Gå till innehåll

Eftertexter


joli91

Recommended Posts

Alltså nån slags standard brukar väl vara att rolllistan spelas upp först.

Och då i den ordning att de största rollerna kommer först i ordningen och fylls sedan på med de mindre.

Sen är jag inte säker.

Om det är nu Manus och regi kommer. Och sedan, ljus, ljud, foto och allt sånt. Det vet jag inte i vilekn ordning det kommer. Om det över huvudtaget finns någon ordning för det.

 

 

Sen kommer nog en text där det står vilka låtar som spelats i filmen, vem som skrivit text och musik, vem som framförde den och så vilket skivbolag det är.

 

 

Sist brukar detta komma: (OM det finns med över huvudtaget.

 

Ett stort tack till!

ICA Djurgårdsplan

Restaurang Pilen

Familjen Englund

Hyresbostäder

 

Och en lista på alla företag och dylikt som varit med på ett eller annat sätt i produktionen genom tillexempels bistå med mat mot lite smygreklam eller så.

 

Jag är osäker på ordningen på alla förutom ordningen i rolllistan. Men det är väl på ett ungefär det ser ut så här.

 

Kolla eftertexterna på några storfilmer och ta efter! ;)

Kan ju aldrig bli fel. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=joli91][citat=Black Star]Regi kommer alltid först...[/citat]

 

jag har inte fattat vad regi är...är det vem som har regisserat filmen?[/citat]

 

 

 

Regi är den som regisserat filmen ja.

 

och det behöver inte alls komma först.

 

Det står för att ta en amerikansk film som exempel.

 

CAST

John - Jonny Depp

Milly - Kate Winstlet

OSV.

 

Sen efter det kommer.

 

REGI -

MANUS -

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blev visst lite otydligt, försök till bättring:

 

I många svenska produktioner får man betala för att få vara med i eftertexterna, om man inte tillhör den skara som har "säljande" namn.

 

---

Detta hört från en som bland annat varit med och gjort Jalla Jalla.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=crapboot]I Hollywoodfilmer så står väl inte manus/regi med i sluttexten? De brukar alltid stå i "förtexten" till filmen. Sen är det övriga medarbetare + skådespelare som visas i sluttexten.[/citat]

 

 

Hmm. Det är möjligt.

Men jag tror att de står med även där i eftetexterna, efter skådespelare + medarbetare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

skådespelare kan även komma så att säga "in order of appearence" alltså, i den ordning de visades i filmen.

 

före 70/80 verar det som att det inte användes någon eftertext alls, bara the end och sedan svart. Då var däremot förtexterna mycket längre... (för att folk ska hinna sätta sig kanske, vad vet jag?

 

överhuvudtaget... som lite kuriosa, vilken film började med eftertexter? och varför?är det någon som vet?

 

min favorit är slutet på tredje vågens eftertexter:

 

"Och inget tack till göteborgs polismyndighet som för tredje gången totalt vägrat samarbeta med oss" (fritt nedskrivet från minnet)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]

 

överhuvudtaget... som lite kuriosa, vilken film började med eftertexter? och varför?är det någon som vet?

[/citat]

 

 

Hör väl inte till sak, men kom genast att tänka på Adam & Eva då eftertexterna rullar efter att Adam räddat Eva ur den brinnande kyrkan... :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag inte tar helt fel brukar de flesta filmer inte ta med manus förrän efter rollistan, vilket ofta gör det svårt att se vem som gjort manuset. Det är synd, för manusförfattaren är en mycket viktig person i filmskapandet. De borde få mer credit :(

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...