Gå till innehåll

RØDE VideoMik


barnholdt

Recommended Posts

Någon som har provat Røde VideoMik? Efter att ha läst i tråden "Grymm mikrofon för grymmt pris" och varit inne och kollat på Rødes hemsida blev jag ganska intresserad av deras VideoMik. Den har ju även ett mycket bra pris om man jämför med andra "märkes" mikrofoner, men hur bra är den?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Vandraren]Hej

 

Jag köpte den för en månad sedan och kan bara säga KÖP DEN, du kommer inte att bli besviken.[/citat]

 

Halla,

 

Jag kan inte anvenda, annars hade jag kanske kopt den.

 

Hur anvender du den? Jag spelar in mitt ljud separat via en mixer + minidisc eftersom jag inte har ngt ljud-in pa min kamera.

 

Hur mkt vet du om ljud till film? Har du provat annat? Vad for sorts ljud vill du spela in? Er ljudet mono- stereo?

 

Hm?

 

Answer me baby,

 

"I believe you, but my Tommy dont!"

 

Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Köp den genast!

 

Jag fick tipset här på voodoo och jag var lite tveksam först det måste erkännas! Men efter en del ljudstrul bästämde jag mig för att satsa på en sådan. Jag tror den heter Röde Nt-3 eller något i den stilen.

Ljudet är ju helt suveränt och med tanke på priset så är det inte mycket att tveka på!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt]Någon som har provat Røde VideoMik? Efter att ha läst i tråden "Grymm mikrofon för grymmt pris" och varit inne och kollat på Rødes hemsida blev jag ganska intresserad av deras VideoMik. Den har ju även ett mycket bra pris om man jämför med andra "märkes" mikrofoner, men hur bra är den?[/citat]

Jag har fått en i dag.

Min födelsedag!

Jag har en Panasonic NV-GS 140 och micken till den är skaplig.

Ljudet från min nya Rode låter mycket mer eller inte alls om det är tyst.

Behagligt!

Det går ju inte att förklara med ord. Jag är glad för min present.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stefan_holst][citat=barnholdt]Någon som har provat Røde VideoMik? Efter att ha läst i tråden "Grymm mikrofon för grymmt pris" och varit inne och kollat på Rødes hemsida blev jag ganska intresserad av deras VideoMik. Den har ju även ett mycket bra pris om man jämför med andra "märkes" mikrofoner, men hur bra är den?[/citat]

Jag har fått en i dag.

Min födelsedag!

Jag har en Panasonic NV-GS 140 och micken till den är skaplig.

Ljudet från min nya Rode låter mycket mer eller inte alls om det är tyst.

Behagligt!

Det går ju inte att förklara med ord. Jag är glad för min present.[/citat]

 

 

Grattis på födelsedagen!

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer][citat=anders10] Jag tror den heter Röde Nt-3 eller något i den stilen.

Ljudet är ju helt suveränt och med tanke på priset så är det inte mycket att tveka på![/citat]

 

Röde Videomik och Nt3 är två helt olika mikar.[/citat]

 

Vilken är det då som folk pratar om? Vilken är bra, och vilken är mindre bra? Och till vad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som har någon erfarenhet av Audio-Technica AT 897 eller Röde NTG1 eller Röde NTG2? Kan någon jämföra dessa med ex. Röde Videomik som ju ligger mycket billigare i pris?

 

Jag är egentligen inte intresserad av en kameramonterad mik, då jag inte riktigt ser användningen av detta, utan har ju tänkt att använda den på bom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf][citat=Luzer][citat=anders10] Jag tror den heter Röde Nt-3 eller något i den stilen.

Ljudet är ju helt suveränt och med tanke på priset så är det inte mycket att tveka på![/citat]

 

Röde Videomik och Nt3 är två helt olika mikar.[/citat]

 

Vilken är det då som folk pratar om? Vilken är bra, och vilken är mindre bra? Och till vad?[/citat]

Jag har bara använt Nt3 an och då aldrig på inspelningsplats för video. Den låter helt ok på elgura och pukor :)

Röde videomik tror jag låter skit i mina öron, men eftersom dom flesta inte vill lägga mer än en tusenlapp på en mik så är det nog ett av dom få alternativ. Låter väl oftast bättre än miken på kameran i alla fall, men det största vinsten gör du på att inte köra med miken på kameran utan på separat spö.

 

Och det har "pratats" om både Röde Nt3 och Röde Videomik här på forumet ungefär likamycket :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Någon som har någon erfarenhet av Audio-Technica AT 897 eller Röde NTG1 eller Röde NTG2? Kan någon jämföra dessa med ex. Röde Videomik som ju ligger mycket billigare i pris?

 

Jag är egentligen inte intresserad av en kameramonterad mik, då jag inte riktigt ser användningen av detta, utan har ju tänkt att använda den på bom.[/citat]

 

Röde videomic har fäste för bom!

Den kan också fästas på 3-pod som intervjuv mikrofon. Stavade jag rätt nu?

Och fäste till kameran.

Min kompis som är studio musiker säger att Röde har bra kvalite på alla de mikrofoner han provat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena efter att jag skapade tråden har jag kollat lite nät tester och lyssnat både på test mp3or och även provat VideoMiken. Den låter absolut inte skit!!

