Gå till innehåll

Endast manusförfattare?


final_cut

Recommended Posts

Jag har inte så mycket val.

Vill jag få mitt manus filmat -----> "måste" jag regissera själv, annars blir det inte gjort.

 

Just nu delar jag regissörs-jobbet med en annan kille - men är ändå huvudansvarig så att säga.

 

Helst av allt skulle jag nog bara vilja ägna mig åt att skriva och tolka andras karaktärer (skådespelare alltså).

 

Tills dess så fortsätter jag regissera vilket jag tycker är rätt kul iof, men jag är nästan för snäll för att göra det egentligen. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

[citat=Luis]ifall man vill få nått gjort får man göra det själv[/citat]

 

Kan ju låta lite som ett korkat uttalande kanske, men jag håller faktiskt med dig fullständigt.

 

Skriver jag ett manus, med egna visioner, tankar och idéer, och jag känner att "wow, det här blir bra", då lämnar jag liksom inte ödet i någon annans händer om alternativ finns.

 

Talar vi om rent yrkesmässigt manusskrivande, dvs. sälja pappersbuntar för pengar, så är det såklart en annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är skamligt att så många både skriver och regisserar. Som om det ena inte vore svårt nog, nu har alla inte bara blivit proffs på regi, de vet exakt vad konsten i foto och litterär utveckling ser ut. Att skriva ett manus är en konst i sig och det(vilket vi som skrivit men inte regisserat känner igen) finns inget värre än när en regissör kommer förbi, älskar ditt manus.... men helt plötsligt heter August Strindberg och ska skriva om det från början till slut efter sina egna minnen och bull.

 

Samma gäller självklart vice versa, men tror det inte e lika vanligt. Håll er till det ni e bra på och våga gärna utforska, men tro inte att bara för att man är bra på det ena att man också är det på det andra, speciellt eftersom manusförfattande just är det som är längst ifrån den "filmiska konsten", tvärtom är den mycket närmare den litterära.

 

Två exempel är Storm som nu går upp och Den Utvalde. Kunniga regissörer och helt retarda manus. Hade de låtit proffs skriva manusen kunde det blivit riktigt bra, men nej, vem behöver en sån? Ja skriver det själv! Helst över två helger i min sommarstuga, så funkar det. Bah

Länk till kommentar
Share on other sites

Skamligt och skamligt... Bland hobbyfilmare är det ofta det enda sättet att få tag på manus. (Jag letar manus f.ö.!) Det är dessutom ett bra sätt att lära sig alla delar av hantverket. Ska man regissera bra så ska man ha testat allt från manusförfattande till skådespeleri till klippning och ljudläggning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Tycker det är skamligt att så många både skriver och regisserar. Som om det ena inte vore svårt nog, nu har alla inte bara blivit proffs på regi, de vet exakt vad konsten i foto och litterär utveckling ser ut. Att skriva ett manus är en konst i sig och det(vilket vi som skrivit men inte regisserat känner igen) finns inget värre än när en regissör kommer förbi, älskar ditt manus.... men helt plötsligt heter August Strindberg och ska skriva om det från början till slut efter sina egna minnen och bull.

 

Samma gäller självklart vice versa, men tror det inte e lika vanligt. Håll er till det ni e bra på och våga gärna utforska, men tro inte att bara för att man är bra på det ena att man också är det på det andra, speciellt eftersom manusförfattande just är det som är längst ifrån den "filmiska konsten", tvärtom är den mycket närmare den litterära.

 

Två exempel är Storm som nu går upp och Den Utvalde. Kunniga regissörer och helt retarda manus. Hade de låtit proffs skriva manusen kunde det blivit riktigt bra, men nej, vem behöver en sån? Ja skriver det själv! Helst över två helger i min sommarstuga, så funkar det. Bah[/citat]

 

 

Du har helt rätt i det du säger!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt att folk håller med. Jämför hur sällan regissörer skriver sina egna manus i Hollywood, o då tycker man ändå som man gör om det utbudet. Är väldigt sällan att regisserörer skriver sina egna manus, till och med de största som Scorsese, Stone o Speilberg skrvier inte sina, utan skriver om tillsammans. Och då e dessa personer praktiskt taget gudar i branschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

det beror väl helt på, finns massvis av exempel där det har lyckats utomordentligt bra att göra båda delarna. Merparten av svenska filmer skrivs även av regissören, tycker inte det är något fel med det. Jag tror att manusförfattare kommer ha det ännu svårare i framtiden då de flesta regissörer skriver sina egna filmer så som de vill regissera dessa. Det är dumt att säga att man inte kan göra båda för det finns kassa filmer som följer det exemplet. Finns väl massa kassa filmer där de delarna är utförda av olika personer. Speilberg skriver nog inte för han inte kan eller har tid för det, allt i hans värld verkar handla om dollar. säljer det så kör han på. stone skriver nästan allt själv så jag förstår inte var du har hämtat denna referens från. han har väl skrivit 22 av sina 23 regisserade filmer... tycker ofta att denna typ av resonemang hittar man hos personer som är rädda att deras arbetsuppgift kan göras lika bra/dåligt av en annan. DI spottar ju ut "färdiga" manusförfattare på sin regilinje, precis som danska filmskolan o många andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

om man kan båda bra så är det skoj, men om man känner att man inte lever upp på ena sidan strecket, då bör man nog bocka där och dra...

