Gå till innehåll

FireWire eller USB2.0 för överföring av video från kamera till dator.


Stefan_holst

Recommended Posts

Jag har letat lite om detta på nätet, har då också bedömt källornas trovärdighet.

Vad jag fått fram är att rent teoretiskt spelar det ingen roll om en videoström överförs via USB eller FireWire.

 

En digital videoström är i teorin antingen fungerande eller icke fungerande. Det finns inget mitt i mellan. Därför kan man inte fråga om vilket överföringssätt som ger bäst bildkvalité. Det som kommer över till datorn är en klon av det som finns på bandet.

 

Om man har långsamma överföringar av DV som består av MJPEG, alltså en massa JPEG komprimerade bilder, 25 per sekund i PAL, så kan man få bilder som inte är korrekta. Dessa bilder brukar kallas ”Dropped frame” och de bilderna kasseras. En sådan videoström kommer att upplevas att hoppa.

 

En normal FireWire kan överföra med 400 Mbit/sekund.

En USB port kan överföra i 1.1, 12 , 480 Mbit/sekund. Den USB port som kan överföra med 480 Mbit/sekund kallas USB2.0. Det finns inga kameror som tillåter överföring från 12 Mbit eller lägre. Om de gjort det så skulle alldeles för många bilder raderas i strömmen.

Om strömmen förs i 400Mbit eller högre så är risken för tappade bilder inte så stor.

 

Så är USB2.0 som överförs i 480Mbit bättre än FireWire som överförs i 400Mbit då?

Nej det är inte så lätt.

 

Först och främst är det få kameror som tillåter överföring över USB av video. Det finns en hel del som har USB koppling men denna är bara till för stillbildsöverföring från minneskort.

 

Sedan är det nog ännu färre redigeringsprogram som godtar USB som överföringsmetod.

Windows Movie Maker 2 är ett sådant undantag. Så för semesterfilmaren med en kamera med USB överföringsmöjligheter kan det räcka med USB2.0 och Movie Maker.

 

De tekniska skillnaderna är lite svårare att förklara.

FireWire är en överföringsmetod som är gjord en gång i tiden för just video- överföring.

FireWire är inte bara en kabel och kontakt det är ett protokoll, d.v.s. ett språk som både kamera och dator kan använda för att kommunicera med varandra.

Lika så har USB ett protokoll och detta skiljer sig från FireWire protokollet.

USB2.0 protokollet är relativt nytt och det använder Microsoft DirectShow filtret i stället för det äldre mer spridda Video for Windows filtret.

Dessa filter används för att förpacka videoströmmen, i ett mjukvara paket, som det Windows kompatibla redigeringsprogrammet, behöver för att arbeta med videon.

 

Windows kallar sitt paket för avi. Audio-Video Interleave.

Det finns dock två typer av avi vid mottagning av video ström. En som har det gamla filtret Video for Windows och en som har DirectShow filtret.

DirectShow filtret har den egenskapen att ljud och bild ligger i samma ström. Om du i stället kör via FireWire och då används Video for Windows filtret så kommer strömmen för ljud och bild i separerade strömmar. Det är så de flesta redigeringsprogram vill ha det.

 

Man kan alltså vad jag förstår, ta emot video över USB till ett program som tillåter detta men sedan om man använder ett annat redigeringsprogram som kräver separerade ljud och bildströmmar så kommer man bara se videon men uppleva att man inte har något ljud.

