Gå till innehåll

Vad kommer efter GS400?


barnholdt

Recommended Posts

Jag har en stående beställning hos en tysk webshop på just den kameran sen en månad tillbaka och har inte fått något leveransbesked.Har provat med att få levbesked hos några svenska webshops.Svaren varierar mellan inget svar alls till inget levbesked från Panasonic Nordic.Gick in nu på sajten http://www.pana3ccduser.com/showthread.php?t=988 och fann det du misstänker-nämligen att produktionen i Japan är nedlagd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grattis Tomas, kul att det löste sig för dig och tack för länken du skrev innan.

 

Jag har kollat lite på en del GS400 filmer som legat på nätet med mp4 och h.264 komprimering och jag måste säga att det ser tok bra ut till det priset den kameran har.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Visst verkar folk vara besvikna med GS500. Panasonic verkar gå samma väg som Sony gjorde med TRV950 till DCR-HC1000. Dvs. mindre hus och färre reglage.

 

Förmodligen ligger någon marknadsundersökning till grund för detta. Misstänker att köpare av dessa kameror ofta tror att de ska köra manuellt mer än vad de i praktiken gör.. Varför skulle annars tillverkarna göra så..?

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra fråga. Det finns säkert ett bra svar till varför konsumentkameror inte har progressiva chip.

 

Det jag undrar är varför de gör de bra kamerorna sämre. Varför inte låta bli de lite finare modellerna (eller åtminstone göra dem bättre) och istället tillverka en serie billigare kameror till de konsumenter som inte behöver alla manuella inställningar? De kan ju inte fortsätta att skära ner på manuella inställningar på alla kameror de tillverkar för då finns det ju snart bara "konsument-kameror" med full automatik och easy shooting och allt det där.

 

Det verkar nästan som att de vill hoppa över semi-pro-marknaden. :P Fortsätter de så finns det snart bara två typer. Konsument och pro, inget mellanting.

Länk till kommentar
Share on other sites

De vill nog få samma utveckling som i d-slr-branchen. Dvs. en drös amatörer som springer omkring med kameraväskor innehållande L-optik värda 50-100000:- Bara för att det är enda sättent att få "känna" sig proffsig..

 

Lite konstigt faktiskt. Typ dvx100 kostade 40 och uppföljaren det dubbla. Lika för XL2 och XL1H...

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad tror ni om mini-DVD-skiva?

Enligt vad tyska fackpressen tror, efter intervju med Panasonic är detta den sista generationen kameror för DV-band. Man vill lägga all inspelning på mini-dvd-skivor.

Enligt vad jag hört tappar man i kvalité när skivorna överförs till datorn för att kunna redigeras. De spelas tydligen in i icke-redigerbart format så redigeringsprogrammen måste konvertera för att man skall kunna klippa.

Vad tror ni?

Är det någon som redigerar med mini-DVD-skiv-inspelningar?

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

MiniDVD går bort. DVD (=mpeg2) är ett hårt komprimerat slutformat - ett distributionsformat...inget för filmare. Mpeg2 går inte att klippa i - det finns bara några få hela bilder i sekunden - resten är bara matematik (GOP - Groups Of Pictures). Denna mpeg2 måste alltså göras om till en fil som kan redigeras - sen när redigeringen är klar så packas alltså materialet till mpeg2 (DVD) IGEN! Ni kan föreställa er resultatet :-D

Endast konsumenter som aldrig har en tanke på att redigera - såna som förr hade VHS/MiniVHS/Hi8-kameror och bara fyllde band efter band med släktingar - för dessa är möjligtvis DVD-kameror något att ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

DVD är kodat i mpg2 som ni säger men skivan är ju bara bärare av information.

Man skulle kunna bränna in mjpg som är DV formatet på en "DVD" skiva om man vill. Problemet är att det inte får plats så mycket på en skiva som på ett band. Men med framtida Blueray eller vad man kallar tekniken så kommer man att på en skiva kunna bränna kanske 50-100 GB. Då skulle en lite skiva med denna teknik vara väldigt atraktiv. Det skulle gå mycket fortare att föra över det inspelade från kameran till datorn. Då kommer man att få nytta av 800Mbit firewire2. Men sedan kanske minneskort blir så små med massor av minne så rörliga delar i kameran blit ett minne blått.... minne haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att utvecklingen hoppar över plastskivor som bärare - trots Sony's BluRay-satsning. Allt strävar ju trots allt mot ett enda mål: Inga rörliga delar. Panasonic är nu där med sitt p2-system.

Efter DV-banden kommer flashminnen för konsumenterna...tror jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...