 

Tänker själv att en god kombination av manusförfattande och regi (nånstans här bildmanus) hos en person kan ge utomordentliga resultat. Tänker själv på att jag när jag skrev det enda manus jag hitills skrivit (novellfilm snart färdiginspelad), så räckte det inte med att tänka litterärt. Det gäller att hela tiden se framför sig hur saker blir. Man kan t.ex. inte alltid säga saker som låter fint på pappret, och om man kan det så är man oerhört duktig som skådespelare (tänker på t.ex. så kallade one liners, citat m.m.). Om man bara koncentrerar sig på manus, är det lätt att gå misste om hur saker ser ut när de flyttas från papper till bioduk.

Sen vet jag inte om manusförfattare även brukar göra bildmanus? Är detta brukligt? I så fall är ju situationen något annorlunda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Av de 22 av 23 Stone manus du syftar på har de flesta varit manus som redan funnits som Stone sedan skrivit om, vilket är en enorm skillnad från att skriva ett från scratch. Och då är han redan en etablerad manusförfattare med bland annat Midnight Express och Scarface.

 

Och jag tvivlar på att DI skapar "färdiga" manusförfattare på sin regilinje, det är det manusförfattarlinjen där är till för. Det är ett helt annat hantverk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm... Intressant ämne uppenbarligen. Och som vanligt så ligger väl sanningen nånstans mitt emellan.

 

Tror Jon har rätt. Du har nog större chans att göra bra filmer om du från början är fascinerad av historien - berättandet - och blir manusförfattare. För att sedan ev. bli vansinnig över att dina verk förstörs - och då även lära dig regi så att du kan svara för hela processen själv.

 

Är du regissör i grund o botten och sedan ska sätta dig att skriva så kan det bli knackigare - tror jag. Inte för att det inte kan gå. Det kan det absolut göra. Finns det många bevis på. Men som manusförfattare (dom som är bra givetvis..) så har man en djupare fascination för historien och man vet hur man ska skriva den för att få ut det allra yttersta. Jag är ibland inte helt övertygad om att man som regissör har denna förståelse för hur man på allra bästa sätt berättar just den historia som ska berättas.

 

För att bli en bra manusförfattare så måste man vara fascinerad av historier och hur dom byggs upp. Dom av er som börjat läsa dramaturgi vet att det är en hel vetenskap. Dramaturgi är inte lätt. Du kan lära dig de här böckerna utan och innan med vändpunkter, karaktärer, konfliktupptrappning, point of attack, mittpunkter, threshold guardians, twixter, ordeal, elixir, klimax... m.m. Och även om du lär dig precis allt så är det x antal år innan du lär dig att applicera de här kunskaperna på ditt skrivande. Och du kanske aldrig riktigt lyckas.

 

Att skriva manus är en hel vetenskap och definitivt ett eget yrke. Många av de regissörer som skriver manus idag har ingen utbildning i manusförfattande. Och det behöver du inte ha - men du ska ha läst de här böckerna och du ska kunna din dramaturgi. Annars har du inte vid datorn att göra när manuset ska skrivas. Tycker jag.

 

Sedan finns det absolut de som behärkar både regi och manus. Jag bugar och bockar. Det är häftigt. Men de flesta gör faktiskt inte det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]Två exempel är Storm som nu går upp och Den Utvalde. Kunniga regissörer och helt retarda manus. Hade de låtit proffs skriva manusen kunde det blivit riktigt bra, men nej, vem behöver en sån? Ja skriver det själv! Helst över två helger i min sommarstuga, så funkar det. Bah[/citat]

 

Jag tycker tvärtom. Manus är starkare i Storm än genomförandet. Actionsekvenserna i Storm är så svaga att man tror att dom kallat in Albert Pyun och gett honom valium på inspelningsplatsen.

 

Och vad är det för fel i att skriva snabbt? Taxidriver skrevs på två nätter. Och Hollywoods bäste manusförfattare (enligt min och många andras åsikt) Shane Black skriver blixtsnabbt och har på senare år uttalat stark kritik mot rewritementalitéten bland studiorna och manusförfattare. Jag tycker att det finns en bra tanke i det att en idé är som bäst när man berättar den för sig själv första gången. Då är man fortfarande publik för sin egen berättelse. Väldigt mycket spontana idéer går till spillo när folk skriver om och skriver om i all oändlighet. Det brukar sluta i en trave trötta konventioner man sett förut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver ett långfilmsmanus, som jag helst inte skulle vilja regissera eftersom det förmodligen skulle sabba möjligheterna till en bra film. Självklart är man sugen på att regissera när man ser allt framför sig, men det gäller att känna sina begränsningar.

