Gå till innehåll

Manus till nollbudgetaction


Nicklas

Recommended Posts

Hepp!

 

Nu är det så att jag har skrivit ihop första utkastet till ett manus för en så-nära-nollbudget-som-det-går-actionfilm, som ni gärna får kommentera. Jag tänker även passa på att bifoga några brasklappar :)

 

* Detta är första gången jag försöker mig på att skriva ett manus.

* Originalitet låg ganska långt ner på prioritetslistan.

* Jag är inte så jätteintresserad av att "berätta något", utan vill mest ha något som håller ihop hyffsat och fungerar internt, och är någorlunda sevärt/underhållande, så att jag kan komma igång med filmandet (som jag är intresserad av).

 

Med det sagt så är jag tacksam för all kritik!

manus-2003-06-13.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir ju en cool film det här. Det är en riktig actionrykare med de flesta rätta ingredienserna.

 

Men nu lite (förhoppningsvis konstruktiv) kritik...

 

Jag tycker att du bör presentera karaktärerna bättre, både för tittaren och manusläsaren. Vi har ingen aning om vilka Jacob och Jessica är, och alltså bryr vi oss inte när Jessica blir kidnappad. Jag vet att du inte har för avsikt att göra ett relationsdrama, men man bör ha viss känsla för vilka karaktärerna är innan du kastar in dem i handlingen. Det kan räcka med att förlänga scen 3 så att den börjar tidigare och låta Jacob och Jessica prata lite innan de skiljs, även om det definitivt går att göra något mer filmiskt än det. Hur är Jacobs och Jessicas relation? De har ju ett mörkt förflutet; kan du antyda det i en scen där de i övrigt verkar lyckliga tillsammans? Har de någon ångest över det som hände Hans (för att inte tala om stackars Jens)? Jessica och Hans var tydligen ett par tidigare. Är svartsjuka en anledning till att Hans är så pissed off? Kan det framgå i slutscenerna på något sätt?

 

Dessutom bör du i manuset skriva ålder och lite om vilken typ av karaktärer det är när de dyker upp första gången. Det blir enklare för mig som läsare att skilja dem åt i så fall.

 

Lite andra kommentarer:

 

Scen 5: I rubriken står det att det är Hans POV, men sedan kan man se den som har kniven. Du har säkert en klar bild av hur det ska se ut, men den kommuniceras dåligt. Jag förstår inte vad du menar.

 

Scen 9: Alexandras replik "En felaktig handling..." är väldigt styltig. Är hon verkligen en sådan karaktär som skulle uttrycka sig som en överpedagogisk mamma?

 

Scen 10: Kan du precisera hur ljud från poliser som griper Hans låter?

 

Scen 11: Även här är Alexandras replik väldigt förklarande, men som sagt, hon kanske är sån. Och att slänga in en VO här gör henne till nån sorts berättare helt plötsligt. Kan du berätta att Hans var för girig utan att göra det övertydligt? T.ex. i scen 10 kan du låta Hans säga något om att han kan ta lite mer pengar, medan t.ex. Dennis ropar åt honom att dra därifrån.

 

Scen 12-14: Varför tonar du till svart mellan dessa scener?

 

Scen 24: Enormt trovärdighetsproblem: Att Jessica lyckas knäcka telefonbolagets server på en minut är bara för osannolikt. Som ett tips kan jag nämna att crackers ofta använder "social engineering" för att få åtkomst till datorer. Ett vanligt knep är att ringa upp företagets interna supportavdelning och låtsas vara en anställd som har glömt sitt lösenord.

 

Scan 26: Jag vet att du inte har för avsikt att skriva något originellt, men tågljud som hjälten hör i telefonen är en sådan överanvänd kliché så det vore bra om du kom på nåt annat.

 

Scen 27 är övertydlig. Jag tror jag fattar hur du har tänkt dig den; snabb intoning från vitt, en sekund av bommarna som stängs och direkt en snabb upptoning till vitt. Det kan vara snyggt, men här tycker jag det är onödigt. Vi har redan sett att Hans är i närheten av järnvägen. Stryk scenen.

