Gå till innehåll

video till film


M_filmmaker

Recommended Posts

Det här är ingenting jag har nån erfarenhet av, men jag skulle först kolla om det finns någon ljudutgång på projektorn. I så fall kan du säkert (kanske med hjälp av en eller flera adaptrar) koppla en sladd direkt från projektorn till line-ingången på din dators ljudkort. Spela in ljudet med t.ex. SoundForge. Sedan är det "bara" att eftersynka i ett redigeringsprogram. Om du kan lägga in synkljud i början och i slutet av filmen så blir synkningen enklare. Synkljudet kan du nog få fram genom att skrapa lite på filmens ljudspår.

 

Jag tror du ska ha duken ganska nära projektorn för att få en ljusstark bild, men det är som sagt inget jag har prövat. Det vore ändå intressant att veta hur du gör för att filma en bildruta i taget.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...
  • 1 månad senare...

Men kör man bildruta för bildruta så borde filmen gå lite långsammare sen, de flesta filmkameror o projektoer kör ju 24p o video går ju 25p. alltså bilder/sek.Men sen bild för bild låter som ett hästjobb. 4 sekunders film, då är du uppe i nästan 100 bilder du ska ta. Många bilder blir de. Men jag har inga erfarenheter utav detta bara teori.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Vi kan scanna dina smalfilmer ruta-för-ruta, läs mer på http://www.uppsalabildteknik.com , dock överför vi inte ljud, det kan du experimentera med själv, skaffa en projektor med ljudutgång och koppla till datorn.

 

Du ska vara beredd på en hel del klippande och pillande och flyttande i redigeringsprogram sedan för att få ljudet att stämma med bilden, detta eftersom kameran har varierat lite i hastighet när filmerna har filmats och de scannade smalfilmerna har en exakt hastighet över hela filmen.

 

Hastigheten (att allt ska gå i rätt hastighet) justerar man med redigeringsprogram på datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...