Gå till innehåll

Bilder per sekund


Clown

Recommended Posts

Ett tips om du vill ha mjukare rörelser.

Morpha mellan rutorna så datorn lägger till några rutor emellan.

För många morphade rutor mellan varje orginalruta ger dock fult resultat eller för stora skillnader i bilderna.

T.ex filma 6 rutor per sekund och lägg till 3 morphade rutor mellan varje = 24 rutor per sekund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Äh, det är inte så jobbigt att fota animering. Med lite rutin så är det ju nästan som att filma i realtid. :-) Om man använder capture-program i datorn behöver man inte ta dubbla bilder utan man skriver bara 12 fps i programmet och det blir rätt i alla fall. Möjligen om man vill mixtra med datorn är om man vill lägga till motion blur när det är riktigt snabba rörelser, med då tycker jag inte det ser så animerat ut längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lasse_laser: 8 fps (trippel exponering av bildrutor) brukar det stå om anime. Då rör sig inte mycket. Bara mun/ögon/hår m.m. men även där så används högre fps när det behövs, iallafall nuförtiden.

 

med datorgrafik gör det ingen större skillnad, man bara skriver fpset och datorn fungerar som in-betweener. (men var försiktigt, det ser lätt ut som, ja, datoranimerat om allt går perfekt och mjukt)

 

Själv tycker jag att amerikanarna har alltid haft för mycket pengar. Då man ser hur japanerna lyckas pumpa ut animerat i otrolig hastighet. De har alltid lärt sig less is more och det syns tydligt. Jämför Disney och Ghibli.

 

Testa dig fram helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonvision]Det är väl som gorse säger 12 bilder/sek*2, dubbelexponering på varje position.[/citat]

 

Det tsår helt still för mig... menar du 24 bilder i sekunden, 12 bilder på två sekunder eller att man skall ha nån typ av dubbelbilder? Förklara långsamt tack :)

 

Oakstar, morpha?

Länk till kommentar
Share on other sites

man sätter upp lergubbarna på bordet, tar två exponeringar, flyttar lergubbarna, tar två exponeringar etc tills filmen tar slut. Om kameran i vanliga fall filmar 24 rutor per sekund så exponerar man 12 bilder per sekund, men två gånger så det blir 24 bilder per sekund (som vanligt). Annars springer gubbarna dubbelt så fort än du tänkt dig.

 

Men rent praktiskt om man har en vanlig dator med capturekamera, behöver man inte bekymra sig om det, utan ställer in antal bilder per sekund och exponerar en gång och sen blir det rätt i alla fall i slutändan. Då brukar 12 rutor i sekunden vara ganska lagom vad man orkar med att animera. Är man nybörjare kanske man tycker det är lite för jobbigt så kan man nöja sig med 6 frames per sekund, men då blir det lite ryckigare gång. Att asiatiska filmer har lägre framerate tror jag beror på att de producerar MYCKET så det går åt att det går undan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade tänkt använda mig av en vanlig digitalkamera och ta bilderna och den har inga speciella inställningar vad jag vet... Är dt dumt att använda en sådan? Måste man då göra allt för hand i redigeringsprogrammet sedan? Jag har aldrig gjort någon form av animerad film och behöver all hjälp jag kan få :)

För övrig så tackar jag så mycket för svaren :)

Länk till kommentar
Share on other sites

well, jag gör en hel del stop motion och kan rekommendera programet Stop Motion Pro. Fast du kan inte använda digitala stillbildskameror där. Eller du kan om du importerar bilderna du har tagit med kameran från minneskortet så kan programet sätta ihop klippet. Och jag kan ju säga att allt under 15fps ser väldigt dåligt ut imo. Men som sagt tar det väldigt lång tid. Att få en minifig att gå i 4 sekunder tar ungefär två och en halv timme. Men det är därför jag älskar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Det finns ett program som heter VideoMach där man tar bilder och sparar dem som avi eller något sånt. Skulle det va något man kunde använda eller är det bättre att använda vanliga redigeringsprogram?[/citat]

 

Kanske är bra men det brukar fungera med nästan alla redigeringsprogram.

Alla bilderna ska vara numrerade i ordning i en mapp och sedan så beskriver du för redigeringsprogrammet hur många bilder per sek du vill ha. Ju fler bilder per sekund ju bättre mjukhet i rörelsena, men då måste man ju lägga ner mer tid vid fotot, flytta sina figurer i mindre rörelser osv.

Rör ej kameran vid fotograferingen! Den måste styras på avstånd om det ska bli bra.

Har läst att Disney använder 15 bilder / sekund men japanska Manga filmare använder allt från stillbilder till 12 bilder/ sekund.

