Gå till innehåll

Kazaa-lagligt?


Luke

Recommended Posts

Kaza är i sig själv ett lagligt program eftersom de håller inte i de olagliga filerna... De har inga filer alls som är olagliga. de lägger så att säga bara upp en server där folk delar ut vad de har. Det är olagligt att ladda hem musik över internet om artisten inte låtit de göra de med sina låtar. Men de flesta kända artisterna är mot det och på så sätt förbjudet att ha på datorn. man får ha en MP3A på datorn i 24 timmar men sewdan måste man ta bort den. Så enligt lag är det förbjudet att ladda hem låtar mm via kaza. Men det är i princip ingen som kollar et eftersom de har ju ca 10 000 000 användare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla svar man får på såna här frågor ska man ta med flera rejäla skopor salt. Att det skulle finnas någon 24-timmarsgräns låter som något påhitt eller en missuppfattning. Dessutom är det tveksamt om det är olagligt att ladda ner piratkopior, oavsett om det är musik, program eller filmer. Som jag förstått det är lagen mer konstruerad så att det är den som gör piratkopiorna tillgängliga som begår något brottsligt. Men som sagt, tro inte på vad någon säger. Vi hade ett fall på jobbet där en kille hade använt någon annans kontokortsnummer för att betala för en tjänst som vi har. När vi frågade honom om det så visade det sig att han hittat numret på nätet och trodde det var lagligt att använda. Antagligen hade han hört det av någon, så lita aldrig på när folk säger att något som logiskt sett borde vara olagligt är lagligt. De kan helt enkelt ha fel. Den här killen kunde åkt dit för bedrägeri om polisen och vi hade orkat bry oss mer.

 

Oavsett vad som är lagligt kan man ju dessutom fundera på det moraliska i att utnyttja någon annans verk utan att betala för det, när de uppenbarligen vill ha betalt. De flesta som hävdar att allt ska vara fritt tillgängligt är dessutom de personer som aldrig själva skapar något, och såna är vi ju inte här på Voodoofilms forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

DEt som hände din jobbarkompis var god tro... det är samma princip som när man köper en vara begagnad. Tror jag den är lagligt köpt och ej stulen så begår inte jag något brott... Men Lagen ska ändras nu så nu kan man inte köpa i god tro.

 

Det är förbjudet enligt lag att ha mp3:or på datorn mer än 24 timmar. den 24 timmars gränsen har man för att ha ett "sample" mp3:a. Dvs tes kan man säga... För ja vet folk som har påkt dit för att de hade mp3:or och filmer på datorn...

 

DEt med kontokortet har ja ingen aning om... Det är förbjudet att använda andras konokortsnummer för förmodlingen visste han inte om det var olagligt. Men det kanske va ett misstag eller något.

 

Men MP3:or är förbjudet att ha på datorn... och använder man kazza så måste Man ALLTID dela ut minst en fil. Och på så sätt bryter man mot lagen genom att man delar ut saker. Men et är i princip omöjligt att spåra vem som ladda hem vad om de inte har riktigt bra teknisk utrustning. Men så länge man håller sig till Mp3:or och en del "normala" Filmer så ska det inte vara någon fara...

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag har förstått det: (Lagarna lär dock vara ganska luddiga.)

 

* 24-timmarsgränsen är bara skitsnack. Det finns ingen sådan.

 

* Det är lagligt att inneha kopierade filmer och musik. Det är också lagligt att ladda hem musik eller filmer från internet.

 

* Det är lagligt att kopiera filmer och musik inom den närmaste bekantskapskretsen.

 

* Det är *inte* lagligt att lägga upp upphovsrättsskyddade verk som musik och filmer på internet. Du får alltså inte göra musik eller filmer som du har på datorn tillgängliga genom Kazaa eller andra liknande program. Du får däremot ladda hem saker som andra har gjort tillgängliga med programmen i fråga. Med andra ord användning av kazaa och liknande är fullt laglig så länge som du inte själv delar ut någon form av upphovsrättsskyddat material.

 

För mer information kan jag t.ex rekommendera denna artikel på Minhembio.com.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min information hämtade jag iaf främst från artikeln jag refererade till. (Och där kommer informationen ju i sin tur ifrån en doktorand som har forskat om upphovsrätten.)

 

Om du orkar så kan du ju alltid läsa igenom lag 1960:729 om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk:

 

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/1993/94K209?${BASE}=SFST&${THWIDS}=2.19]1054902199289213&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=19]1054902199289213

 

(Det orkar inte jag :) )

 

/Försökte rätta till adressen så att den länkas korrekt men det gick inget vidare. :e

Vi får helt enkelt klippa & klistra in adressen istället.

