Gå till innehåll

3D Studio Max eller Maya?


zibs

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa ett av dom här programen och jag bryr mig inte vilket som är svårast. Men nu undrar jag vilket är bäst? Vad är det för skyllnad mellan 3D Studio Max och Maya? Och kan man göra samma saker i båda programmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=zibs]Jag funderar på att skaffa ett av dom här programen och jag bryr mig inte vilket som är svårast. Men nu undrar jag vilket är bäst? Vad är det för skyllnad mellan 3D Studio Max och Maya? Och kan man göra samma saker i båda programmen?[/citat]

 

Båda har för och nackdelar, men inget har fler nackdelar än det andra. Dom är helt enkelt lika bra.

Många kommer säkert att säga saker i stil med "Maya för det använde dom i sagan om ringen" osv, osv, men det enda det bevisar är att dom inte kan ett skit.

 

Själv föredrar jag max framför vilket annat 3d program som hellst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du prövat Maya då? Men om det inte är någon skyllnad på programmen så spelar de ju ingen roll vilken av dom man tar eller hur? :S

Och dessutom om dom använder Maya i program som Sagan Om Ringar och så vidare så borde väll Maya vara lite bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=zibs]Har du prövat Maya då? Men om det inte är någon skyllnad på programmen så spelar de ju ingen roll vilken av dom man tar eller hur? :S

Och dessutom om dom använder Maya i program som Sagan Om Ringar och så vidare så borde väll Maya vara lite bättre? oj råkade skriva 2 gånger...[/citat]

 

Ja, jag har provat maya. Det är skillnad på programen men det ena programet är inte bättre än det andra. Dom har olika svagheter och styrkor.

 

Dom använde 3ds max i day after tommorow, sin city mfl, så hade maya verkligen varit bättre hade dom förmodligen använt det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ingen resultatskillnad i programmen, dvs, du kan få lika snygga renderingar i båda programmen. För att förvirra ytterligare kan jag ju säga att Industrial Light and Magic ofta använder XSI för sina renderingar.

Dom använde 3ds max i day after tommorow, sin city mfl, så hade maya verkligen varit bättre hade dom förmodligen använt det.

Det enda det säger är att de som jobbat med effekterna till dem filmerna har föredragit 3DSMAX. Programmen skiljer sig en hel del i sitt GUI och det är helt enkelt en smakfråga. Jag tror ILM använder sig av samtliga större 3D-program litegrann beroende på vad dem försöker göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]Det enda det säger är att de som jobbat med effekterna till dem filmerna har föredragit 3DSMAX. Programmen skiljer sig en hel del i sitt GUI och det är helt enkelt en smakfråga. Jag tror ILM använder sig av samtliga större 3D-program litegrann beroende på vad dem försöker göra.[/citat]

 

Det var ju lixom det som var min poäng ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=zibs]okej tack alla ska skaffa mig 3d studio max :)[/citat]

 

Varför valde du just 3ds max? Kritiserar inte ditt val på något sätt, men är alltid intressant att veta varför dit val föll på 3ds max.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=zibs]okej tack alla ska skaffa mig 3d studio max :)[/citat]

 

Varför valde du just 3ds max? Kritiserar inte ditt val på något sätt, men är alltid intressant att veta varför dit val föll på 3ds max.[/citat]

 

 

 

Därför att jag känner en som har 3D Studio Max och han har berättat en del om de.

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg skulle säga maya, för de är otroligt enkelt, och alla spel ( iaf av dice= battlefield serien) och tydligen sagan om ringen är lagade i maya.. Min en lärare hade 3d studio max, men han rekommenderade int de för att de så invecklat och är väl en aning dyrare en maya.. så min vote e nog till maya,

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Emperor]JAg skulle säga maya, för de är otroligt enkelt, och alla spel ( iaf av dice= battlefield serien) och tydligen sagan om ringen är lagade i maya.. Min en lärare hade 3d studio max, men han rekommenderade int de för att de så invecklat och är väl en aning dyrare en maya.. så min vote e nog till maya,[/citat]

 

3ds max används i väldigt många mer spel än maya och trots det så hör man sällan att 3ds är bättre än maya.

 

Båda programen är lika bra, men tror nästan att det är ett faktum att 3ds max är lite lättare att förstå sig på än maya.

Angående pris så finns det två olika versioner av maya, en som är dyrare än max och en som är billigare. Ingen direkt koll på ifall max är mer prisvärt än maya. Förmodligen hyffsat svårt att uppskatta.

 

Däremot så kan jag säga att 3ds max student version är bättre än mayas, den är ungefär 1000kr dyrare, men då slipper du vatten märken.

 

Fast skulle jag köpa en industriell licens så skulle jag nog valt Lightwave, inte testat det själv men tycks vara ett väldigt kompetent program.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]

Båda programen är lika bra, men tror nästan att det är ett faktum att 3ds max är lite lättare att förstå sig på än maya.[/citat]

 

Eller omvänt, man har väldigt lite gratis i Maya, utan måste göra väldigt mycket själv. Finns mer "färdigt" i Max, särskilt när det gäller material och sådant. Ett vanligt klagomål jag hör från folk som går från Max till Maya är att materialeditorn är dålig. Det beror delvis på att de inte är vana vid att bygga upp shaders helt själv

 

[citat=Jawo]

Angående pris så finns det två olika versioner av maya, en som är dyrare än max och en som är billigare. Ingen direkt koll på ifall max är mer prisvärt än maya. Förmodligen hyffsat svårt att uppskatta.

