Gå till innehåll

Bluescreen eler greenscreen?


00Bengtsson

Recommended Posts

många påstår att greenscreen är bättre om man filmar med DV för att DV-kameror tar upp grönt bäst men jag tror de går lika bra med bluescreen om de är en jämn yta utan stora skiftningar i färgen om man belyser den på rätt sätt!!

 

själv kör jag med bluescreen men måste skaffa lite bättre ljus för att få till de ordentligt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Oakstar]Färgen ska väljas beroende på vilka färger du har på det du filmar framför skärmen.[/citat]

 

glömde å säga de... självklart så ska du ju inte ha samma färg på skärmen/väggen som du har på kläderna eller de föremål som ska synas framför (om du inte vill att t.ex. överkroppen ska försvinna då) ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

bäst resultat kan man få från rotoscoping (om man nu orkar)

 

skämt åsido, Green-/blue-/pink-/yellow-/red-/luma-screen (jo alla används och jag har säkert glömt någon variant) är nog bland tio i topp bland antalet frågor här. Sök!

 

andra frågor som återkommer dagligdags: fejkblod och lasersvärd.

 

sök!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe jag frågade pappa om han kunde ta en bunt ljud gröna papper från jobbet å så kom han hem med en bunt nästa dag. Sedan satte jag igång med att bygga en liten hörna av kartong å tejpa/lima fast alla papper så de blev som ett litet rum cirka en halv meter högt å brett. Sedan la jag lite sand på botten å rullade en bil. Sedan klippte jag bort allt grönt i AE så de bara blev en rullande leksaks-bil. Sedan är de ju bara lägga dit en bakrund på en väg eller liknande. Så skvätter de ju upp rök oxå. Jag har inte gjort de men ska prova snart. Håller på å bygga lite hehe. kan lägga upp det sen när de är klart

 

 

Det är ju en grej som man kna göra med green/bluescreen hehe...

Länk till kommentar
Share on other sites

kolla på tradera, där kan du köpa chromakey tyg med blå eller grön färg.

Brukar gå på nån hundralapp.

 

Du kan chroma keya vilken färg som helst.

 

På ett Jay Leno avsnitt, så ändrade färgen på en kvinliggästs kjol (den var grön) till alla möjliga färger... ganska tufft...

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Letade på tradera efter "chromakey tyg" med hittade inget. Kan du skicka en länk? Sen är det det att jag inte har så bra ljus i rummet där jag har min nuvarade greenscren, och har inte så mycke budget att lägga på lampor. Så hur blir det om man tar ut den och filmar mot den utomhus? Någon som har testat?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]tyvärr måste jag meddela att JAG ska lägga högst bud på den där.[/citat]

Jag leder iaf än så länge. Synd bara att man upptäckte direkt efter budet att det var flera såna till salu och att på de andra låg högsta budet på runt 40 kr.

 

EDIT: De var visst i andra färger.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock][citat=Anhool]tyvärr måste jag meddela att JAG ska lägga högst bud på den där.[/citat]

Jag leder iaf än så länge. Synd bara att man upptäckte direkt efter budet att det var flera såna till salu och att på de andra låg högsta budet på runt 40 kr.

 

EDIT: De var visst i andra färger.[/citat]

 

Om man går in på den säljaren så verkar det som om han säljer typ 10 st sånna tyger. och det verkar inte vara enfärjat matt tyg, utan typ blankt tyg som man ska ha hängande i taket för typ modell fotografering

18821470_1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Har laborerat mycket med green screen på lokaltv i Lund. Bäst är en stor vägg, då man slipper skrynklor. Två redheads med diffusion funkar bra som ljussättning. Kör du utan, så tänk på att ljuskäglor kommer att synas på screenen, vilket ögat inte ser. Använd monitor!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...