Gå till innehåll

Tecknad film


Clown

Recommended Posts

toon boom studio kostar 300 dollar.

 

Vad jag vill komma till är att ASP5 har funktioner som inte ens går att jämnföra med andra liknande program i dess prisklass.

 

Ta Toon Boom Studio tex, som kostar 100 dollar mer.. Har du kinematics där? Nej. TB Solo har kinematics men kostar som sagt väldigt mkt mer.

 

Det här inget korttåg mot Toon Boom dom gör otroligt bra mjukvara. Dock inte lika billigt som E-frontier :)

Länk till kommentar
Share on other sites

och jag slogs av att på hela sidan jag letade i så fanns det ingen anime... och produkten heter ju för tusiken anime-studio pro;)

 

förresten så har jag aldrig gillat effekten av överdrivet inbetweenande och skelett-animationer:(... men det är kanske bara jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

och jag slogs av att på hela sidan jag letade i så fanns det ingen anime... och produkten heter ju för tusiken anime-studio pro;)

 

förresten så har jag aldrig gillat effekten av överdrivet inbetweenande och skelett-animationer:(... men det är kanske bara jag...

 

http://www.e-frontier.com/article/articleview/1913/1/793?sbss=793

 

 

startsida ------------> products --------------> Anime Studio

Länk till kommentar
Share on other sites

Anime Studio hette tidigare Moho. Antar att när dom köpte upp Moho så ville dom att programmet skulle gå i samma anda som deras layoutprogram för just manga, som heter Manga Studio. AS skeppas med ett par "anime" inspirerade karaktärer, antagligen för att locka youtubegenerationen att köpa programmet.

 

Själv tycker jag att namnbytet är helt värdelöst, hur coolare kan ett program heta än Moho? Maya kanske? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe... jo... jag har ju läst flera nummer av den finfina tidningen ImagineFX där både Manga Studio och Anime Studio omnämnts och recenserats, plus att man är uttalad fd japannörd så det programmet var ingen större överraskning...

 

Men ändå... Manga Studio var ju ett inköp från japan om jag minns rätt, och helt inriktad på manga-produktion från grunden. Allt som behövs för att skapa manga på naturtroget sätt fanns, ända ner till gnuggis-punkt-tonerna... Så jag bara tog för givet att dom skulle gå all-the-way på denna också... men det enda som luktar anime av anime-studio är ju just namnet...

 

Resultatet blev ju bara ett halvbra försök att hänga på den falnande anime-vågen... dom skulle ha letat upp ett program som japanerna utvecklat för att få samma autentitet.

 

Vad använder japanerna i sina produktioner? Animationscell-produktionen är ju utdöende. Flera studios verkar ha gått över till digitalt efter att bilderna ritas på papper... Men någon som har koll på om det används program som är streamlineade för anime?

 

Har ju för mig att Blood The Last Vampire compades i AfterEffects iallafall... Men mer än så har jag inte lyckats utröna, och den ova'n börjar ju få några år på nacken även den... Är det så enkelt att dom kör med AE, Combustion, Shake eller liknande Comp-verktyg kanske? Och varför inte förresten;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte heller att Anime Studio har mer med anime att göra än att dom vill koppla ihop det med Manga Studio, som sagt.. Men jag tror definitivt att man kan skapa Anime med ASP varför skulle man inte kunna göra det? Programmet har till och med particles, tex snö och rökeffekter som man normalt sett hittar i just AE eller Combustion. Och man kan importera .obj. Och är tätt integrerat med Papagayo (gratis läppsynksprogram)...

 

Jag tror på en kombination av båda, att göra tex cut-out animationer i AE eller Combustion med läppsynk är väldigt mkt krångligare och det blir aldrig lika bra som att importera .psd in i ASP och lägga på ett skelett, du kommer garanterat att ha mkt roligare i ASP än i dom andra programmen, därför att det är ett animationsprogram och inget annat... När man väl en gång har byggt sitt första skelett är man helt såld och man kommer aldrig mer att gå tillbaka till att göra det på ett annat sätt. Greykid (ungersk animationsstudio) gör all sin animation med ASP och all post med Combustion :

 

http://www.greykid.com

 

Däremot är just kombinationen av ett riktigt bra animationsprogram (i mitt fall ASP) tillsammans med ett post pro program (i mitt fall Combustion) en riktig höjdare, man får det bästa av båda världar och kan få till riktigt sjyssta resultat.

