Gå till innehåll

"Manus" till Intro (Actionsport film)


Recommended Posts

Efter lite klurande för att överträffa förra årets intro har jag ungefär kommit fram till följande. Kamera mannen går framåt (som sedan speedas upp) på hans vänstra sida löper en vägg (tex i ett garage, gärna med lite graffiti) på väggen ska det sitta vanliga vita papper uppklistrade som jag sedan tänkte lägga in film på. När kameramannen står vinkelrät mot pappret "zoomar" (i datorn) man in själva klippet till fullskärm med lite häftiga scwosh ljud :) Där kommer föraren presenteras snabbt sedan zomarman ut och fortsätter gå till nästa papper.

 

Då till min fråga, är det möjligt att lägga in klippet och få det att stanna på pappret medans kameramannen går? En annan enkel lösning vore det att gå så man inte såg pappret utan kameramannen bara vänder sig snabbt mot detta och filmen börjar i det ögonblicket. Men helt klart snyggare och mer avancerat att se filmen medans han går. Men är det möjligt?

 

Hoppas ni förstod någolunda mina tankegångar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=AndreSjöström]Efter lite klurande för att överträffa förra årets intro har jag ungefär kommit fram till följande. Kamera mannen går framåt (som sedan speedas upp) på hans vänstra sida löper en vägg (tex i ett garage, gärna med lite graffiti) på väggen ska det sitta vanliga vita papper uppklistrade som jag sedan tänkte lägga in film på. När kameramannen står vinkelrät mot pappret "zoomar" (i datorn) man in själva klippet till fullskärm med lite häftiga scwosh ljud :) Där kommer föraren presenteras snabbt sedan zomarman ut och fortsätter gå till nästa papper.

 

Då till min fråga, är det möjligt att lägga in klippet och få det att stanna på pappret medans kameramannen går? En annan enkel lösning vore det att gå så man inte såg pappret utan kameramannen bara vänder sig snabbt mot detta och filmen börjar i det ögonblicket. Men helt klart snyggare och mer avancerat att se filmen medans han går. Men är det möjligt?

 

Hoppas ni förstod någolunda mina tankegångar.[/citat]

 

 

Det ska inte vara några problem alls. De flesta program har en "perspektivförvrängningsfunktion" som kan tracka hörnen på papperna. Kopplar du filmerna till sådana så ska det funka klockrent.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

mcwolfe: motiontracking kallas det i AF iallafall...

 

man skulle nog kunna göra det virtuellt, för att undvika skakig kamera och så...

 

hmmm... rent personligen har jag nog lite svårt för ett intro på det viset. känns som att publiken lätt blir lite uttråkad om det görs fel... men prova gärna, jag har säkert fel ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]mcwolfe: motiontracking kallas det i AF iallafall...

[/citat]

 

Jo, den funktion jag sett är en slags motiontracking, där den funkar tillsammans med en ram som dessutom förvränger den bild/ film man kopplat till den... det var just den kombon jag inte mindes exakt vad den kallades.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...