Gå till innehåll

Är det lagligt att skriva ett manus baserat på en bok utan att kontakta författaren?


slipzen

Recommended Posts

Författarförbundet försöker reda ut upphovrättsskyddet med bla följande text:

 

"För att ett verk skall vara skyddsvärt skall det ha en viss originalitet (s k verkshöjd). Upphovsrätten skyddar dock inte idéer utan endast det konkreta uttrycket. Litterära verk som romaner och dikter är skyddade av upphovsrätt. Detsamma gäller bearbetningar av ett verk såsom översättningar och dramatiseringar av romaner."

 

Om man läser "dramatisering" som filminspelning eller teater så är det nog svårt. Att skriva manus tolkar jag som "bearbetning". Men jag är dataingenjör, helt utan juridiska kunskaper.

 

Men man kan inte upphovsrättsskydda en idé, så det borde gå att göra en fri tolkning inspirerad av en bok. Då uppnår man egen verkshöjd och har upphovsrätten till det nya verket. Men räkna med anklagelse om stöld...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Du kanske kan skriva det men att gå vidare med det och göra film av det, då krävs det helt klart tillåtelse[/citat]

Sant, det är klart det går att skriva manuset. För liksom, det som upphovsmannen inte vet, det mår han inte dåligt av :P

 

Men man kan inte upphovsrättsskydda en idé, så det borde gå att göra en fri tolkning inspirerad av en bok. Då uppnår man egen verkshöjd och har upphovsrätten till det nya verket. Men räkna med anklagelse om stöld...

Men man får väl inte sno karaktärerna... Eller? :I

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock]Men man får väl inte sno karaktärerna... Eller? :I[/citat] Nej, man får allt hitta på egna karaktärer, om man vill ha egen verkshöjd. Man måste hitta på, bearbeta och göra om så mycket att det blir ett helt eget verk. Det måste skillja sig så mycket att det inte råder något tvivel att man inte kopierat. Men precis som man "sno" ideer ur film kan man "sno" ideer från litteratur.

 

Fast frågan är om det inte är enklare att fråga?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Broman]Så att ta en idè och göra om den är alltså tillåtet?[/citat]

Ta inte mina ord för den absoluta sanningen, men som jag ser på det så borde det gå bra om det bara är en egen berättelse som är tillräkligt unik. Det funkar ganska dåligt att skriva om rödhårig flicka med flätor som är jättestark som heter Lotta och har en åsna som heter lilla gumman, och en papegoja som heter Herr Larson. Det måste vara bättre än så.

 

Om jag inte cyklar är "Blade Runner" en film löst baserad på novelen ""Do Androids Dream of Electric Sheep" av Philip K. Dick. Men titeln kommer från en bok av Alan Nourse, "The Bladerunner". En man som heter William S. Burroughs skrev ett manus "Blade Runner: A Movie" baserad på Nourses novell. Ridley Scott köpte rättigheterna till titeln, men varken till några böcker eller manuset. Första utkastet till Blade runner är skriven av Hampton Fancher medan andra och det tredje och slutliga skrevs av David Peoples. Ridley Scott hävdar att han aldrig har läst novellen av Philip K. Dick. Dra vilka slutsatser ni vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Dawey]Om det är uppenbart vart ifrån manuset kommer, så är det stöld.[/citat] Det är det som domstolen kommer att tvista om, var gränsdragningen går. Om jag skriver följande mening: "Det är så dumt att det inte är sant, sa bull." och det skulle ha verkshöjd så är "Det är inte sant så dumt det är, sa bill" inte något intrång på upphovsrätten även om det tillsynes är samma mening. Det är därför jag tjatar om att man kan inspireras, men det måste vara helt egna ord HELA VÄGEN. Precis som du säger, om det är uppenbart varifrån inspirationen kommer så lär man bli anklagad för stöld. Skyldig är man när man blir dömd.

 

Vad är det som skiljer den ena filmen från den andra av typen; Tolv-korkade-amerikanska-ungdomar-åker-till-ett-öde-hus-för-att-dricka-sprit-och-ha-sex,-men-det-kommer-en-farlig-typ-med-motorsåg-och-dödar-dem?

 

Sen har man ett annat problem, att prylar kan vara varumärkesskyddade och då klampar man på andra problem. Därför kan man räkna med en stämning om man tex ritar ett tintin-äventyr även om man hittat på berättelsen själv.

 

EDIT: Jag kom just ihåg att Da Vinci-koden anklagades ju för plagiat för någon annan hade redan skrivit en liknande bok. Förvisso finns en liknande bok, men tyvärr.... Det finns inte en enda mening som är samma.

 

EDIT IGEN: Van Helsing är ett annat bra exempel. Inspirationen kommer från mina favoritfilmer, universals studios monster. Men stöld? Nej,absolut inte. Hur de löst karaktärerna vet jag dock inte, men berättelsen är helt unik.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse] Men precis som man "sno" ideer ur film kan man "sno" ideer från litteratur.[/citat]

 

David Cronenberg baserade sina Scanners ur filmen med samma namn på figurer som förekommer i någon av William Burroughs verk utan att ens fråga honom. Det rörde sig nog om ett kort stycke ur en bok snarare än en hel bok eftersom Burroughs sällan skrev fullt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse] Det funkar ganska dåligt att skriva om rödhårig flicka med flätor som är jättestark som heter Lotta och har en åsna som heter lilla gumman, och en papegoja som heter Herr Larson. Det måste vara bättre än så.[/citat]

Jo, jo. Men hur skulle det vara om man gjorde en film om nån som bara var stark. (t.ex.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr_MR

 

 

[citat=Broman]Men hur skulle det vara om man gjorde en film om nån som bara var stark. (t.ex.)[/citat] Stålmannen? Hulken? Bamse? Karl-Alfred? Att vara stark lär väl knappast någon göra anspråk på upphovsrätten för. Magnus Samuelsson skulle väl isåfall ha den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Att vara stark lär väl knappast någon göra anspråk på upphovsrätten för.[/citat]

Det var kanske ett dåligt exempel...

 

Men även om man tar en idè och gör en ny film om den (på lagligt vis) så kanske den inte blir så omtyckt med tanke på att folk har sett nåt liknande förut eller att dom känner igen idèn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Clown:

Tarantino har "snott" en massa från andra i sina filmer. För att nämna bara några exempel så är ju "Reservoir Dogs" typ plagiat av Ringo Lams "City on fire". Och hela scenen i "Pulp Fiction" när de ska ge Mia adrenalin-sprutan är från dokumentären "American Boy: A Profile of Steven Prince", till och med en del av dialogen är direkt kopierad från den.

 

Och Tarantinos gamle polare Roger Avary som han förut jobbade så nära med har ju sagt att Tarantino han inte kan jobba mer med honom för han har en tendens att ta åt sig av äran för saker som han inte riktigt ligger bakom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...