 

Scen 40: SMS:et är en skitkul detalj.

 

Det blir en bra actionfilm det här om bara specialeffekterna är OK. Jag vill gärna se den.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har egentligen ingenting att tillföra här, vilcans sa allt jag tänkte på och lite till.. ;)

Det är ett helt okej manus, speciellt för att vara första gången du försöker. Har själv tänkt skriva något i samma stil, fast den skulle då vara uppdelad så att betraktaren får följa alla karaktärer på ett mer personligt plan. Det skulle nog kunna fungera ganska bra i det här manuset. Men som du själv sa så har du inga högre ambitioner, så det kanske är bättre att bara påbörja filmandet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att ni orkade läsa igenom manuset! Och för den finfina konstruktiva kritiken. Efter det känns det som att jag är ute på rätt spår litegranna iaf, så att jag inte omedelbart borde byta hobby till trädgårdsskötsel eller något annat :) (Inget ont sagt om trädgårdsskötsel.)

 

Jag skall gå igenom vilcans inlägg steg för steg för att försöka förklara vad jag vill ha sagt med de olika scenerna. (För att på det viset försöka utröna vad jag bör ändra för att syftet med scenerna skall uppfyllas.)

 

Jag tycker att du bör presentera karaktärerna bättre, både för tittaren och manusläsaren. Vi har ingen aning om vilka Jacob och Jessica är, och alltså bryr vi oss inte när Jessica blir kidnappad. /.../ Det kan räcka med att förlänga scen 3 så att den börjar tidigare och låta Jacob och Jessica prata lite innan de skiljs ...

 

Det är uppfattat. Att förlänga scen 3 är en bra idé. Jag är inte säker på att deras mörka förflutna borde dyka upp redan nu, men jag har ju försökt antyda det i scen 7 och 8. Tror du inte att man förlorar lite av "överraskningseffekten" om man antyder Hans och Jessicas relation redan innan kidnappningen.

 

Har de någon ångest över det som hände Hans (för att inte tala om stackars Jens)?

 

Tanken var att Jens död, och att Hans blev gripen, var Hans fel. Han blev för girig på något sätt. Detta skulle därför rättfärdiga att han var den enda som "drabbades" av rättvisans långa arm. Av denna anledning skar sig det också mellan Hans och den övriga gruppen. Hans blev bitter och de andra blev goda. Dessutom rättfärdigas de övrigas brott med att de hade en nobel anledning. (Typ ta från de rika och ge till de fattiga eller något sånt.)

 

Jessica och Hans var tydligen ett par tidigare. Är svartsjuka en anledning till att Hans är så pissed off? Kan det framgå i slutscenerna på något sätt?

 

Jupp. Svartsjuka är en av Hans två huvudanledningar att göra som han gjorde. Den andra huvudanledningen är att han anser sig ha fått sitta i fängelse för pengar som han tror att Jacob har levt gott för, pengar som han tycker är hans. Svartsjukedelen bör kanske komma upp mer i slutstriden mellan Hans och Jacob? (Jag har tänkt att skriva in mer dialog mellan dem där.)

 

Dessutom bör du i manuset skriva ålder och lite om vilken typ av karaktärer det är när de dyker upp första gången. Det blir enklare för mig som läsare att skilja dem åt i så fall.

 

Uppfattat. Skådespelarna kommer att vara i runt 22-årsåldern, och karaktärerna är tänkta att vara några år äldre än det, kanske runt 25... det skall anges inför nästa utkast.

 

Scen 5: I rubriken står det att det är Hans POV, men sedan kan man se den som har kniven. Du har säkert en klar bild av hur det ska se ut, men den kommuniceras dåligt. Jag förstår inte vad du menar.

 

Håller med om att den kanske är otydlig, skall försöka förtydliga.

