Gå till innehåll

"Måla/rita på varje filmruta-program..."


LastonFilm

Recommended Posts

Flash är det mest populära programmet. Men det kostar en del, det bygger på vectorgrafik. Där kan du digitalt teckna och färglägga och grejja massor. Du kan också göra spel och annat med det programmet.

http://www.macromedia.com

 

sedan kan du också använda flipbook. Det är något billigare. Med det programet kan du också scanna bilder du tecknat för hand på papper och göra simpel färgläggning.

http://www.digicelinc.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=LastonFilm]Kan man ladda in .avi filmer i MonkeyJam, Photoshop och Flash. (Photoshop 7 och Flash MX har jag, så de skulle jag ju i så fall kunna fördjupa mig lite mer i.)[/citat]

nej...du måste spara ut filmen som Filmstrip, då är det bara att rita frame by frame...drygt, men väldigt väldigt smart...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast att arbeta med filmstripformatet är ingenting jag rekommenderar i vanliga fall, och definitivt inte för den typen av animering. De gigantiska filerna får även en redig dator att knarka ihop, och hela arbetsgången är helt galen.

 

Det är då faktiskt bättre att jobba efter metoden att ha en bild per bildruta och sedan importera dessa som en sekvens (är de bara vettigt numrerade så är det inga som helst problem att dra in dem i Premiere i rätt ordning). Fast antagligen är de program som är gjorda för denna typ av animering likväl bättre.

 

Men okej, kanske har jag fel. Kan någon som ser någon användning för filmstripformatet beskriva dess fördelar.

 

Santafantasma: Du kallar det väldigt, väldigt smart. Varför?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

testa öppna i AF, gör en comp med klippet, dubbelklicka på klippet tryck på penseln, välj duration och börja måla, nästan som ett Photoshop i After effects... hur lätt som helst, och har inte alls de nackdelar som filmstrip har... jag har använt det med hyffsat bra resultat till diverse saker som mynningseld, kulhål, blodstänk och liknande småsaker...

Länk till kommentar
Share on other sites

jbergman: det är väldigt smart eftersom det är så lätt att arbeta med. Men jag håller med dig, det behövs inte allt för mycket för att datorn ska falla ihop.

Dessutom så kan färgerna bli lite ändrade när man importerar det igen i premiere...

Har man inget annat val så får man ta det man kan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

[citat=Santafantasma][citat=LastonFilm]Kan man ladda in .avi filmer i MonkeyJam, Photoshop och Flash. (Photoshop 7 och Flash MX har jag, så de skulle jag ju i så fall kunna fördjupa mig lite mer i.)[/citat]

nej...du måste spara ut filmen som Filmstrip, då är det bara att rita frame by frame...drygt, men väldigt väldigt smart...[/citat]

 

Jo i flash kan du även importera hela avifiler men du kan inte redigera något i dem utan bara ändra längden på klippet genom att ta bort, lägga till antalet frames

 

Jag tycker att photoshop och filmstripredigering fungerar utmärkt. Åtminstone om man vill korrigera detaljer eller trixa meb bakgrunder.

Tex om man använt sig av en greenscreen så tycker jag att kontrollen blir större i photoshop än i videoredigeringsprogrammen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...