Gå till innehåll

Försäljningsrättigheter


ungfilm

Recommended Posts

Om jag gör en film och har alla rättigheterna för den, jag e upphovsmannen , har jag rätt att sälja den då?

 

 

Har alltid undrat över det här men aldrig fått ett svar från nåra som känner till det här området.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har gjort allt till filmen själv, eller fått tillstånd att använda allt som finns i filmen så finns det inga gränser för vad du kan göra med din film. Du kan sälja den för fem miljoner om du vill, frågan är bara om någon vill köpa den då. ;)

 

Du kan skriva ett avtal som säljer visningsrätt för filmen i ett år på biografer m.m eller så kan du sälja den helt och hållet (det vill säga du är inte upphovsman längre). Det är du själv som sätter gränserna för avtalet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men tänk på en sak... om du nu får sålt din film eller något liknande så tänk på de han skrev innan ocklså... ATT kolla igenom filmen noga... I bakgrunden kanske där det sstår nike eller ngot sånt så måste du fråga dom om tillåtelse.... även om det inte syns tydligt... allt som har med reklam at göra måste frågas ägaaren av företqaget...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ska vara petig så kan man inte sälja upphovsrätten, utan den tillhör alltid upphovsmannen. Däremot kan man sälja nyttjanderätten och i praktiken är det dock väldigt liten skillnad.

 

Och som svar till den ursprungliga frågan: Om du har gjort filmen är det självklart du som har rättigheterna till den, om du inte använt någon annans skyddade material.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det går inte att överlåta upphovsrätt. Däremot skriver vissa att de överlåter upphovsrätten i sina kontrakt när de säljer det de gjort. Detta för att om de kommer i konflikt med köparen så kan de alltid peka på den punkten i kontraktet och säga att den strider mot upphovsrättslagen. Upphovsrättslagen är inte dispositiv i detta fall, så denna punkt i kontraktet blir ogiltig. Det är alltså ett fult juridiskt knep för att ha möjligheten att ta tillbaka nyttjanderätten.

 

Även jag kan naturligtvis ha fel, men jag är ganska säker på att det är såhär det fungerar. Detta baserar jag på dels hörsägen, dels en kortare juridikkurs som tog upp bl.a. upphovsrättslagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...