 

Scen 9: Alexandras replik "En felaktig handling..." är väldigt styltig. Är hon verkligen en sådan karaktär som skulle uttrycka sig som en överpedagogisk mamma?

 

Hmm... du har rätt i att hon låter ganska präktig... det är inte bra alls. Meningen med repliken är att berätta för publiken att de brott de ägnade sig åt var för ett gott syfte, för att rättfärdiga att bara Hans hamnade i fängelse. Jag får försöka skriva om repliken så att den låter mindre präktig, alternativt försöka berätta det jag vill ha sagt på något annat sätt.

 

Scen 10: Kan du precisera hur ljud från poliser som griper Hans låter?

 

Mest ett fall av brist på inspiration, får försöka utvecka till nästa version.

 

Scen 11: Även här är Alexandras replik väldigt förklarande, men som sagt, hon kanske är sån. Och att slänga in en VO här gör henne till nån sorts berättare helt plötsligt. Kan du berätta att Hans var för girig utan att göra det övertydligt? T.ex. i scen 10 kan du låta Hans säga något om att han kan ta lite mer pengar, medan t.ex. Dennis ropar åt honom att dra därifrån.

 

Även i detta fall handlar det naturligtvis om att låta publiken veta att Jens död var Hans fel, och att det därför var rätt att han var den enda som hamnade i fängelse. Voiceovern är egentligen bara en fortsättning på det telefonsamtal hon för med Jacob. Hmm... det är möjligt att det är bättre att berätta en del av det i scen 10 för att få henne att verka mindre präktig ja....

 

Scen 12-14: Varför tonar du till svart mellan dessa scener?

 

För att markera att det har gått lite tid mellan Jacobs samtal med Alexandra i scen 12 och då han får Hans mejl i scen 14.

 

Scen 24: Enormt trovärdighetsproblem: Att Jessica lyckas knäcka telefonbolagets server på en minut är bara för osannolikt.

 

Jag är helt medveten om att det är fullständigt osannolikt i den verkliga världen, men i hollywoodactionvärlden tycker jag att de lyckas knäcka datorer på något minut hela tiden. Ibland räcker det ju bara att trycka på en "override" knapp brevid lösenordsrutan för att knäcka systemet :) Det är möjligt att jag skall låta henne ta lite mer tid på sig. Dessutom kan man ju i början i t.ex scen 7 eller 10 förklara för publiken att hon är en helt grym datahacker, och därför klarar av att knäcka datorsystem jättesnabbt. (Nästa lika duktig som snubben som knäckte 512 bitars kryptering på 60 sekunder i swordfish :) )

 

Scan 26: Jag vet att du inte har för avsikt att skriva något originellt, men tågljud som hjälten hör i telefonen är en sådan överanvänd kliché så det vore bra om du kom på nåt annat.

 

Å andra sidan tycker jag att planteringen av tåget i scen 1 är en ganska snygg inledning :) Får fundera på om det finns något bättre sätt... Dessutom finns det ju ett gammalt talesätt när det gäller konst att man måste behärska reglerna innan man får bryta mot dem :)

 

Scen 27 är övertydlig. Jag tror jag fattar hur du har tänkt dig den; snabb intoning från vitt, en sekund av bommarna som stängs och direkt en snabb upptoning till vitt. Det kan vara snyggt, men här tycker jag det är onödigt. Vi har redan sett att Hans är i närheten av järnvägen. Stryk scenen.

 

Hmm... möjligt att den är övertydlig... fast jag är ganska förtjust i den scenen... behåller den tills vidare, med reservationen att den kanske ryker vid klippningen om det visar sig vara för övertydlig...

 

Scen 40: SMS:et är en skitkul detalj.

 

Tack!

 

Det blir en bra actionfilm det här om bara specialeffekterna är OK. Jag vill gärna se den.

 

Tack återigen! Jag kommer naturligtvis att försöka få upp den på nätet på något sätt när den väl är klar!