 

Kommer skaffa en egen så fort jag har råd till en. Absolut köpvärd för det ynka priset den betingar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har jag fel nu, eller är det inte så att röde videomik har tele-utgång? Alltså i motsats till XLR? Borde inte detta kunna ställa till en del problem om man kör längre kablar obalanserat i närheten av diverse lampor och dimmers etc?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Har jag fel nu, eller är det inte så att röde videomik har tele-utgång? Alltså i motsats till XLR? Borde inte detta kunna ställa till en del problem om man kör längre kablar obalanserat i närheten av diverse lampor och dimmers etc?[/citat]

 

XLR adapter är lösningen

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt][citat=DeCaf]Har jag fel nu, eller är det inte så att röde videomik har tele-utgång? Alltså i motsats till XLR? Borde inte detta kunna ställa till en del problem om man kör längre kablar obalanserat i närheten av diverse lampor och dimmers etc?[/citat]

 

XLR adapter är lösningen[/citat]

Men signalen är fortfarande obalanserad... En XLR-kontakt omvandlar inte obalanserad signal till balanserad. Vad hade du tänkt dig för adapter?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=barnholdt][citat=DeCaf]Har jag fel nu, eller är det inte så att röde videomik har tele-utgång? Alltså i motsats till XLR? Borde inte detta kunna ställa till en del problem om man kör längre kablar obalanserat i närheten av diverse lampor och dimmers etc?[/citat]

 

XLR adapter är lösningen[/citat]

Men signalen är fortfarande obalanserad... En XLR-kontakt omvandlar inte obalanserad signal till balanserad. Vad hade du tänkt dig för adapter?[/citat]

 

Jo

XLR adaptern skärmar dock mini-stereo pluggen. Röde varnar för mobiltelefoner i närheten men det är sällan detta kan störa enligt Röde.

Mini-stereo är ju enda lösningen för de flesta konsument kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju köra balanserat genom tele också. Fast får ju va dynamiska mikar då eftersom det inte är så bra att skicka phantommatning genom en telekontakt då man lätt kortsluter. Förvånar mig dock väldigt om det är telekontakt från röde videomik, skulle det vara en gjuten kabel fast i miken då eller? Nae tror allt det är xlr. Och skall du balansera en oblanserad signal så finns det ju burkar för det också, men är ju tokmeckigt att hålla på med på inspelningsplats. Dom hör inte hemma där, är ju standard med balanserad signal ut från miken.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Du kan ju köra balanserat genom tele också. Fast får ju va dynamiska mikar då eftersom det inte är så bra att skicka phantommatning genom en telekontakt då man lätt kortsluter. Förvånar mig dock väldigt om det är telekontakt från röde videomik, skulle det vara en gjuten kabel fast i miken då eller? Nae tror allt det är xlr. Och skall du balansera en oblanserad signal så finns det ju burkar för det också, men är ju tokmeckigt att hålla på med på inspelningsplats. Dom hör inte hemma där, är ju standard med balanserad signal ut från miken.[/citat]

----------------------------------------

Den har 3,5mm stereoplugg för att med tanke på priset passa den stora härvan av konsumentkameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stefan_holst][citat=Rogge][citat=barnholdt][citat=DeCaf]Har jag fel nu, eller är det inte så att röde videomik har tele-utgång? Alltså i motsats till XLR? Borde inte detta kunna ställa till en del problem om man kör längre kablar obalanserat i närheten av diverse lampor och dimmers etc?[/citat]

 

XLR adapter är lösningen[/citat]

Men signalen är fortfarande obalanserad... En XLR-kontakt omvandlar inte obalanserad signal till balanserad. Vad hade du tänkt dig för adapter?[/citat]

 

Jo

XLR adaptern skärmar dock mini-sterio pluggen.[/citat]

Du får störningar från mobiltelefoner ändå, med eller utan XLR-adapter.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tomas T]

Den har 3,5mm stereoplugg för att med tanke på priset passa den stora härvan av konsumentkameror.[/citat]

 

Jo du hade rätt, forska lite och upptäckte det :) Då är det ju inget bra alternativ för dom som tänker köra med spö. Men fanns ju andra billiga Röde mikar i NG serien som verkade bättre för det ändamålet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer][citat=Tomas T]

Den har 3,5mm stereoplugg för att med tanke på priset passa den stora härvan av konsumentkameror.[/citat]

 

Jo du hade rätt, forska lite och upptäckte det :) Då är det ju inget bra alternativ för dom som tänker köra med spö. Men fanns ju andra billiga Röde mikar i NG serien som verkade bättre för det ändamålet.[/citat]

 

Vilka andra alternativ finns det för kameror som bara har stereo ingång?

 

Har man råd med en proffs kamera för 50'000 och upp så skulle jag också välja en ljudutrustning för 10'000 och upp.

 

Varför bråka? Vissa tycker att allt som dom inte har eller är tillräckligt dyrt är skit. Andra som har lägre ambitioner ser förlåt hör en förbättring som de är nöjda med!

 

Är det sladden eller kontakten som är känslig för elektromagnetiska fält?

Har inte sladdlängden betydelse?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...