scen ur osv. osv. Det finns inga direkta "regler" som säger hur många bilder du ska ha. det räcker gott med anteckningar och en övergripande skiss på lokalen dock är riktiga storyboards att föredra om du söker stöd för projektet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Räcker det inte med att man bara gör en beskrivning för hur man vill att scenen ska vara uppbygd?[/citat]

jodå, det svenska ordet bildmanus täcker in mer än det engelska storyboard som jag tror betyder att man ritar teckningar. det engelska shot list täcker in resten av det som på svenska heter bildmanus, men också det som heter tagningslista, vilket är mer en del av inspelningsplanen. det är inte så noga med vad man gör och vad man kallar det, bara man gör det. det handlar ju bara om att veta på inspelningen vad det är man ska göra. för mig är "floor plans" det bästa, eller typ "översiktsbild" på svenska. enkelt uttryckt ett bildmanus man ser ovaifrån med alla skådisar och vinklar utritade. vet att malmros brukar göra sådana också.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]. det räcker gott med anteckningar och en övergripande skiss på lokalen dock är riktiga storyboards att föredra om du söker stöd för projektet.[/citat]

 

 

Vadå söker stöd??

Hittils, av vad jag har hört (och erfarit) så krävs det oftast bara en synopsis och ett manus att läsa för att få stöd...

 

Varför ska "de" som ska ge stöd vara och peta i mitt bildmanus för om det bara ska underlätta för mig på inspelningsplats??

" De" har väl inget med hur jag vill ha mina vinklar i filmen att göra??

Länk till kommentar
Share on other sites

jag antar att ju mer tid som de ser att man har lagt ned på projektet är bättre(då slipper de ge dig pengar på att fundera). om man har både skitbra manus och synopsis så blir det ju bara bättre med ett bildmanus som visar hur mästerligt du hade tänkt filma det skrivna ordet, iallafall lite bättre än den andra killen som bara har skitbra manus och synopsis men inte har tänkt alls på bildkomponeringen... vem får pengarna tror ni? Men jag bara antar... ingen egen erfarenhet jag har.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]" De" har väl inget med hur jag vill ha mina vinklar i filmen att göra??[/citat]

det är ju inte för att de ska ha synpunkter som de vill se saker, inte manus heller. visst kanske de har synpunkter ändå, men syftet är ju att avgöra om de tror på projektet eller inte. det är ju ingen välgörenhet de pysslar med och du har såklart ingen "rätt" till stöd bara för att du råkar ha skrivit ett filmmanus, hur bra det än må vara.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår att de inte vill se det för att "ändra" på vinklarna...

Så dum är jag inte :)

 

Men jag förstår bara inte hur mycket vinklarna spelar för roll för dem...

 

Det är klart det är bra med så mycket information som möjligt för att veta om de vill satsa pengar eller inte...

men hur mycket måste de inkräkta på mitt arbete för att veta det...

Synd om de stackare som ritar fina bildmanus och så går det käpprätt åt h*lv*te. :)

Inte mer än rätt i och för sig, men ändå.

 

Men hur är det då då?

Vem väljer de helst: den som ritat ett skitsnyggt bildmanus än den som bara ritar streckgubbar? (Ha i bakhuvudet att det är samma story och samma vinklar.) Fast att den ena ritar mycket snyggare och mer detaljerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Han som gjorde bildmanus till Hitchkock's rullar var en fenomenal konstnär. Jag har sett några sidor av hans alster - det är mycket skickligt sammansatta seriestrippar som innehåller en massa information...och snygga. Originalen säljs på auktioner för tusentals dollares.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]

men hur mycket måste de inkräkta på mitt arbete för att veta det...

Synd om de stackare som ritar fina bildmanus och så går det käpprätt åt h*lv*te. :)[/citat]

det är trots allt de som ger dig pengar och då måste man ge den gruppen som beslutar ett stort beslutsunderlag.

Vet ej om du har sökt stöd tidigare men de kräver rätt mycket beroende så klart vad för stöd du söker (manus, utveckling, teknisk eller produktionsstöd) och vart du söker det. tror inte att de säger nej bara för att du har kassa teckningar men då kan du kanske skippa dem eller lägga mer vikt på projektbeskrivningen, eller att identifiera målgrupp & syftet på ett bättre sätt. allt handlar ju såklart om att rätt person tror på dig och din ide.

 

Detta brukar jag ha med när ja söker stöd:

 

CV

Synopsis/Manus eller båda

Pitch

Projektbeskrivning (målgrupp & syfte) projektets betydelse i stort?

Finanseringsplan/Budget

Produktionsplan

Storyboards

Tidigare filmer

 

Ps. inte för att verka nedlåtande men det är förbaskat svårt att få stöd, beroende på ställe men de flesta säger nej till 90% av fallen ifall du inte har ett kännt produktionsbolag/accepterad utbildning bakom dig eller någon "viktig" nyckelperson Ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ligger i förhandlingar med Film i Öst...

 

Söker bidrag till ett manus jag vill filmatisera, ett produktionsbidrag alltså.

Men just nu ligger vi till så att de vill korta ner min tänkta i alla fall 60 min film till en 30 min lång novellfilm.

Det är ett nej för mig.

 

Och får jag inte igenom det mesta av det jag vill så har jag ett "bolag" som jag ingår i. Vi har alla grejor, men saknar pengar.

Får jag ett nej så får jag fixa pengar på annat sätt...

 

Men ska börja rita på en storybord/bildmanus i hopp om att de ska ändra uppfattning, lite i alla fall.

Om de som sagt ser att jag är seriös.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, 60 min filmer är rätt svåra att få genom i och med att det är svårt att lägga dessa i något populärt fack (ifall det inte är frågan om dokumentärfilm), om jag vore du hade jag lagt till 20 sid och kört på det som en långfilm (dvs. över 74 min) eller kortat ner till 30 min novellfilm. du gör självfallet som du vill men ska du ha pengar så gäller det att kunna kompromissa tills man fått dem och sen göra som man vill :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...