 

Däremot så kan jag säga att 3ds max student version är bättre än mayas, den är ungefär 1000kr dyrare, men då slipper du vatten märken.[/citat]

 

Å andra sidan är Mayas studentversion (den med vattenstämpel) gratis. Det finns en studentversion som kostar och den är utan vattenstämpel.

 

[citat=Jawo]

Fast skulle jag köpa en industriell licens så skulle jag nog valt Lightwave, inte testat det själv men tycks vara ett väldigt kompetent program.[/citat]

 

För sitt pris (runt 10 000 kr) är Lightwave väldigt bra. Når inte riktigt ända fram till de tunga (Max, Maya, XSI) men definitivt värt att titta på. Funderar själv på att titta närmre på det.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Eller omvänt, man har väldigt lite gratis i Maya, utan måste göra väldigt mycket själv. Finns mer "färdigt" i Max, särskilt när det gäller material och sådant. Ett vanligt klagomål jag hör från folk som går från Max till Maya är att materialeditorn är dålig. Det beror delvis på att de inte är vana vid att bygga upp shaders helt själv


Då är väll ändå max lättare att förstå sig på eller? Sedan ser jag det verkligen inte som en nackdel med att man får med shaders, det sparar ju bara en massa arbete.
%2$s skrev:

Å andra sidan är Mayas studentversion (den med vattenstämpel) gratis. Det finns en studentversion som kostar och den är utan vattenstämpel.

Jaså, trodde dom bara hade den med vattenstämpel. Måste dock säga att jag tycker det är värt tusen spänn för att bli av med den.

Vad kostar mayas studen version?
Länk till kommentar
Share on other sites

Mayas gränssnitt är väldigt plottrigt. Suttit med Maya i 1,5 år nu, många som använder det så man är tvungen :). Dock tycker jag det inte är bättre än LW på många punkter. Connection editor är bättre än LWs tillvägagångssätt, det är det enda jag kommer på - på rak arm. Annars föredrar jag LW.

 

Mitt första 3Dprogram var Bryce, väldigt bra för att lära sig grunderna inom 3D.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]

 

Då är väll ändå max lättare att förstå sig på eller? Sedan ser jag det verkligen inte som en nackdel med att man får med shaders, det sparar ju bara en massa arbete.

[/citat]

 

Jupp, det är enklare att komma igång med Max's material, men det var först när jag lärde mig göra egna material i maya som jag lärde mig hur material och shaders fungerar i grunden. Sen om det är negativt eller positivt är en smakfråga.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe][citat=Jawo]

 

Då är väll ändå max lättare att förstå sig på eller? Sedan ser jag det verkligen inte som en nackdel med att man får med shaders, det sparar ju bara en massa arbete.

[/citat]

 

Jupp, det är enklare att komma igång med Max's material, men det var först när jag lärde mig göra egna material i maya som jag lärde mig hur material och shaders fungerar i grunden. Sen om det är negativt eller positivt är en smakfråga.

 

McWolfe[/citat]

 

Nu har jag faktiskt ingen aning om hur man gör shaders i maya, men man kan ju skapa egna shaders i max oxå. Kan dock tänka mig att det går fortare att få den effekt man är ute efter i maya.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]

Nu har jag faktiskt ingen aning om hur man gör shaders i maya, men man kan ju skapa egna shaders i max oxå. Kan dock tänka mig att det går fortare att få den effekt man är ute efter i maya.[/citat]

 

Det är åtminstone min erfarenhet.. Maya är "naknare", man ser direkt vad som händer och hur saker är uppbyggda. Men, lite högre tröskel för att lära sig.

 

Sen, principerna bakom är likadana oavsett program, är bara implementeringen som är lite olika.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe][citat=Jawo]

Nu har jag faktiskt ingen aning om hur man gör shaders i maya, men man kan ju skapa egna shaders i max oxå. Kan dock tänka mig att det går fortare att få den effekt man är ute efter i maya.[/citat]

 

Det är åtminstone min erfarenhet.. Maya är "naknare", man ser direkt vad som händer och hur saker är uppbyggda. Men, lite högre tröskel för att lära sig.

 

Sen, principerna bakom är likadana oavsett program, är bara implementeringen som är lite olika.

 

McWolfe[/citat]

 

Som jag trodde då. Brukar ju nästan vara en regel när det gäller program.

Ju lättare det är att lära sig programet, dessto krångligare är det att skapa något avancerat i det.

 

Dock så antar jag att skillnaden inte precis är direkt stor när det gäller max och maya.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi som animerar använder oss vanligen av många program till olika endamål.

 

Själv använder jag

 

3DS max

Maya

Zbrush.

 

Så jag tror inte det spelar någon roll vilket program man börjar med. Det slutar endå med att man använder lite av varje för att täcka sina behov.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skaffa det som känns bäst att jobba med. Varken Maya eller 3ds Max används vid rendering... Pixars Renderman sköte det jobbet även om det kommit en ny svensk lite billigare rendering nu, som kanske tar över på sikt... Hur som helst... Jag tycker att LW har bästa modellerings verktygen och att Maya har bäst animeringsverktyg.. Men använder helst 3ds Max för att jag jobbat mest med det... :) Alla de tre är bra.

 

Alla företag använder olika program, så i en film som Day after tomorrow när det är typ 10 olika företag som varit med används nog rätt många olika program.. Det är ju tex ILM som gjort new york och vargarna har jag för mig. Alla använder nog dock renderman för att rendera...(http://www.pixar.com)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...