Gå till innehåll

Något nytt!!


Adam88

Recommended Posts

Hej Alla!

 

 

Nu vet jag inte om detta är rätt ställe att skriva detta på eller hur jag alls ska lägga upp det...

Men i alla fall... Mitt problem.

Som igårkväll blev mig väldigt stort är att jag vill göra något nyskapande... Jag har tänkt på det och det görs alldeles för lite sådant i Sverige...

Vilket har och kan diskuteras i andra tråder (ej denna).

 

Har ska vi snacka nyskapande...

Står helt still för mig.

 

Allt blir bara drama eller sånt. :s

 

Hmm. Ja nu vet ni om problemet... Upp till er att gå vidare med det... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack jag står nog över.

 

Något som kanske skulle vara riktigt nyskapande skulle kanske vara:

 

Ett välskrivet tätt manus där varje ögonblick bär filmen framåt.

Gammaldags hederligt skådespeleri.

Sparsamt med bländande effekter.

Inga skjutvapen/explosives.

Inga datorer förutom redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det skulle kanske vara något...

Å andra sidan. Jag har kommit över den där ångesten att drama är för segt... Jag gillar drama så är det!! :D

Så det får det bli och det är antagligen det jag är bäst på att skriva också...

 

Sen kanske man klcäker någon nyskapande idé i bara förbifarten ;)

 

Case closed. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Drama betyder inte kliche. Vad menar du med nyskapande? Effekter, kameravinklar..?[/citat]

 

 

Jag vet att drama i sig inte betyder kliche - men vissa anser det i Sverige lite uttjatat med Drama. Att Sverige behöver lite nya genres.

 

Med nyskapande menar jag typ så. Effekter (fast dessa gilar jag inte så mycket) mer kameravinklar och scenografi och så...

Något udda helt enkelt.

 

Säg, en svensk Moulin Rouge... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte ett svenskt svar på "Fast and the Furious", en film med bägge fötterna på marken och som verkligen visar hur det går till med att bygga snabba bilar...

 

Filmen kan ju vara någon form av drama där vi följer en eldsjäl som vill vara med och slåss på toppen på säg strippen-körning eller rally eller vad fan som helst... och så händer en bilolycka när han kommit lite mindre än halvvägs i sin karriär, och sen har han det stora personliga problemet om han ska lägga ner eller inte.. men till slut bestämmer sig för att fortsätta och så vidare...

 

Fast det var kanske inte så originellt, men det kan vara nyskapande att visa det UTAN allt detta överdrivna tjafs som man ser i andra filmer om snabbar bilar, där precis ingenting stämmer överrens med verkligheten, och istället visar den nakna sanningen om hur det egentligen går till att bli en stjärna inom bilsport, hur man gör den snabbare osv. (nästan lite utbildande)

 

Nä nu ska jag sluta flumma...

 

//Chang

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Chang]Varför inte ett svenskt svar på "Fast and the Furious", en film med bägge fötterna på marken och som verkligen visar hur det går till med att bygga snabba bilar...

 

Filmen kan ju vara någon form av drama där vi följer en eldsjäl som vill vara med och slåss på toppen på säg strippen-körning eller rally eller vad fan som helst... och så händer en bilolycka när han kommit lite mindre än halvvägs i sin karriär, och sen har han det stora personliga problemet om han ska lägga ner eller inte.. men till slut bestämmer sig för att fortsätta och så vidare...

 

Fast det var kanske inte så originellt, men det kan vara nyskapande att visa det UTAN allt detta överdrivna tjafs som man ser i andra filmer om snabbar bilar, där precis ingenting stämmer överrens med verkligheten, och istället visar den nakna sanningen om hur det egentligen går till att bli en stjärna inom bilsport, hur man gör den snabbare osv. (nästan lite utbildande)

 

Nä nu ska jag sluta flumma...

 

//Chang[/citat]

 

Du vill alltså göra en bilfilm som inte handlar om bilar... Eller fattade jag helt fel

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe.

 

Då kommer jag och tänka på Markoolios "detta är en båtlåt, den handlar om båtar."

 

Jag tyckte inte allas att Chang hade en dum idé där...

Okej, kanske inte det orginellaste som går att göra, men när jag tänker på hur jag skulle göra det så skulle jag kanske kunna göra det orginellare än vad det låter...

Det är bara det att jag varken är så intresserad eller vet så mycket om bilsport (eller sport överhuvudtaget.) ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

drama behöver inte vara tråkigt, allt handlar ju om handling och hur den ter sig visuellt. kanske räknas inte lost in translation som drama men den är verkligen något att ta efter. alltså inte bokstavligt... om vi i sverige fick till sånna filmer skulle vi snart dra förbi danmark i filmskapandet (vilket är en bra start ;)

 

jag skriver just nu ett dramamanus, men skulle i framtiden kunna tänka mig thriller, i stil med sjätte sinnet. jag gillar långsamma filmer där fokus inte tas från skådespelarna/dialogen/budskapet med störiga effekter och massa explotioner.... räknas det som nyskapande??? möjligen jämfört med kjell sundvall.... *tsss* XD

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88][citat=tomasz1985]Drama betyder inte kliche. Vad menar du med nyskapande? Effekter, kameravinklar..?[/citat]

 

 

Jag vet att drama i sig inte betyder kliche - men vissa anser det i Sverige lite uttjatat med Drama. Att Sverige behöver lite nya genres.[/citat]

 

Jag tycker inte att man kan säga att drama genren är uttjatad i Sverige, jag tycker snarare att det bara görs dålig film inom genren. Det görs dålig film i Sverige överhuvudtaget.

 

Det som saknas är bra historier bra skrivna och bra filmade. Jag känner inte någon brist på effekter eller kameravinklar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dram och psyklogisk thriller är ju det jag är bäst på att skriva vad jag vet... så då får det väl bli det...

och så kommer jag på de där jättebra historierna istället... :D

 

Pulp Fiction är väl drama i högklass om man säger så... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm. det är ju bara det faktum... Fanns det någon större westernkultur i Sverige?

I sådana fall en riddarfilm under medeltiden...

 

hmm. vad heter den nu igen. Det är en brittisk (tror jag den är) spagettiwestern... hmm. Once upon a time in the midlands eller något sådant heter den... Lite lustig i början, men tog sig snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag grunnar lite över det här med nyskapande... varför då egentligen? Vore det inte en lysande ide om man i första hand lade ner all sin energi på att göra den bästa filmen man kan, utan att försöka nyskapa eller snegla på andra. Man gör allt själv efter sina ideer och när man är klar kanske man hittat på nått nytt utan att man ens tänkte på det.

 

Jag klistrar modeller på fritiden. Ibland mina kompisar pladdrar man mycket om vad som trendigt för ögonblicket, vad som är häftigt och man kollar in tidningar för att hänga på det senaste. Men, alla mina byggsatser som vunnit eller kommit bra till på modellbyggsatstävlingar är de som jag inte tänkt alls utan bara byggt efter eget huvud. En kompis som är extra duktig vinner nästan gämnt och är trendsättare. Hur gör han? "-tja, jag bara bygger utan att härma andra." Kan inte det hålla vatten även för film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...