Gå till innehåll

Tips på bra musikprogram


nox

Recommended Posts

Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat riktigt vad jag söker (är säker på att det borde finnas en liknande tråd), så jag unnar mig latheten att bara öppna en ny tråd.

 

Det jag är ute efter är tips på bra musikprogram, helst ett sådant som är lätt, du kan göra musik med (dvs att det har olika instrumentsljud), redigera musik med och att du får ett så bra resultat som möjligt. Berätta gärna hur man använder grunderna i programet, så att jag kommer in i det så snabbt som möjligt.

 

Kan kanske samtidigt få lite tips på hur man med programet kan få fram en dyster/ledsen och ganska känslofylld musik (helst med akustisk gitarr eller liknande) och ett bra och vardagligt filmtema.

 

tack på förhand...

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekomenderar också Reason ;) är väldigt uppskattat och inte alltför svårt att lära sig. Det finns endel gitarrpluggar som ändå låter helt ok, som har rytmiseringar inbyggt. Klart att det är svårt att få det att inte låta data, men ofta kan man få det att låta bättre än om man skulle spela in det själv, om man inte är duktig på att spela gitarr då, + att man ska ha en hyffsad gitarr, mik å preamp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kan tänka dig att jobba med en "tracker", kan jag varmt rekommendera Skale som du hittar gratis på http://www.skale.org

 

Trackers som Skale och dess föregångare har banat väg för väldigt många unga musiker in i brancher som film, spel och dance. Man jobbar med samplingar som man måste fixa på egen hand. Det finns en hel del bra gratisljud där ute och du kan t ex bygga upp ditt grundbibliotek från:

 

http://www.samplenet.co.uk/

 

Sedan stöder Skale idag VST-plugins, så det finns en hel del där ute att testa, som synthmoduler där du skapar dina egna ljud, effektprocessorer, limiters och mycke mer. På Skale's hemsida finns guider och några exempellåtar som du kan ladda ner.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=nox]Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat riktigt vad jag söker (är säker på att det borde finnas en liknande tråd), så jag unnar mig latheten att bara öppna en ny tråd.

 

Det jag är ute efter är tips på bra musikprogram, helst ett sådant som är lätt, du kan göra musik med (dvs att det har olika instrumentsljud), redigera musik med och att du får ett så bra resultat som möjligt. Berätta gärna hur man använder grunderna i programet, så att jag kommer in i det så snabbt som möjligt.

 

Kan kanske samtidigt få lite tips på hur man med programet kan få fram en dyster/ledsen och ganska känslofylld musik (helst med akustisk gitarr eller liknande) och ett bra och vardagligt filmtema.

 

tack på förhand...[/citat]

 

Har du en Mac så är GarageBand mycket lättarbetat.

Motsvarigheten på PC är Sony Acid.

Du sätter ihop färdiga melodislingor. Det finns massor klassiskt, rock, pop, disco, jazz, you name it!

Har inte arbetat med (Svenska) Reason men har en vän som har detta och han är mycket imponerad. Men jag tror att det mer ett program som Cubase.

Alltså ett redigeringsprogam för studio mixning, så de är lite mer avancerade.

Men om du är tillräckligt intresserad så lär du dig nog och då är ju de avancerade programmen bäst.

Det finns testversioner av alla dessa program så det är bara att prova och leka så hittar du det som passar dig bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...