 

Att AE används så pass mkt till sånt här är för att det är ett program som varit med väldigt länge och många känner sig trygga med Adobes gränssnitt.. Jag har jobbat med både AE och Combustion och jag måste säga att den senare klår AE på alla punkter, men det mina vänner är en högst personlig åsikt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Vet inte om det finns något "Super-Paint men man kan ju alltid scanna in ritade bilder i datan, fast det tar ju år och dar om man ska göra många.

Sen tror jag att det finns nåt föremål som gör att när man ritar på det så blir det lika dant i datan.

 

Lite idèer bara. ;)

 

 

det kallas för ritplatta.

du kopplar bara in den i datorn (USB)

du använder en penna istället som mus.

Länk till kommentar
Share on other sites

måste tillägga att de första southparkavsnitten, när Tray Parker och Matt Stone just kommit på southpark, var i största del animerat av gamla analoga stopmotionscener med figurer och miljörer gjorda av papper. Dock använde de redan då dator till effekter och redigering, men de avsnitt som visas på tv är gjorda 100 % med dator. Pappersavsnitten är inte visade för allmänheten, menjag hörde om dem på ett program där Matt Stone och Tray Parker berättade hur southpark kom till.

 

http://www.apple.com/pro/profiles/southpark/

 

En del sälj snack mm men kul att läsa.. “There were times when Maya would crash on the Windows workstations,” says Franzen. “The entire system had to be rebooted, which would take three or four minutes. It simply happened too often and wasted too much time.” When Maya was released for the Mac, Franzen made the switch. “Mac OS X is UNIX-based and in a UNIX or Linux system, of course, when an application crashes, only the application crashes, not the whole computer.”

Länk till kommentar
Share on other sites

helt klart väldigt intressant läsning, south park rockar arslet av nästan vilken annan "tecknad" serie som helst.. dock tycker jag att man får helt fel inställning när man läser inslaget på apple, man får en känsla av att man måste äga svindyra 3dprogram för att göra southpark när man skulle kunna göra hela serien med (ursäkta mitt cptjatande men det är ett fantastiskt program) AnimeStudioPro och tex After Effects eller Combustion :) fast visst när south park började produceras existerade det inte lika många tunga animeringsprogram som nuförtiden sant sant...

Länk till kommentar
Share on other sites

lite offtopic kanske... men jag såg just en video från adobe där dom visade att det kommer en slags skelettanimations-funktion i nya CS3 ;)

 

Jag skiter ju i det i fråga om sån animation... men det kan vara kul att använda för andra warping-effekter...

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet något 2d animations program som har skelettfunktioner och scen funktioner?

 

tacksam för svar! jag använder mig just nu av Anime-Studio Pro men det går inte göra scener i det som t.ex. I Macromedia Flash. och då får man efter varje scen spara ner den till Avi. sen får man göra en ny fil i ASP och importera allt man behöver och det tar extra tid

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som vet något 2d animations program som har skelettfunktioner och scen funktioner?

 

tacksam för svar! jag använder mig just nu av Anime-Studio Pro men det går inte göra scener i det som t.ex. I Macromedia Flash. och då får man efter varje scen spara ner den till Avi. sen får man göra en ny fil i ASP och importera allt man behöver och det tar extra tid

 

 

Kan du inte exportera som .swf från ASP och importera dom till Flash ? Och där göra scener? på det sättet slipper du förlora kvalite när du exporterar som avi…

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Flash funkar som sagt utmärkt till 2D animation. Final Cut kan sedan importera varpå man kan klippa sina små animerade scener allt som man orkar. Man kan faktiskt animera direkt i Final Cut också, eftersom FCP kan importera Photoshop dokument och bevara alla lager (sen får man pilla i fliken "motion" och lägga in start och slutpunkter, sjukt bökigt, men det går, kan vara en vettig metod för typ eftertexter men inte mycket mer).

 

Vill man pilla mer kan man fortsätta med After Effects (vilket jag tyvärr inte haft förmånen att prova hands-on än).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...