 

Skulle man ändå regissera och lyckas göra något bra är det nog bäst att köra på en egen idé.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

jag skrattar när du säger att manuset var bättre än regin i Storm, då det knappt fanns ett manus som höll ihop "berättelsen". Varför drar det in en Storm över Gotland i början? Varför ska han helt plötsligt söka efter sitt inre och tillbaka till sina tidigare år? Varför just nu? Varför representeras det goda och det onda som det gör, och ifall de kan "ha kontakt" med den verkliga världen, varför gör inte Mannen i kostym det tidigare? Det som händer är uppenbart verkligt eftersom saker påverkas, men allt är ändå bara i hans huvud? Va i helvete var det med laserscenen, för att inte tala om taxichauffören som ska vara verklig? Kan hålla på hur länge som helst, manuset har fler hål än Rånarna.

 

Sen Taxi Driver. Det är väl känt att manuset skrev på mycket kort tid. Sen är det lika känt att manusförfattaren Paul Schrader spenderade ETT ÅR av research innan han skrev en enda bokstav i manuset. Detta lagt på att manuset och depressionen i filmen till stor del är självbiografi. 1 år av research, intervjuer, åka taxi, besöka porrbiografer, sturkturera berättelsen, post-its på väggarna, plotpoints, klimax, anslag, karaktärsutveckling.

 

Alla gånger du hör om nån som skriver ett manus på 3 dar eller 2 veckor är det väldigt bending of the truth, för även om det *skrevs* på så kort tid så har man arbetat på manuset väääldigt mycket längre. 6-12 månader är rimligt, ibland mycket mycket mer.

 

Sen är det regel att en film aldrig blir bättre än manuset. Är manuset dåligt spelar det ingen roll hur bra allt annat funkar, för utan en intressant grund faller allt annat.

 

 

 

[citat=Munthe][citat=Pandan]Två exempel är Storm som nu går upp och Den Utvalde. Kunniga regissörer och helt retarda manus. Hade de låtit proffs skriva manusen kunde det blivit riktigt bra, men nej, vem behöver en sån? Ja skriver det själv! Helst över två helger i min sommarstuga, så funkar det. Bah[/citat]

 

Jag tycker tvärtom. Manus är starkare i Storm än genomförandet. Actionsekvenserna i Storm är så svaga att man tror att dom kallat in Albert Pyun och gett honom valium på inspelningsplatsen.

 

Och vad är det för fel i att skriva snabbt? Taxidriver skrevs på två nätter. Och Hollywoods bäste manusförfattare (enligt min och många andras åsikt) Shane Black skriver blixtsnabbt och har på senare år uttalat stark kritik mot rewritementalitéten bland studiorna och manusförfattare. Jag tycker att det finns en bra tanke i det att en idé är som bäst när man berättar den för sig själv första gången. Då är man fortfarande publik för sin egen berättelse. Väldigt mycket spontana idéer går till spillo när folk skriver om och skriver om i all oändlighet. Det brukar sluta i en trave trötta konventioner man sett förut.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Skratta du. Jag skrev aldrig att manuset till Storm var bra.

 

Självklart skriver man manus snabbt om berättelsen är förankrad i en själv och egna erfarenheter. Det är du som hävdar att manus blir dåliga för att dom skrivs snabbt. Inte jag. Jag tror att det är extremt individuellt vad som blir bra och dåligt. Att kategoriskt påstå att manus som skrivs snabbt inte kan bli bra är inte så smart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag tidigare sa, ett manus skapas aldrig snabbt och folk snöar in sig helt på hur lång tid det tog mellan första och sista bokstaven i själva manuset. Arbetet bakom ett manus är mycket mycket längre och man sätter sig inte ner en dag och helt plötsligt börjar skriva. Den dagen du bestämmer dig för att skriva ett manus har du fortfarande flera månader innan du faktiskt kommer att göra det. Det finns massa arbete där emellan.

 

Sen har jag aldrig sagt att manus blir dåliga ifall de skrivs för snabbt, men det låter väl rimligt att dem blir det. Och förövrigt om Shane Black så har jag svårt att tro att han varit emot själva ideén med att skriva om manus efter en första version, tror han mer syftade till att manusförfattare i Hollywood ofta måste skriva om redan färdiga manus för att anpassa dessa till andra människor vilket givetvis är fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om det stämmer men ryktet säger att Kevin Williamson skrev Scream på ett par veckor när han hade panik över banklån och annat som närmade sig kollaps.

 

Så nog kan det gå fort...

 

Själv funderar jag på att få panik och åka och sätta mig i en stuga i skogen, som har el till den bärbara men inte mycket mer. Sen sitta i några veckor och inte få skägg (så rackarns klen skäggväxt) och pressa ur mig ett fullständigt manus.

 

Så om någon har en stuga så har jag paniken :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...