Gå till innehåll

Köpa en XL 1:a för 17000:- eller vänta på en billig VX2100e?


Fidde

Recommended Posts

När jag skulle skaffa väska till min vx2100e så tyckte jag att alla väskor var så dyra så jag tog och byggde en själv. Jag köpte ett hardcase på clas ohlson som skulle användas till cd-skivor eller nåt, sen tog jag en bit skumgummi och markerade ut var kameran skulle ligga sen skar jag ut de bitarna. Efter detta klädde jag in skumgummit med högtalarmatta från biltema (limmade innan).

 

Jag är supernöjd med min väska och den fyller verkligen funktionen bra.

 

Jag kan lägga upp en bild senare när jag är hemma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mkt bra Gunnar, stort tack! Blir till att sticka till Clahs Olsson och Biltema när kameran väl anländer. Gunnar, vad gav du för din kamera och var köpte du den? Vad har du för sörsäkring på den? Oj, där slank det ju ut en massa frågor...

 

//Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena!

Helt ok att du frågar.

Jag köpte kameran på netonnet.se för 24990kr för ganska snart ett år sedan. Det var det billigaste då för man letade ju ganska mycket kan man säga.

 

Jag har ingen försäkring på den än men funderar skarpt på att skaffa, jag trodde det var lugnt för min hemförsäkring täcker upp till 30000 men vet inte riktigt om det bara gäller i hemmet eller något annat dumt som gör att man inte får ut några pengar när det väl händer något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte skaffat det än men funderar på att köpa ett polariseringsfilter eller uv-filter för att skydda linsen, det är ju billigare å paja ett sådant än själva linsen.

 

Jag har nyligen köpt ett trådlöst micksystem från sennheiser också eftersom att micken på kameran fungerar rätt taskigt i de flesta lägen. Eftersom jag tycker att ljudet är viktigt så fanns det ingen annan utväg för mig.

 

Sen måste du ta och skaffa det största batteriet till kameran. Jag köpte mitt på e-bay från england för 600kr, original faktiskt. I sverige får man betala 1900kr på cyberphoto om man ska ha samma batteri. Det räcker upp till 400min vilket gör att man aldrig behöver känna att man inte har tillräckligt med batteritid.

 

Sen är ju ett riktigt videostativ ett måste om du ska få någon som helst profisionell look på det som du filmar. Jag kör på ett gammalt stativ från velbon med oljedämpat huvud. Riktigt stor skillnad mot ett fotostativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar vara riktad till en mer profissionell publik men läser man prestandan blir man lite fundersam över några saker.

 

Jag skulle rekomendera dig att kolla upp hurvida kameran har dv-in då det inte stod specificerat på länken på blocket. Om den inte har det betyder det att du aldrig kan lägga tillbaka filmen på band igen när du har redigerat den i datorn. Om du ska leverera till någon som vill ha ett profissionellt resultat gäller alltid band då du inte har någon kvalitetsförlust.

 

Annars verkar det vara en bra kamera. Den verkar ha inställningar för manuellt ljud och många knappar med tillägnade funktioner... det är bra. Sen om du vill ha axelkamera eller handkamera är väl mest en smaksak. Sen kör den på DV-band och inte mini-dv vilket kan göra att du får lite svårare att få tag på band men du får en lite stabilare kvalité om man ska tro tillverkarna.

 

Kolla upp hur gammal den är..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...