 

Mvh Pace

Länk till kommentar
Share on other sites

Som ni ser så var jag och pillade på länken men lyckades inte rätta till den, här är förresten en mer lättläst version av upphovsrättslagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

 

Men jag kan säga redan nu som den expert på upphovsrätt jag är: ;)

* Det finns ingen 24 timmars lag.

* Det är inte lagligt att inneha, kopiera vidare eller sälja piratkopior.

* Det är lagligt att framställa enstaka kopior av LAGLIGT köpta filmer, cd-skivor och så vidare, till närmaste bekantskapskrets (familjen & nära kompisar).

 

Sedan om man blir dömd eller ens anmäld för allt detta är knappast troligt. Polisen och Antipiratbyrån lägger ju ned sin kraft på att haffa piratdistributörerna, och det är ju också där den stora marknaden av piratkopieringen finns, och verkligen gör skada. Om tant Agda, 75, laddar ned Elvis - Jailhouse Rock dör nog ingen av. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Pace: Du kunde ju bara ha frågat mig, så kunde jag ha berättat att det inte gick att fixa till länken :)

 

När det gäller lagligheten att inneha piratkopior för privatbruk så hänvisar jag till artikeln jag länkade till tidigare: (För jag är själv ingen expert på området...)

 

"Är det tillåtet att ladda ner en film från Internet, bränna den på CD eller DVD och använda för enskilt bruk?

Katarina: Ja, det handlar även här om framställning av privatkopior.

 

Är svaret på frågan ovan detsamma oavsett om det rör sig om en laglig kopia som tex ett filmbolag lagt ut på sin sajt eller om man kan befara att det är en olagligt kopierad film?

Katarina: Det har diskuterats huruvida privatkopieringsrätten gäller då "originalet" är en illegalt framställd/tillgängliggjord kopia, men det finns ännu inte något rättsfall som avgjort frågan. Fram till dess att det uttalas något bestämt om det här i lagtext eller av domstol får man nog säga att det är ok att framställa privatkopior oberoende av originalets status (illegalt eller legalt original)."

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak som egentligen inte hör till ämnet, men kan vara bra att veta är att de flesta fildelings program innehåller sk. spywares. spywarens egentliga funktion är att samla information om dig som användare. För att sedan skicka den till sin upphovsman som i sin tur skall kunna skicka direkt riktad reklam till dig som användare.Detta i sig är kanske inte så farligt. Men det skulle kunna vart känslig information som skickas med dessa program.De är dessutom ofta så dåligt programmerade att de kan få den finaste redigerings burk att verka vara en gammal 486:a.De kan dessutom förstöra prations tabellen så att en ompartionereing/formatering är den enda utvägen.

Detta var bara en liten varning som jag ville nämna i samband med programmet Kazaa

Länk till kommentar
Share on other sites

använd BitTorrent för att ladda ner film och musik, kanske inte för nybörjare utan vänder sig mer för proffs. är inte så stort i sverige än men i tyskland, england, USA och kina är den väldigt stor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Hallå..

 

Nu e de fel här..

 

Men här kommer det Rätta..

 

jag prenumererar på internet world och där står det att Från o med Nyår kommer all film o musiknedladdningar vara förbjudna.

 

Det är redan förbjudet att dela ut men nu kommer det att vara förbjudet...

 

"Internet world nr 7 2003"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

[citat=schönis"]Hallå..

 

Nu e de fel här..

 

Men här kommer det Rätta..

 

jag prenumererar på internet world och där står det att Från o med Nyår kommer all film o musiknedladdningar vara förbjudna.

 

Det är redan förbjudet att dela ut men nu kommer det att vara förbjudet...

 

"Internet world nr 7 2003"[/citat]

 

 

Japp. Så är det. Skriver det stor så ingen missar det: :e

______________________________________________________________________________________________________________

 

Från och med Årsskiftet 2003>2004 är det FÖRBJUDET att ladda ned film och musik från internet som är upphovsrättsskyddad.

______________________________________________________________________________________________________________

 

 

__

 

ps. Kazaa lite är utan spyware och reklam. Vet dock ingen bra sida där man kan ladda ner det. Kan fixa en länk senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

DET ÄR LAGLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Fick det nya nummret av Internetworld...

 

NR 2 Mars 2004

 

Där står det att det skulle ha trätt in en lag 2003/2004 Men Förslaget har inte hunnit bearbetas. DEt ligger inne hos lagrådet för behandling. Men det kommer troligtvis att Träda i kraft 2004/2005

 

Citat, "DEt är Lagligt att ladd ner musik från nätet resten av året . DEt blir följden av att regeringen inte hinner lägga fram förslaget till förändad upphovsrättslagstiftning före hösten."

 

SÅ DET ÄR LAGLIGT

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...