Gå till innehåll

Hur man skapar ett starkt ljussken..


nox

Recommended Posts

Jag har en fråga angående hur man skapar ett starkt och i stort sett nästan helt vitt ljussken. Ljusskenet ska liksom börja långt borta och växa fram tills det täcker hela skärmen och sedan försvinna tillbaka, alltså så det ser ut som att ljuset blir starkare men att det det ändå kommer från samma punkt. Det är viktigt att det ser ut som "ljusstrålar", dvs att de typ rör på sig eller strålar fram mot skärmen. Ett bra exempel är skenet i newmarkets videologgo. Är det någon som vet hur jag kan göra det i Premiere Pro eller After Effects så att det ser verkligt ut utan att behöva använda andra metoder?

Länk till kommentar
Share on other sites

om du gör en ny komposition och lägger in ditt filmklipp i den och en vit solid som du lägger ovanför ditt klipp och sen lägger du en mask på den vita "soliden" på samma ställe som ljuset ska se ut att komma från på ditt klipp.

 

nu lägger du på shine på din vita solid och ställer in source point så att den kommer från samma ställe som din vita mask ligger på.

 

nu lägger du på lite shimmer och ändrar färgerna så att highlights är vit och dom andra två lite ljusgul (om du använder 3 färger)

 

nu är de bara att ändra lite på boost-light och ray-length när de ska lysa upp starkare och flytta masken och source point så att ljuset hela tiden kommer från rätt ställe (om ljuskällan ska flytta sig i filmen)

 

sen kan du ju ändra alla andra shimmer-inställningarna lite lite under klippet så att ljusstrålarna inte ser står helt still under hela klippet

 

 

de här tyckte iaf jag såg ut att kunna vara en ficklampa ;)

 

 

 

EDIT:

 

Du är precis två veckor äldre än mig!! :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack... jag ska pröva det.

 

Har förresten en annan fråga om hur man får text att blänka till. T ex om man har ett ord som är skrivet i metallaktiga bokstäver och man vill få det att se ut som att ljuset reflekteras i metallen, dvs blänker till.

Länk till kommentar
Share on other sites

vet inte riktigt men om du ska använda shine till de också så får du nog dra upp threshold så att bara de ljusaste delarna av texten skiner upp och använda rätt så mycke boostlight men ha ganska korta ljusstrålar!

 

och ha inte transfer mode inställt på none utan på någon som man ser den riktiga texten med (add, normal eller screen t.ex.)

 

vet inte om de här kommer se så jätte bra ut men de kan ju funka!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...