 

 

Angående Mandorks inlägg så kan jag konstatera att det redan nu börjar kännas som att jag har tagit mig lite vatten över huvudet... tycker att ambitionsnivån är hög nog för ett första projekt... (Egentligen är det mitt andra filmprojekt, men det första var sju år sedan, då jag och en kompis spelade in ett eget 15 minuters avsnitt av X-files där vi spelade alla roller själva :) Men jag tycker inte riktigt det projektet räknas...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har förresten roat mig lite med att skapa scen 25. (En kort tvåsekunders specialeffektscen med en satelit uppe i rymden som åker förbi jorden.)

 

Här är resultatet:

http://www.etek.chalmers.se/~e0nicke/misc/Satelit-scen25.wmv

 

Sateliten är modellerad och renderad i Bryce3D. Jordklotet är helt enkelt en bild som jag letade upp någonstans på nätet och beskar på lämpligt sätt, kombinerat med lite gaussian blur. Sedan har jag lagt på motion blur och letterboxat bilden i virtualdub, varefter jag slutligen la på vattenstämpeln och ljudet i Windows Movie Maker. Tycker det blev hyffsat bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:

Jag tycker att du bör presentera karaktärerna bättre, både för tittaren och manusläsaren. Vi har ingen aning om vilka Jacob och Jessica är, och alltså bryr vi oss inte när Jessica blir kidnappad. /.../ Det kan räcka med att förlänga scen 3 så att den börjar tidigare och låta Jacob och Jessica prata lite innan de skiljs ...

Det är uppfattat. Att förlänga scen 3 är en bra idé. Jag är inte säker på att deras mörka förflutna borde dyka upp redan nu, men jag har ju försökt antyda det i scen 7 och 8. Tror du inte att man förlorar lite av "överraskningseffekten" om man antyder Hans och Jessicas relation redan innan kidnappningen.


Du behöver ju inte avslöja att Hans och Jessica var ihop. Däremot kan det bli spännande om du antyder att Jacob och Jessica inte är det normala lyckliga paret. Du ska inte avslöja vad det är, men att de har någon mörk bakgrund kan göra det intressantare att se.

%2$s skrev:

Har de någon ångest över det som hände Hans (för att inte tala om stackars Jens)?

Tanken var att Jens död, och att Hans blev gripen, var Hans fel. Han blev för girig på något sätt. Detta skulle därför rättfärdiga att han var den enda som "drabbades" av rättvisans långa arm. Av denna anledning skar sig det också mellan Hans och den övriga gruppen. Hans blev bitter och de andra blev goda. Dessutom rättfärdigas de övrigas brott med att de hade en nobel anledning. (Typ ta från de rika och ge till de fattiga eller något sånt.)


Är det viktigt? Måste Jacob och Jessica vara så oskyldiga? Kan de inte ha varit bovar, eller i alla fall gentlemannatjuvar? Något som de ångrar nu.

%2$s skrev:

Scen 12-14: Varför tonar du till svart mellan dessa scener?

För att markera att det har gått lite tid mellan Jacobs samtal med Alexandra i scen 12 och då han får Hans mejl i scen 14.


OK. Hur lång tid? Kan du visa detta på något annat sätt, t.ex. vad någon annan sysslar med?

%2$s skrev:

Scen 24: Enormt trovärdighetsproblem: Att Jessica lyckas knäcka telefonbolagets server på en minut är bara för osannolikt.

Jag är helt medveten om att det är fullständigt osannolikt i den verkliga världen, men i hollywoodactionvärlden tycker jag att de lyckas knäcka datorer på något minut hela tiden. Ibland räcker det ju bara att trycka på en "override" knapp brevid lösenordsrutan för att knäcka systemet Det är möjligt att jag skall låta henne ta lite mer tid på sig. Dessutom kan man ju i början i t.ex scen 7 eller 10 förklara för publiken att hon är en helt grym datahacker, och därför klarar av att knäcka datorsystem jättesnabbt. (Nästa lika duktig som snubben som knäckte 512 bitars kryptering på 60 sekunder i swordfish )


Ja, men det blir ju parodiskt. Din tanke är väl att göra en klyschig action, inte en parodi på actionfilmer. Men OK...

