Gå till innehåll

3D Studio Max eller Maya?


zibs

Recommended Posts

Konstigt att autodesk "äger" båda programmen. vad vill autodesk att man ska köpa om de gör likadana saker?

Förstår verkligen frågan, tror dock aldrig du kommer att få svar, men för att krångla till det ännumer har ju Autodesk köpt XSI av Avid. Nu finns tre program paket i samma familj som kan göra samma saker.

Men enligt Autodesk:s pressmeddelande så finns det plats för alla tre programvarorna för att de är olika bra på att lösa olika uppgifter, utan att närmare gå in på vilka, i arbetsflödet. Många stora CGeffekt företag jobbar säkert så.

Det är därför Cinema 4D kan göra reklam för sig att ha används i samma film som 3DS Max och Houdini och Maya och LightWave och XSI och .....

Enligt mig så har Maya bästa konceptet om man vill lära sig 3d, hemma, med sin PLE. Om man vill ha CG i sin låg låg budget video så är Blender oslagbart.

Är man anställd på ett CGeffekt bolag så får man utbildning på mjukvaran där och får vackert lära sig det som de har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sysslar med Maya, och 3Ds Max verkar "simplare" men darmed inte samre. XSI har verkat bra for spelkaraktarer.

 

Maya ska dock vara den som har "best engine" etc. vilket gor att manga studios anvander det framfor andra program i filmarbete.

 

Kollar jag efter annonser pa filmer har i LA (vilket jag gor nagra ganger i veckan) sa vill de oftas ha Maya, XSI eller Houdini animatorer/modellare.

 

Jag ser dock massa - Blablabla need for Roland Emmerich new 2012, snubben som gjorde The Day After Tomorrow, och dar ska man kunna 3Ds Max...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner att jag blir tjôtig, tjôtig=västsvenska för tjatig, men jag tycker ämnet är kul så ni får stå ut.

Min uppfattning är att 3ds Max är utomordentligt för arkitektoriska scener, där Max har utmärkt koppling till AutoCad.

Maya kan anpassas efter behov och har mycket bra koppling till andra programvaror som z-brush, Adobe Illustrator och naturligt vis Photo Shop. Min känsla är att simulera partiklar gör Maya unlimited bäst.

XSI har vissa fördelar i animeringen.

Cinnema 4d har utmärkt med verktyg som kan kopplas på ex body paint.

Jag kom på att trueSpace kan vara nått för den fattige det är nämligen gratis sedan Microsoft tagit över, där ser man!

I varje fall har tycker jag Autodesk skapat ett mycket konkurenskraftigt work flow med Maya/Max, Mudbox, Combustion/Toxik med Image modeler och Stitcher som hjälpmedel.

Men smakar det så kostar det... du kan nästan få alla dessa funktioner i Blender med Gimp fritt från kostand!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Nu kanske detta anses vara lite oftpc men har själv bestämt mig för att lära mig Maya, och eftersom det verkar finnas en del kunnigt inom området i denna tråd så undrar jag vart man kan hitta tutorials som är pedagogiska och av hög kvalité gratis? Existerar det ens eller ska man satsa på någon av de siter som tar betalt för det? Är det fallet så någon som har erfarenhet ifrån någon av dessa?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...