 

Slutsats är att om man håller sig till FireWire vid överföring, då kommer du att stöta på mindre problem vid användning av olika programvaror. Men du kommer inte att få sämre kvalité om både kamera och redigeringsprogam godtar överströmmning genom USB2.0

 

Jag hoppas att min undersökning gett lite klarhet och att den överensstämmer med verkligheten. Är det så att jag blivit felinformerad eller att jag spridit andra fel i denna text är jag tacksam för rättelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett å annat kunskapshål fylldes igen.Varför det till kameran bara följer med USB-kabel måste antas bero på att det i Win XP inbäddade Moviemaker inte kräver mer och dessutom inte stöder firewire.Alla datorer har USB men inte nödvändigtvis firewire så för att nybörjaren ska kunna komma igång utan större bekymmer svarar Microsoft för ett enkelt redigeringsprogram för video och kamertillverkaren medlevererar programvara för stillbildsinfångning via USB-kabel.Önskar användaren höja ambitionsnivån svarar denne för det själv och införskaffar annan redigeringsprogramvara och firewirekabel och ev kortläsare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Ja detta var intressant att veta. Jag stötte själv på det här problemet en gång då jag hade en lite enklare sonykamera hi8. Jag använde då det medföljande redigeringsprogrammet och när jag brände min film på dvd så blev framför allt bildkvalitén ganska så rutten. Sony-supporten talade om för mig att det förmodligen berodde på att jag överfört filmen till datorn via usb och för första gången kom jag i kontakt med firewire. Den använder ju nu såklart jämt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Orsaken till att FW ska vara battre an USB 2 e vad jag fattat det mest som pga. att FW inte behover anropa for varje grej sa att saga, plus att USB 2 kraver CPU-kraft, eller/och maste vanta pa CPU:n. Darfor sa kan man fa dropped frames o annat tjafs pga USB 2... Men jag har inte gjort nagra tester. Men det kanns dock som att jag hellre "streamar" saker via FW och skickar stora filer over USB 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Firewire och USB2 är bra på lite olika saker, där USB2's största fördel är att det är så spritt. Det stämmer att de teoretiska hastigheterna är 400 (FW400) respektive 480 (USB2) Mbps. I praktiken kommer dock FW vara snabbare. Å ena sidan har det att göra med hur paketering och felkorrektion av data fungerar protokollen. Vidare är det också så att FW är ett "självkontrollerande" protokoll, där USB kontrolleras genom en hub. Det innebär att samtliga enheter anslutna till huben, för USB, DELAR på hastigheten - medans FW-enheter får 400 var.

 

FW har inbyggda algoritmer för buffering och synkad data, vilket ger en mer pålitlig transfer och högre relativa hastigheter - vilket är anledningen till att det fortfarande är det prioriterade gränssnittet för kameror. För övrigt är FW1600 och 3200 på väg.

;-)

 

//Petter

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

OK Skulle dock vilja ha en sak klargjord i sammanhanget (MrPetter). Om man nu som jag också upptäkt detta och kör både extern HD och DVD brännare via FW och funderarar på köpa en ADVC55, hur påverkar det i så fall kapaciteten för den (eller de övriga anslutningarna)? Min PC P4 Laptop har tyvärr vara en (stackars liten) FW anslutning och jag är ju beroende framförallt av HD som har 7200 rpm eftersom den interna HD:n bara har 4200. DVD brännaren har dock även USB2.0. Vad jag förstår så lär AVC55:an också hamna sist i kjedjan eftersom den inte har (vad jag kan se) någon vidareanslutning för FW. Hur göra? Har det betydelse?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ha massor av betydelse och ingen alls... Firewire stöder inte längre kablar än 4.5m (annat än om du har förstärkare eller specialkablage) och det kan ju bli det om du har många enheter på rad.

 

Jag skulle köra brännaren som USB2 och sen ADVC50 som daisy-chainad till disken. Borde funka även om jag varit med om riktigt stora problem med vissa typer av laptops och program. Brukar främst ge sig till känna med konstiga digitala störningar på bilden.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Hej!

Jag sysslar med att överföra smalfilmer och annat till DVD. Jag fångar upp film från en duk och streamar in det i min PC till ett redigeringaprogram. Använder FireWire ingång till PC. Hur är det då med HDMI. Min kamera Canon HV30 kan spela in med HD och har också en utgång för HDMI. Min PC har också ett uttag för HDMI. Blir detta bättre.??

adam66

Länk till kommentar
Share on other sites

  • Pace avnålade ämne

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...