%2$s skrev:

Scan 26: Jag vet att du inte har för avsikt att skriva något originellt, men tågljud som hjälten hör i telefonen är en sådan överanvänd kliché så det vore bra om du kom på nåt annat.

Å andra sidan tycker jag att planteringen av tåget i scen 1 är en ganska snygg inledning Får fundera på om det finns något bättre sätt... Dessutom finns det ju ett gammalt talesätt när det gäller konst att man måste behärska reglerna innan man får bryta mot dem


Ja, inledningen är snygg. OK, skit i att det är en klyscha. :-)

Satelliten blir cool, men du skulle kunna jobba mer på texturerna och modelleringen så att det ser mer realistiskt ut.
Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Tror du inte att man förlorar lite av "överraskningseffekten" om man antyder Hans och Jessicas relation redan innan kidnappningen.

Du behöver ju inte avslöja att Hans och Jessica var ihop. Däremot kan det bli spännande om du antyder att Jacob och Jessica inte är det normala lyckliga paret. Du ska inte avslöja vad det är, men att de har någon mörk bakgrund kan göra det intressantare att se.


Jo, det är ju sant... och en bra idé. Jag funderar på en del ändringar av scen 3.

%2$s skrev:
Har de någon ångest över det som hände Hans (för att inte tala om stackars Jens)?

Tanken var att Jens död, och att Hans blev gripen, var Hans fel. Han blev för girig på något sätt. Detta skulle därför rättfärdiga att han var den enda som "drabbades" av rättvisans långa arm. Av denna anledning skar sig det också mellan Hans och den övriga gruppen. Hans blev bitter och de andra blev goda. Dessutom rättfärdigas de övrigas brott med att de hade en nobel anledning. (Typ ta från de rika och ge till de fattiga eller något sånt.)

Är det viktigt? Måste Jacob och Jessica vara så oskyldiga? Kan de inte ha varit bovar, eller i alla fall gentlemannatjuvar? Något som de ångrar nu.


Hmm... jo, jag tycker det är ganska viktigt att visa att det var Hans fel att saker gick snett, och att han var den enda som förtjänade att hamna i fängelse. Däremot är kanske deras anledning att begå brott inte speciellt viktig och de kanske inte måste vara så oskyldiga heller, iallafall inte så länge som de ångrar sig...

%2$s skrev:
Scen 12-14: Varför tonar du till svart mellan dessa scener?

För att markera att det har gått lite tid mellan Jacobs samtal med Alexandra i scen 12 och då han får Hans mejl i scen 14.

OK. Hur lång tid? Kan du visa detta på något annat sätt, t.ex. vad någon annan sysslar med?


Jag håller med om att det kanske inte var helt snyggt... och jag tror att jag kommer att lösa detta genom att helt enkelt stryka scen 13 och skriva ihop scen 12 och 14 till en scen.

%2$s skrev:
Scen 24: Enormt trovärdighetsproblem: Att Jessica lyckas knäcka telefonbolagets server på en minut är bara för osannolikt.

Jag är helt medveten om att det är fullständigt osannolikt i den verkliga världen, men i hollywoodactionvärlden tycker jag att de lyckas knäcka datorer på något minut hela tiden. Ibland räcker det ju bara att trycka på en "override" knapp brevid lösenordsrutan för att knäcka systemet Det är möjligt att jag skall låta henne ta lite mer tid på sig. Dessutom kan man ju i början i t.ex scen 7 eller 10 förklara för publiken att hon är en helt grym datahacker, och därför klarar av att knäcka datorsystem jättesnabbt. (Nästa lika duktig som snubben som knäckte 512 bitars kryptering på 60 sekunder i swordfish )

Ja, men det blir ju parodiskt. Din tanke är väl att göra en klyschig action, inte en parodi på actionfilmer. Men OK...


