Gå till innehåll

Köpa en XL 1:a för 17000:- eller vänta på en billig VX2100e?


Fidde

Recommended Posts

Som rubriken antyder så står jag i kamera-uppbytes-tankar. Efter en del läsning osv så har jag förstått att det är en Sony VX2100E som jag vill ha. Då jag såg Technicians annons på en VX2100E för 16500:- blev jag eld och lågor - det släcktes dock fort när jag såg att den var såld. :(

 

Så nu står jag i valet och kvalet (?), skall jag vänta och se om jag hittar en VX2100E för under 20000:- som mer passar mina behov, eller slå till på en Canon XL1:a då den nästan är likvärdig, fast med sämre automatik, bara för att den är så billig?

 

Om någon har några uttlåtanden om vilken som är bäst (har en förkärlek för enkelhet i användandet) så skriv gärna allt ni kan, egna erfarenheter osv. Eller ännu bättre, om någon vill sälja en VX2100E, säg bara till!

 

//Fredric

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena.

Jag har en pd 170, vilken är en storebror till vx-2100.

Vid en filmning på Öland hyrde jag även in en Canon XL1.

Resultatet bildmässigt var ungefär den samma. (filmning vid mörker osv)

Dock har XL1 lite sämre färgåtergivning än en pd 170)

 

Autofocusen var j*vligt dålig på XL1 att jag nästan ville gråta efteråt. Även perspektiv där en kamera normalt inte borde kunna ta upp focus på annat, lyckades XL1 med. Vilket stör mig.

 

Dessutom tycker jag efter allt att pd:n är både smidigare och lätthanterligare.

 

Så hade jag varit dig hade jag valt vx-2100.

 

//Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för det uttömmande svaret. Om någon mer vill dela med sig av erfarenheter av de båda kamerorna så varsågod - dock är jag väldigt inställd på VX2100E nu. Dammsuger nätet efter annonser om begagnade VX2100:or, om du har eller känner något eller hittar en annons gällande denna kamera, så skicka gärna ett mail till fredric@fredricfilms.com , är nästan lite desperat efter denna kameran nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster]Tjena.

Jag har en pd 170, vilken är en storebror till vx-2100.

Vid en filmning på Öland hyrde jag även in en Canon XL1.

Resultatet bildmässigt var ungefär den samma. (filmning vid mörker osv)

Dock har XL1 lite sämre färgåtergivning än en pd 170)

 

Autofocusen var j*vligt dålig på XL1 att jag nästan ville gråta efteråt. Även perspektiv där en kamera normalt inte borde kunna ta upp focus på annat, lyckades XL1 med. Vilket stör mig.

 

Dessutom tycker jag efter allt att pd:n är både smidigare och lätthanterligare.

 

Så hade jag varit dig hade jag valt vx-2100.

 

//Simon[/citat]

 

 

Å andra sidan så ska man aldrig använda automatisk focus, speciellt inte med Xl1:an som inte är byggd för det. Det är en kamera gjord för profersionellt bruk, och där använder man verkligen aldrig autofocus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar till Ayame...

 

När jag filmade med XL1 så körde jag den på en steadicam flyer, vilket innebär begränsad åtkomlighet om man inte har någon form av "remote"-kontroll. Vilket jag inte hade.

 

Dessutom så sökte Fidde efter en kamera som är lättanvänd, vilket jag inte anser XL1 vara om man ska behöva pilla på focusringen hela tiden.

 

//Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

Skulle alldrig fått för mig att köpa en Xl-1'a eller en VX2100E för dom pengarna! Autofocus är ju inte så viktigt! men att säga att man "alldrig skall använda den!" låter ju bara idiotiskt sagt! det finns tillfällen på (exempel) ett en manna team eller documentär team, eller likande då du är så illatvungen att använda den för att vå någon brukbar bild överhuvudtaget! funktionen finns där för att den behövs! sen kan man leka så proffsig man vill och ignorera autofocus! Men visst jag använder till 99% alldrig autofocus på min kamera för focus djupet är endå så djupt!

 

Jag skulle spara lite pengar till för att köpa en ny kamera! Xl-1'an är en bra kamera! men kan inte alls mäta sig med dom nya kamerorna! men de beror på vad du skall använda den till?

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skall använda kameran för små hobbyfilmer, dvs jag tjänar inga pengar på det (än så länge), utan hela produktionskostnaden tas ur egen ficka, utan påfyllning, vilket gör att man inte vill lägga ut alltför mycket pengar.

 

Så, är VX2100 en kamera värd att lägga pengar på om man använder den för hobbyfilmning utan vinstintresse (iofs ganska påkostade produktioner, så man vill ju få det på "bra" kvalité)

 

//Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill först beklaga för jag ska inte sälja min vx2100e.

 

Jag har haft den sen oktober och är riktigt nöjd med hur den presterar.

De manuella kontrollerna fungerar riktigt bra men det gör även autofunktionerna. Den är väldigt lättanvänd men samtidigt finns de där inställningarna som man inte visste att man behövde till en början men är så grymt glad senare att de finns. Jag tog steget från en sony dcr trv-33 till denna och visste inte om vilka funktioner jag skulle ha med.

