Gå till innehåll

Tecknad film


Clown

Recommended Posts

Om man skall göra en tecknad film/serie (liknande Simpsons i utseende; menar då att det inte behöver vara så konstfullt tecknat som disneyfilmer utan bara snyggt ^^) tecknar man bara för hand då eller använder man något animeringsprogram på datorn också eller istället för att teckna för hand?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om det finns något "Super-Paint men man kan ju alltid scanna in ritade bilder i datan, fast det tar ju år och dar om man ska göra många.

Sen tror jag att det finns nåt föremål som gör att när man ritar på det så blir det lika dant i datan.

 

Lite idèer bara. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

South Park är 100% datoranimerat.

Futurama är väll dom flesta bakgrunder, saker som rymdskepp, bilar osv datoranimerade. Men alla karaktärer är ritade för hand.

Sedan är frågan om dom ritar dom på papper eller i datorn.

 

Edit: Nu gissar jag bara, men en regel är att det syns väldigt tydligt om det är datoranimerat eller ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

simpsons tror jag inte är datoranimerat med tanke på att serien kom i slutet på 80-talet och sättet som de är tecknat på är ju lika nu som de va när den kom (förutom att karaktärerne ser lite mer noggrant ritade ut i formen å så där då)

 

fast dom har väl säkert tagit lite hjälp av datorer för att underlätta arbetet lite. åtminstone i dom senare avsnitten!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en hel drös program som är inriktade på 2d-animation. Tipset är att söka på google 2d animation software. Bland de första träffarna är program som Toonboom, Retas m fl. Är bara att välja och vraka. Finns i lite olika prisklasser.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe]Det finns en hel drös program som är inriktade på 2d-animation. Tipset är att söka på google 2d animation software. Bland de första träffarna är program som Toonboom, Retas m fl. Är bara att välja och vraka. Finns i lite olika prisklasser.

 

McWolfe[/citat]

 

Är det i dessa program meningen att man först ritar för hand och scannar in eller gör man allt i programmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man inte orkar rita allt för hand för att sedan scanna in det i datorn, så kan man ju alltid använda sig utav ett Wacom Graphire3 Classics ritbord. Finns att köpa på tex. Kjell och Company för dryga tusenlappen.

 

Har inte provat att använda det själv, men verkar vara det självklara valet för 2D animatörer........bör väl få någon programvara till.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Leviant]Om man inte orkar rita allt för hand för att sedan scanna in det i datorn, så kan man ju alltid använda sig utav ett Wacom Graphire3 Classics ritbord.[/citat]

Det var ett sånt ritbord jag syftade på i mitt tidigare inlägg. :)

 

Jag funderar på att skaffa ett själv kanske. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Diabubblo]Fins integrerade "Cartoon" Shaders i de flesta 3d program..

Typ ink`n paint i Max och shading map i Maya..

Måste dock seja att jag efter att ha jobbat med båda två ett längre tag helt klart föredrar Maya...[/citat]

 

Kan i så fall rekommendera dig att ta en titt på Maya7. De har en ny Toon-shader där som är riktigt snygg.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

de allra flesta teknade filmer görs fortfarande med papper och penna, det är tusch/bläckandet, fotograferingen(skanna) och redigeringen som har flyttat till datorernas värld. Fast olika mycket i olika studios.

 

Även 3d-grafik börjar ofta med papper och penna i storyboards och andra designstadier.

 

Superduperpaint? nja, det finns en animeringsfunktion i Painter, och man kan göra gifanimationer i Imageready. Du kan också importera bilder i Premiere-pro och bestämma hur lång tid saker och ting ska visas.

 

south-park görs visserligen med dator men det är inget problem att animera cutouts i kamera. (gå en snabbkurs i animation och cutout är troligtvis en av de saker ni får börja med)

 

Men om du vill göra 2d-animation så är det lättast att börja med 2d... utan att blanda in 3d överhuvudtaget. Då slipper du mycket problem.

 

monkeyjam säger jag återigen för nybörjaren...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har hört talas om antingen en dator eller ett program då du får en penna utan stift eller bläck, nästan som en pinne. Då kan du enkelt rita på skärmen hur dina gubbar ska se ut och sådär men jag är ej HELT säker med tanke på att jag aldrig testat på det förrut. Däremot har jag gjort flera tecknade filmer med hjälp av de gamla skräp-Windows Movie Maker som är hyfsade till "lätta" tecknade filmer. Jag har dock ej varit så noga så det blir väldigt hoppigt. I en scen står killen Urban åt vänster, sen mitten, sen höger. I början (och utan kostnader om du har en PC) så kan du lira järnet på WMM om du nu inte vill ha en helt nya dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.lostmarble.com/

 

de gör något som heter moho, det finns en del exempel och några är riktigt snygga. har förstått att det är ganska billigt och inte fullt så omfattande som andra. min tolkning var att det var som flash, fast anpassat till animation och med möjlighet till skelettstruktur till karaktärerna.

 

har provat det lite grann, men jag är inte bra på grafik och sånt så jag fördjupade mig inte i det.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...