Gå till innehåll

RØDE VideoMik


barnholdt

Recommended Posts

Så vitt jag vet är fördelen med 48V fantommatning,alltså XLR att som du antyder kunna ha långa sladdar utan dämpningsförluster.Sen finns det ju XLR-adaptrar som gör att en XLR-mic kan anslutas till 3,5mm ingång på kameran.

Kör man med bommic kan det således finnas behov av XLR.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=barnholdt][citat=DeCaf]Har jag fel nu, eller är det inte så att röde videomik har tele-utgång? Alltså i motsats till XLR? Borde inte detta kunna ställa till en del problem om man kör längre kablar obalanserat i närheten av diverse lampor och dimmers etc?[/citat]

 

XLR adapter är lösningen[/citat]

Men signalen är fortfarande obalanserad... En XLR-kontakt omvandlar inte obalanserad signal till balanserad. Vad hade du tänkt dig för adapter?[/citat]

 

Rødes egen tänkte jag på, men det finns säkert flera. Jag kommer dock inte själv behöva en.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stefan_holst]

Vilka andra alternativ finns det för kameror som bara har stereo ingång?

 

Har man råd med en proffs kamera för 50'000 och upp så skulle jag också välja en ljudutrustning för 10'000 och upp.

 

Varför bråka? Vissa tycker att allt som dom inte har eller är tillräckligt dyrt är skit. Andra som har lägre ambitioner ser förlåt hör en förbättring som de är nöjda med!

 

Är det sladden eller kontakten som är känslig för elektromagnetiska fält?

Har inte sladdlängden betydelse?[/citat]

 

Dom flesta kameror har "bara" stereoingång.

 

Sladdlängden har stor betydelse när du inte har en balanserad signal. Du kan knappt ha en obalanserad kabel i närheten av en elkabel för då får du surr. Använder du balanserade grunkor så kan du använda kabellängder upp till ett par hundra meter utan signalförlust och inga störningar. Om det inte är rejäla magnetiska fält, skall du gå över en 16 Ampers kabel så får du oftast tejpa upp kabeln så den kommer en 20 cm från elkabeln, och korsa rakt över och lägg inte längs med (gäller ju väldigt mycket om man måste korsa med en obalanserad kabel).

 

Och har du xlr ingång på en mixer / kamera så betyder inte det automatiskt att du kan skicka phantommatning. Och du kan löda en liten egen adapter så du kan koppla in en mik med xlr utgång direkt i kameran, men då blir det ju oblanserat. Det bästa är isåfall en box man sätter på kameran som har xlr in och oblanserat stereotele ut. Då får du balanserad signal från miken till boxen, och sen obalanserad de 5cm eller vad det blir från boxen till kameran, det är inga problem :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Rödes NT3 flitigt, både i studion till instrument med mycket övertoner, & till filminspelningar.

Den fungerar väldigt bra på många olika typer av röster, men har ganska fattig bas.

För att få den att låta bra på fältet krävs att inspelnings-mediet är bra åsså.

Just nu är jag i Stockholm & filmar Star Wars-fanfilm, där jag använder den uteslutande & är väldigt nöjd!

Enligt min åsikt så är det den tveklöst bästa filmmicken jag hört hittills till det priset....eller en bra bit vidare!

Nästa steg som jag ser det, 6 enligt min personliga åsikt, är Sennheiser 416, men den kostar en hel del mer.

Röde som märke är ett väl så kompetent märke. Visst, dom är inte i högsta klass, men tillsammans med ADK är det två av VÄLDIGT få budgetmärken jag gillar & litar på.

 

Har iof varesig testat deras videomick eller Lobar-Shotgun, men är bra sugen :-)

 

Jag håller till viss del med Stefan_holst, det största misstaget många amatörfilmare gör är att koncentrera sig så hårt på bilden att dom skiter i ljudet, vilket oftast gör att hela filmen blir skit oavsett hur bra bild det är.

 

Vad gäller nallar & mickar: i en balanserad kabel kan nallesignalera gå genom om man har otur & låta. I en obalanserad kabel GÅR signalerna genom & låter som fan.

Alla proffskameror & många semi-pro har XLR.

Finns det inte på den kameran man har så är det STARK att rekomendera att skaffa en box för konvertering & phantommatning.

Även om en (kondensator/electret)mick klarar batteri, så låter det nästan alltid bäst med äkta phantom.

För att spara batteri så vill jag minnas att sånna mickar går ner i volt för att spara sås.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stefan_holst, kabeln.

Obalanserad så blir den som en enda lång antenn som suger åt sig allt vad störningar heter som riktas mot den, kopplad mellan en balanserad sändare (i det här fallet mick) & en balanserat mottagare (säg en kamera med XLR), så släcks de flesta störningarna ner fullständigt när signalen avbalanseras igen, säkrad från skit.

Men det krävs som sagt att hela vägen är balanserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

jag har en såndär dum fråga...som ni säkert svarat på tidigare i denna tråden men jag fattade inte..Men jag tänkte köpa en sån RØDE VideoMik men där e ju minitele och jag tänkte ha miken på en bom. Då behöver jag längre sladd...Det är ju inte bra att förlänga en sån sladd men hur mycket sämre blir det???

 

Kan man förlänga med en annan sorts sladd kanske? Som är bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det minitele mono ut från miken så är det ju garanterat obalanserat direkt ut och då bör man inte ha för långa längder vilken kabel man än har då man lätt får störningar. Du kan ju köpa en dyrare bättre skärmad obalanserad kabel för att minska risken lite grand men då finns det ju smartare metoder, att skaffa en Di-box och ha i bältet på den som bommar (eller iaf så nära miken det går) och bara köra obalanserat dit och sen balanserat så långt man behöver till kameran. Det är ju en kostnad till men en DI-box är ju inte jättedyr. Fast jag hade nog satsat på en bättre mik med balanserat ut direkt istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

mmmmm...alltså jag har en XM2 som bara har sån fattig micingång så därför skulle denna miken passa bra...Hur långt kan man max förlänga den kablen. Sen blir jag inte klok på om det är mono eller stero i miken.

 

 

Men som sagt vill jag inte ha mikjävlen på kameran hela tiden. Finns där några andra alternativ gärna under 2 laxxar med bättre utgång och så jag fortfarande kan bäscha in den i kameran med nån omvandlare eller nåt?? Gärna konkreta förslag på mikar.

 

tack 8-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det finns väl några alternativ under 2000. Vet inte riktigt vad NGT serien (eller vad den heter) också Röde ligger på i pris, men dom är väl lite bättre tror jag. Sen finns det ju xlr-boxar att köpa som man kan sätta på kameran så du får 2 xlr ingångar och sen kopplar obalanserat stereotele till kameran tror jag. Sånna är det ju många som har som inte har direkt xlr ingångar på kameran. Tänk bara på att många mikar kräver phantommatning och bara för att du har en xlr ingång så betyder det inte att du kan skicka +48V som phantommatningen ligger på. Och kan man inte fixa phantommatning så kan man köpa en mik som kan drivas på batteri. röde nt3 fixar detta, vet inte vad priset ligger på men är väl runt 2000 misstänker jag.

 

Och en obalanserad kabel kan du väl förlänga ganska långt, men ju längre desto större risk för störningar. Och drar du den över en elkabel så spelar det nog ingen roll hur kort kabel du har då får du nog störningar iaf. Medans har du inga andra kablar eller magnetiska grunkor i närheten så kanske du kan köra 10m utan problem, är väldigt olika beroende på omständigheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...