Det finns ju special program för detta med animering där man kan blandannat se hur figurerna stod i förra bilden. Detta är bra om man råkar välta eller flytta något oavsiktligt. Men för att lära sig grunderna så räcker det med enklare utrustning som digitalkamera och videoredigeringsprogram t.ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Tackar :) Tror att jag förstår. Men man måste väl kunna flytta kameran ibland? Om man vill fotografera ur olika vinklar. Man kan kanske inte göra det mitt i rörelser och så.[/citat]

 

Jo det är klart!

Jag menar att man ska använda fjärrkontroll för att inte oavsiktligt flytta kameran. Om man ska ändra vinkel så måste man flytta kameran på samma sätt som man animerar figurerna.

Du kan också välja att sätta upp dina figurer på ett bord som du kan vrida.

"Riktiga" animerare, såna som har stor budget har mycket avancerade kamera riggar som de kan röra kameran med stor nogranhet.

Det där med webkamera fungerar bättre än man tror eftersom man ska komma nära objektet. Kameran är liten och det brukar figurerna också vara.

Min son har gjort många legofilmer på de sättet. Så prova!

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart så kan man inte flytta kameran med för stora steg men jag trodde först att du menade att man inte skulle flytta den alls och när man byter scen så kan man väl flytta den hur man vill?

 

Jag börjar bli mer och mer intresserad med det där med webbkameran får kanske kolla närmare på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att göra kameraåkningar också om man är lite klurig. Jag ritade svagt ett streck på bordet, delade in strecket i avstånd med linjal. På datorn ritade jag ett kikarsikte med en tuschpenna på skärmen (jag har en gammal rörskärm med glasruta, är kanske bäst att tillägga) för capture-programmet och det märket siktade jag mot ett fast punkt i scenen. Sen flyttade jag kameran ett steg i sänder utefter min linje, samtidigt som jag siktade med tuschmärket mot min fixa punkt i scenen. Funkade utmärkt. Som nån redan nämnt, en webcamera är liten, har en fot och är lätt att flytta. Dock har de automatiskt ljusreglering som gärna gör att filmen flimrar lite (eftersom kameran sällan ställer in exakt samma ljus mellan alla bilder) så en kamera där man kan stänga av detta är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat det där med webbkameran lite och ska testa mer senare men det är två saker jag undrar. När man gjort bilderna så sparas de som avi, denna avi-fil kan jag inte spela upp i windows media player eller i winamp men jag kan öppna och kolla på den i mitt redigeringsprogram, varför? Och går det att öppna avi-filen i bilder så att man kan redigera bild för bild i ett bildprogram?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Jag har testat det där med webbkameran lite och ska testa mer senare men det är två saker jag undrar. När man gjort bilderna så sparas de som avi, denna avi-fil kan jag inte spela upp i windows media player eller i winamp men jag kan öppna och kolla på den i mitt redigeringsprogram, varför? Och går det att öppna avi-filen i bilder så att man kan redigera bild för bild i ett bildprogram?[/citat]

 

Min grabb som sagt gör Lego animationer använder sig av följande teknik.

Han använder webkameran och tar stillbilder som han sparar i i mapp.

Bilderna är numrerade 1, 2, 3 osv till den sista bilden.

När han är klar använder han ett videoredigerings program från InterVideo som heter WinProducer. Där kan han importera stillbilderna som "Bildsekvens".

Sedan kan han ställa in antal bilder per sekund.

Nu kan han se filmen i förhandsgranska fönstert i WinProducer.

Efter ljudpålägg och redigering så renderar han ut videon i ett lämpligt format.

Med denna teknik kan du ju påverka bilderna i ett bildredigeringsprogram.

 

När det gäller att du inte kan se dina filmer i media player så tror jag att du saknar någon Codec som du ska installera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man redan har en avi-fil och vill få den i bilder. Jag har testat det där gratisprogrammet som gorse pratade om och då får jag just en avi-fil, denna vill jag sedan kunna redigera bild för bild om det går. Eller finns det något enklare sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Om man redan har en avi-fil och vill få den i bilder. Jag har testat det där gratisprogrammet som gorse pratade om och då får jag just en avi-fil, denna vill jag sedan kunna redigera bild för bild om det går. Eller finns det något enklare sätt?[/citat]

 

Det finns sätt! enklare?

Om du har Premiere och Photoshop...Öppna Premiere importera din avi fil. Lägg ner den på tidslinjen. Exportera tidslinjen till filmstrip format.

Öppna filen som du skapat i Photoshop. Där har du nu alla filmrutor klara för att redigera. När du har förändrat klart så sparar du och sedan importerar du till Premiere igen. Nu kan du exportera till avi eller vilket ut format du vill.

Det finns säkert andra sätt också.

Vad ska du göra med dina bilder?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...