Gå till innehåll

hur gör man!


anders10

Recommended Posts

Undrar om någon kan förklara hur animering fungerar på ett enkelt sätt?

Hur kan jag prova på animering och hur kommer jag igång? Skule vilja testa någon enkel form av animering bara så att jag kan få en uppfattning om det hela!

 

Tacksam för alla svar

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, du vet när film görs, det är ju ca 24 stillbilder per sekund. och de visas så snabbt ock skillnaden mellan dem är så liten, så att vi uppfattar det som en rörlig bild.

 

I animation är det samma sak. fast i animation så görs alla bilderna manuellt, som teckningar, eller stillbilder av lergubbar/dockor eller 3dmodeller i ett program.

 

Nu är det ju som så att av ren lathet/snålhet så gör man sällan alla 24 bilderna per sekund unika. Förutom kanske 3d, där processen är någorlunda automatisk. Utan olika animationsbolag som Disney m.fl. nöjer sig med cirka 12 bilder per sekund. och det ser ju som bekant riktigt bra ut ändå. Och framförallt i japan där snålheten var som störst på grund av rådande förhållanden så är det sällan animation kom ut över i 8 bilder per sekund. och många gånger är det stillbilder som panoreras över och sekvenser med bara prat så animeras bara munnen över en stillbild av ansiktet. Det är bara actionscenerna som får de där extra bildrutorna och då hela figurerna får röra sig.

 

Men bra precis alla brukar hålla isär stillastående/panorerande bakgrund och animerade lager. i början genom att få över teckningarna till liknande OH-plast som de färglägger och lägger över en bakgrund som oftast är målad mer realistiskt...

 

Jag hoppas att det gav lite insikt. några länkar har jag inte just nu, men som tips på traditionell 2d-animering så kan du utöka kriterierna med sprites, som betyder de där bilderna i tv-spel som animeras. Och själv så kan jag inte undgå att säga att japansk Anime är något som är värt att studeras, rent tekniskt. Just för att de inte hade all finansiering som amerikanska bolag haft.

 

vill du testa själv så kan jag varmt rekomendera MonkeyJam... nu är det frukost... måste sluta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...