Gå till innehåll

1 sida = 1 spelminut


Adam88

Recommended Posts

Hej Alla!

 

Måste bara fråga... (Vänder mig främst till er som spelat in relativt mycket film.)

 

Man säger ju att ungefär en manus sida är en spelminut... Men stämmer verkligen det?

 

Har snart spelat klart en kortfilm jag håller på med och det verkar som om den blir kortare än vad jag räknat med (1 sida = 1 minut)...

 

Hmm.

Är det jag som gjort nåt fel eller är det helt enkelt inte så att den regeln stämmer?

Eller har det att göra med att det är en kortfilm kanske och alltså har ett annat tempo än en långfilm har?

I sånna fall borde väl regeln gälla mer för långfilm alltså?

 

Yrar jag? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tomas T]Du kanske yrar,har haft fel bokstavsstorlek eller radavstånd,för stort papper etc.Inte präntat ned allt som skulle kunna beskrivas utan en del stannar kvar i skallen.Släpp på konventionen![/citat]

 

 

Alltså jag menade om mitt inlägg var rörigt...

Bokstavsstorleken har jag rätt 12 ppt eller vad man skriver och rätt teckensnitt...

 

Har väl inget speciellt radavstånd egentligen. Är det två "enter hopp"??

 

Vad menar du med släpp på konventionen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju 12 pt courier som gäller vad det gäller teckensnittet.

 

Men sen kan det mycket väl bli annorlunda just när man skriver kortfilm. För ett manus brukar ju innehålla lite etablering i början vilket gör det lite mer text.

 

Dialog brukar få sidorna att springa iväg då det blir mycket luft medans action kan vara mer kompakt. Men på runt 120 sidor så bör det bli runt 120 minuter film.

 

http://www.oscars.org/nicholl/format.html

 

en länk där du kan ladda ner ett exempeldokumnet på formatering, och således se hur många radbrytningar hit och dit.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack föralla svar!! :)

 

Är bara lite rädd för att mittmanus (89 sidor) inte ska räcka till för att få kallas långfilm... Men ja... Kanske kan kläma in (några FÅ) extra scener så jag inte sabbar hela min historia... Och så får man väl se till att filma extra mycket, massa skit somman bara kan visa i snabba klipp med musik eller nåt sen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=giulietta masina]Det där med en minut per sida är till för att amerikanska producenter ska kunna slänga ett manus i papperskorgen om det inte är mellan 110-130 sidor.[/citat]

 

 

Så på den amerikanske markanden skulle inte mitt manus passa så bra alltså? ;)

 

Hur är det med den svenska då??

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att man har större problem om man har ett för kort manus än ett för långt innan man gjort flera rewrites. Ett långt manus i en rätt så tidig rewrite kan kortas ner med olika metoder medan ett kort "långfilmsmanus" i samma process oftast blir (eller bör bli) kortare. Låg ditt första utkast på 89 sidor har du nog problem. Och man kan inte bara lägga till en scen för längdens skull, den måste behövas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det går att lägga till en scen fattades den innan. Du har 89 sidor och har du inte har kortat ner dina scener (dem ska börja så sent som möjligt och sluta så tidigt som möjligt), trimmat din dialog och tagit bort allt onödigt ligger du risigt till. Men det kanske kan bli en bra novellfilm istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja eller så gör man nya scener nödvändiga vet du...

Du klarar allt med lite magi.

Och struntar i att skriva något onödigt. (därmed inte sagt att jag inte skrivit nåt onödigt.)

 

Men visst finns möjligheten att det blir en novellfilm...

Och så måste det inte bli så många sidor man måste korta ner... Tio stycken eller nåt. Kan bli mer förståss. Kan bli mindre.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Så på den amerikanske markanden skulle inte mitt manus passa så bra alltså? ;)

 

Hur är det med den svenska då??[/citat]Jag var ju förstås ironisk, men jag anser att den enda poängen med att en sida ska motsvara en minut är för att man ska kunna beräkna längden på filmen. Men detta bör inte vara viktigt för dig som författare, så jag säger som Fredrik en bit upp: "Men strunta för bövulen i längden på filmen och koncentrera dig på att göra den bra istället."

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart ska du göra den bra.

 

Men frågan är om du skrivit manuset på ett sätt som många gör misstag på, och det är att skriva mer skönlitterärt än i manusform. Det vill säga att det gör mer än att redogöra för vad som händer i presens.

 

Men låt säga att du siktar på en långfilm så finns ett tankesätt att man bör ha drygt fyrtio scener. Dessa bör ligga på tre minuter vardera (i snitt). Det vill säga att du måste hela tiden resonera varför en scen ska vara längre än tre minuter, håller den osv... Om den är kortare vad fyller den då för funktion? Ska den vara kvar?

 

Detta ska inte förväxlas med det tidiga kreativa arbetet utan att skriva ett bra manus utifrån en redan väl utvecklad idé.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Och man kan inte bara lägga till en scen för längdens skull, den måste behövas.[/citat]

lite off topic eftersom vi pratar manus, men det finns rätt gott om exempel på 60 minuters lågbudgetfilmer som har 14 minuter öppnings- och eftertexter för att kvala in som långfilm på 74 minuter. kanske svårt att sälja ett manus som är för kort men ska man prodda/regissera filmen själv kan man ju göra så...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Att den blir bättre har han väl inte påstått?? Bara att det gick att göra så ;)

 

Hmm. Sen beror det ju på vad du menar med att behövas...

En scen kan behövas för att driva handlingen framåt (och det är mest därför vi har olika scener) men den kan väl också behövas för att höja filmens stilvärde eller rent av dra ut på en bra historia?? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen har ju filmens takt förändrats de senaste 20 åren. Många filmer tar sig inte tiden att förklara berättelsen utan allt ska ske så fort som möjligt med minsta ansträngning. Ta Deer Hunter som exempel, för de två att gifta sig tar 40-50 min av filmen och ändå så fungerar det.

 

Håller med mattsand, man kan ganska enkelt lägga till en scen eller två bara man gör det på rätt ställe. Exempelvis för att förstärka karaktärens ensamhet ect. ect. Ta en titt på The Station Agent (2003) så förstår du exakt. Där har de dragit ut på handlingen för att det ska räknas som en långfilm och det är gjort fenomenalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

En scen hit eller dit gör inte att en film går från att vara oscarnominerad till att den totalt ratas. Men en scen som inte för handlingen framåt kan förstöra framåtrörelsen och söla ner tempot eller höja tempot för mycket vilket kan sänka manusets kvalitet. Så är det i praktiken. Att man kan komma undan med mindre bra delar i manus är en annan sak. Se "Witness" (svensk titel: "Vittne till mord") för att se hur framåtrörelse fungerar. Varje scen för handlingen framåt och leder till nästa scen som leder till nästa osv. Ska man lägga till en scen ska det vara motiverat. Fråga dig "varför ska jag ha den här scenen i detta manus på denna plats?" Är det enda svaret "för att göra mitt manus längre" bör inte scenen finnas med. Den ska vara viktig! Sen kan man ju göra en scen viktig men det innebär att ändra storyn och det är det man gör tills man printar ut sitt manus och skickar runt det. Funkar det så funkar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...