Gå till innehåll

1 sida = 1 spelminut


Adam88

Recommended Posts

Om jag får omvandla ordet budskap till tema, eftersom tema är det man vill säga med filmen, så vill jag säga att det är viktigt att man i rewrite processen pressar in sitt huvudtema i varje scen. Tema bidrar till att skapa sammanhållning i ett manus och ett manus ska andas filmens tema.

Länk till kommentar
Share on other sites

klart att varje scen ska ha en mening och att scenerna ska föra handlingen framåt, men det finns olika sätt att motivera en scens mening och olika sätt att utföra scenen på vad det beträffar tempo, handlingens betydelse i stort osv. det jag vill ha sagt är att jag upplever det som om att man kan dra ut på vissa scener i en långfilm utan att tappa handlingen och att det finns massor av exempel där detta har gjorts på ett fördelaktigt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det finns ännu fler exempel på när det gjorts på ett mindre bra sätt.

 

Varje gång du har gäspat i en film och tittat på klockan eller bara vandrat iväg med tankarna. Då är det inte bra nog.

 

Alla har sitt recept på hur de skriver, men man måste hitta balansen i den historia man arbetar med. Och det finns ingen exakt lösning för vad som är det bäst.

 

Men fyller man ut för utfyllnadens skull, så blir det lätt luftslott.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju skitbra exempel på scener som man hade velat vara utan. En klassiker är ju Alien, den åttonde passageraren. I slutet av filmen har man i den förlängda versionen lagt till en scen där Ripley hittar styrkaptenen fastkletad på väggen i slime.

 

Förvisso fick vi veta att han levde, men då försvann ju det "okända" momentet var besättningen tog vägen. Men allvarligast av allt är att man satte krokben på TEMPOT. Bokstavligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag skrev ett manus till en kortfilm. Manuset blev 18 sidor, filmen 17 minuter. Men hur lång filmen blir beror ju på hur ditt manus ser ut. Om du bara skriver en massa dialog och filmen också består av det så kommer det ju gå snabbare. Om filmen använder mer bildspråk och ett lugnare tempo drar det givetvis ut på tiden - om du inte beskrivit det så noga i manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag anser att man gärna kan skriva för mycket och göra ett manus så att budskapet eller saker blir övertydliga i manus-stadiet. Sedan om man har kraft så kan man filma allting, och sedan i klippningsstadiet klippa bort och klippa ner filmen så att den får ett lagom tempo, jag tycker inte att tempot i manuset har speciellt mycket med hur tempot i filmen tillslut blir. Det märker man själv när man filmat allt om man ska ha med allt eller klippa bort.

 

Om inte handlingen eller temat förstärks av en scen kanske ändå karaktärerna förstärks, och det är ju inte det sämsta heller. I och för sig tycker inte jag att man ska göra så mycket karaktäristiska personligheter i en verklighetstrogen film. Det finns inte många som bara är på ett visst sätt hela tiden. Men det är en annan sak.

 

Tycker bara att det inte är något att haka upp sig på att skriva för mycket.

 

Det finns för få filmer som är långsamma nu förtiden. Vissa filmer som det inte sägs något i överhuvudtaget nästan och har väldigt mycket tom bildtid är väldigt imponerande. Ni måste se filmen Återkomsten.

Den är hur härlig som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

lyckas du inte förmedla samma känsla i manuset som filmen blir så har du skrivit ett dåligt manus. tempot bestäms i högsta grad i ett manus, det du upplever handlar nog mest om att du skriver och regisserar utan folk som har tittat och bearbetat manuset då gör man ju som man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är klart att manuset styr tempot, men det är ju i klippningen man klipper filmen och det är oxå där tempot slutligen blir till. Att följa manus exakt bara för att, är att inte bry sig om vad som blir bäst i slutet. Man måste kunna ändra saker efterhand som regissör. Skriver ni ner exakt hur lång varje scen ska bli? Skriver ni ner exakt hur lång tid skådisen har på sig att säga sin replik?

 

-nu har du fem sekunder på dig att säga: Jag älskar dig mer än allt annat i värlen och mer än allt utanför världen också.

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=art]Det är klart att manuset styr tempot, men det är ju i klippningen man klipper filmen och det är oxå där tempot slutligen blir till. Att följa manus exakt bara för att, är att inte bry sig om vad som blir bäst i slutet. Man måste kunna ändra saker efterhand som regissör. Skriver ni ner exakt hur lång varje scen ska bli? Skriver ni ner exakt hur lång tid skådisen har på sig att säga sin replik?

 

-nu har du fem sekunder på dig att säga: Jag älskar dig mer än allt annat i värlen och mer än allt utanför världen också.

Lycka till[/citat]

 

 

Jag håller med dig Art. (Till stor del.)

Men, att ha riktlinjen att en manussida är lika med en spelminut i filmen är ett bra sätt anser jag. Då vet man vad man har att röra sig med och det blir lättare för alla att veta ungefär hur mycket jobb och så som behövs.

Fast det är klart, alla kan inte vara kreativa och skriva manus utifrån alla "förbannade" formationsregler så att det blir bra.

Och då är det klart man inte ska skriva på det sättet, i alla fall inte i början av sitt skapande, utan kanske lägga till reglerna i efterhand.

Och om skådespelaren hellre säger "Jag älskar dig mer än allt annat i världen" till exempel på ett sätt som drar ut på det hela och det låter bättre då är det klart man hellre tar det "klippet".

Och som sagt, som regissör måste man vara öppen för nya saker och våga gå in och ändra. Ett manus är inte till för att följas blint.

 

Ett manus för mig är en riktlinje på hur berättelsen är utformad och hur den kommer att flyta på, om man sedan går in och ändrar lite i de riktlinjerna som regissör, så visst. Det kanske rent av blir ännu bättre.

 

Det är som med alla regler, när man kan dem, då är det dags att bryta dem ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

1 sida = 1 minut är bara ett ungefär. När man har ett färdigt manus ska man egentligen läsa igenom det precis som det rullar på i filmen och använda en timer, då får man nästan exakt hur långt det blir(borträknat att vissa scener klipps).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...