Du har helt rätt i att min intention är att göra en klyschig action, utan att det blir parodi av det, och om denna scen är för parodisk så är det helt klart ett stort problem.

Personligen så köper jag t.ex. scener som den i Enemy of the State där Gene Hackmans karaktär använder en bärbar dator och en mobiltelefon för att på 15 sekunder hacka telefonbolaget och telefonen så att han kunde avlyssna någon annans samtal. Jag köper också att snubben i Swordfish lyckades knäcka helt otroligt stark kryptering på under 60 sekunder, eller att Sandra Bullock i Nätet lyckas komma åt information i alla världens datorer genom att bara klicka på pi-tecknet i skärmens nedre högra hörn. Något som jag däremot inte köper är när Hamilton i filmen med samma namn använder ett program namngivet "Proffesional Password Cracker" för att knäcka en vanlig PC på några sekunder. Det kändes mest som en parodi. För att inte tala om repliker i filmen i stil med "Ge mig HTTP-adressen!". Blä!

Gemensamt för de tre första filmerna, som jag köper allihopa och inte tycker känns som parodier, är att man redan i början av filmen har etablerat att huvudpersonerna är riktiga datorgenier som är fantastiska på att knäcka olika datorsystem. Dessutom använder de alla riktigt flashiga, specialgjorda, operativsystem och liknande, som inte liknar något som man har hemma. Eftersom att det inte liknar datorn hemma eller riktiga datorsystem, så behöver man inte heller förvänta sig att systemen har samma begränsningar et.c som riktiga system.

Min tanke var att förändra filmen så att man redan i början etablerar att Jessica spelar i samma liga som ovannämnda karaktärer. Dessutom så använder även hon specialgjorda jätteflashiga operativsystem och andra program. Jag vet däremot inte om det räcker. Om du fortfarande tycker att det är mer parodiskt än klyschigt så är det ett problem med filmen som behöver åtgärdas ytterligare.
Länk till kommentar
Share on other sites

Såvitt jag kan se är alla ändringar till det bättre. Scen 3 är mycket bättre nu.

 

Vad gäller access denied-problemet så tycker jag precis tvärtom. "Professional Password Cracker" är det trovärdigaste av de exempel du nämner. Sen är jag kanske lite för känslig för sånt där. Det kanske är mer klyschigt än parodiskt. Oftast parodierar ju den här typen av filmer sig själva när det gäller datorer.

 

En tanke... Det är ju vanligt med en avtrappning i slutet av actionfilmer, där man får pusta ut lite innan eftertexterna börjar. Du kanske skulle lägga in en sån efter scen 44. Nästa scen skulle kunna vara ute i parken eller nåt med hela gänget samlat där de sitter lugnt och eftersnackar. Och där frågar Alexandra vad som hände med pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man tackar!

 

När det gäller "acces-denied" grejen så tror jag helt enkelt att det handlar om att man måste acceptera att actionfilmsvärlden har lite egna regler jämfört med den riktiga världen. (Speciella datorer, bilar som exploderar bara man nuddar vid dem et.c.) Accepterar man bara detta och inte försöker applicera den verkliga världens regler på film så tycker jag att det fungerar. Tvärtom tycker jag att det känns väldigt töntigt när man försöker vara för "seriös" och få saker att verka verkliga. Det blir aldrig riktigt verkligt ändå, och i dessa fall märker man verkligen alla fel. Det är lixom lättare att acceptera riktigt stora lögner än väldigt små sådana...

 

Avtrappningen är en bra tanke. Jag skrev in liten en sådan från början, men den blev så töntig att den försvann, men jag skall fundera lite på en ny.

 

I övrigt har jag börjat skissa lite på ett storyboard nu, men alla tänkbara kommentarer till manuset är fortfarande välkomna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...