Gå till innehåll

Bluescreen eler greenscreen?


00Bengtsson

Recommended Posts

ja. det funkar fint. det gäller bara att tänka på att inte ha gröna kläder på sig. även färger med nyanser av grönt. nuförtiden funkar det med vilken färg som helst. bara den är en kontrast till föremålet framför. tex, om man är mörkt klädd framför en ljus vägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

[citat=NEsan_JB]Behöver ett svar till denna fråga. Vad heter tyget som man ska köpa om jag ska ha greenscreen. elr kan man ha vilket som?[/citat]

 

om du hade kollat 2-3 senaste posterna så hade du fått svar på din fråga

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Ljussättning. Hur ska jag ska ljussätta greenscrenen? ska jag köra fyrpunktsljus? Trepunktsljus? Lampa bakom tyget? Vad blir bäst?

 

 

Den absolut bästa belysningen skapar du genom att ha en vit yta (vägg?) framför din green/bluescreen. På denna vita yta lyser du och låter ljuset reflekteras mot din G/Bscreen. Då får du inga skuggor och det blir proffsigt. Har hållt på mycket med detta och det är garanterat det bästa sättet. Med du får testa dig fram tills du får ditt perfekta ljus.

Går iofs att redigera det mesta med ljuset på datorn också men..

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Denna förklaring fick jag varför det finns blå och grön chromakey-bakgrund.

 

Från början användes blå som bakgrund men eftersom det blev fler och fler mörkhyade skådespelare inom TV-produktion och film så började man använda grön bakgrund istället. Detta ska alltså vara sant.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...