För att ge exempel så tycker jag att funktionerna med manuell exponering, att kunna ställa in vitbalansen och att kunna justera ljudnivån är jättebra nu men jag hade ingen aning om det då.

 

Enda nackdelen med kameran är att den inte har någon inställning för att få videon att mer likna film. Men å andra sidan hade jag fått betala 15000 mer för en sån kamera när jag köpte min.

 

Anledningen att du inte hittar så många begagnade är förmodligen för att de som köpt dessa kameror förmodligen är mycket nöjda dem, det är i alla fall jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter timtals letande efter en VX2100 så har jag konstaterat att det inte finns någon begagnad till salu för tillfället. Dock så undrar jag om någon har tips på om det finns någon annonssida förutom de vanliga (blocket etc) som kanske är mer specaliserad på videokameror och liknande teknik. Jag vill ju inte att något skall passera mitt finmaskiga nät...

 

//Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster]kollade lite snabbt på blocket och hittade följande

 

http://www.blocket.se/view/5646549.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

 

 

Dock så är det modellen före vx2100

 

kanske duger bra ändå?[/citat]

 

Tack för tipset, alla tips är välkomna. Har faktiskt redan kollat på just den annonsen, dock är det en VX2100 som jag är ute efter, särskilt den större sökaren, men framför allt att den kan filma vid lägre lux.

 

Väldigt kul att så många engagerar sig, kanske kan få tag i en trots allt! =)

 

//Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Nu vet jag inte om du är ute efter en begagnad videokamera eller ny. Men jag skulle inte rekomendera att du köper en begagnad (om inte den har någon slags garanti eller försäkring).

Du vill nog inte köpa något som kanske efter ett halv år går något sönder som kostar dig en massa att reparera.

 

Så, satsa på nytt och glöm inte att försäkra den fullt ;)

 

Om du ändå nöjer dig med begagnade, se http://www.ebay.com det är mycket från USA och Storbritanien, men har en väldigt skillnad på priset. Dessutom så kan du hitta nya videokameror där också, tror jag.

 

 

Good luck!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra med massa åsikter, tackar! Är väl lite halvt om halvt där - på en begagnad är ju priset bra mkt lägre än på en ny - men som sagt så är det ju lite som att köpa grisen i säcken, varför man gärna vill träffa den man köper den av och klämma o känna på kameran innan man köper den, därför är det lite svårt att köpa begagnat från utlandet. Tittade även på ebay på nya VX2100, men slutpriset brukade ändå hamna någonstans kring 20000+ med alla avgifter osv. Kollar man på http://www.globalmediapro.com så blir det totala priset ca 22000/sek, vilket jag anser vara det bästa alternativet just nu (för en ny VX2100).

 

Självklart måste man försäkra en sådan här kamera, någon som känner till någon bra försäkring? Den jag har på min gamla kamera är väldigt bra, affärsförsäkring från OnOff (råkade få ett stenskott i linsen på min mkt använda DCR-TRV 15E, ny Carl Zeiss lins och arbete gick på 5500:- på en kamera värd ca 3000:-, jag fick betala 0:- ) Dock tror jag inte att de uppskattar att jag kommer med en kamera köpt någon annanstans och vill försäkra den...

 

Hur är det med sådan där "världsgaranti" - jag kan köpa en sony produkt med 1 års garanti i Kina, åker hem till Sverige, där jag upptäcker något fabrikationsfel - kan jag då gå in hos närmaste Sonyhandlare och få reparationen på någon "världsgaranti" eller är det något som Sony inte har?

 

//Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Så, tänkte bara uppdatera er på situationen och samtidigt se om det finns lite ytterligare feedback...

 

Har nu beställt och betalat för en ny Sony VX2100E. Beställde den från ett tyskt företag, Ixxpixx (http://www.ixxpixx.de). Nu är jag på jakt efter lite ytterligare tillbehör, såsom regnskydd och väska. Några förslg på var sådana artiklar kan inhandlas till en billig peng? Gärna i Göteborgsområdet eller via en svensk internetbutik. Dessutom är jag väldigt sugen på en bra försäkring som täcker det mesta, visserligen kan en sådan vara lite dyrare, men jag vill inte behöva vara rädd för att använda kameran fullt ut, oavsett risk för skador (självklart finns det gränser). Så om det finns någon vänlig själ därute med svar på en eller alla frågor så posta gärna ett svar =).

 

Undrar även om någon här inne har beställt från Ixxpixx? Hur fungerade det?

 

//Mvh Fidde

Länk till kommentar
Share on other sites

Grattis till ditt köp!

 

Om du söker regnskydd till kameran skulle JAG nog börja med en titt på cyberphoto.se

 

eller närmare bestämmt

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LCR-VX2000A

 

Fast undrar om det inte finns bättre regnskydd än det som syns på bilden?

 

slutligen får du hålla oss informerade om hur det går med kameran osv

 

//Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...