Gå till innehåll

Musik i film,


Mac

Recommended Posts

Undrar hur olagligt det är att bara ta vilken låt som helst och kasta in i en film. Om skivbolagen ( eller vilka nissar det nu är som styr det ) bryr sig ?

Och då menar jag amatörfilmer som sprider sig i kompiskretsarna, internet, kompisarnas kompisar osv. Har gjort en hel del bilfilmer, och har aldrig ens tänkt på det.. Och vad händer om filmen man gör blir känd, så har man "snott" låtarna som är med.Livstid ?

För jag är nog lite kriminell om dom tar det hårt, eheh.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte man ska tänka på det i amatörfilmer. Handlar det om närmaste vänskapskretsen och liknande så är det dessutom helt lagligt. Men om du ska lägga upp filmen på internet eller visa den "offentligt" så bör du fixa tillstånd, alternativt byta ut musiken. Tillstånd är ganska lätt att få (gratis) om man är noga med att påpeka att det är just amatörfilm utan vinstsyfte och så vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis... Ska du lägga upp den på internet så är det inte bara "kompiskretsarna" utan helt ofentlig för alla! om du nu inte kräver lösen ord eller liknande... Men det är fullt lagligt att använda annans musik om du ska visa den i sluten krets, som för kompisar eller liknande. Men förmodligen kommer det alldrig hända dig nått! om du nu inte gör en film med upprörande budskap eller liknande och någon ser den som har kontakt eller arbetar på skivbolaget som har rättigheter till låten. Att få tillstånd är inte så lätt inte! men värt att försöka få såklart!

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack för svaren. Det ligger till så här. Under min tid i lumpen så spelade jag in mycket film. Och det slutade med att jag stod för " kompanifilmen".Och eftersom alla ville ha den till slut så har befälen på mitt gamla regemente tagit på sig att bränna ut till alla på mitt f.d komapni( 160 pers). Filmen är ca 30 minuter lång och innehåller en hel del musik. Men det räknas väll som "kompiskrets"., eller hur?

Eftersom det inte är några pengar inblandade så kan det inte vara nåt allvarligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=giulietta masina]Jag tycker inte man ska tänka på det i amatörfilmer. Handlar det om närmaste vänskapskretsen och liknande så är det dessutom helt lagligt. Men om du ska lägga upp filmen på internet eller visa den "offentligt" så bör du fixa tillstånd, alternativt byta ut musiken. Tillstånd är ganska lätt att få (gratis) om man är noga med att påpeka att det är just amatörfilm utan vinstsyfte och så vidare.[/citat]

 

Du har missförstått det hela lite. Inget är gratis!! Man måste alltid betala för musik som framförs offentligt, oavsett i vilket media. Man tar kontakt med STIM och talar om vilken musik man har i filmen Därefter får man betala en avgift broende på hur länge och vilken musik. Man kan också vända sig till den som har rättigheternas till musiken och höra vad dom tycker.

 

-------------------

Fakta är alltid bättre

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo fast om du filmar din hund, katt eller amöba, ljudlägger skiten och gör 2 eller 160 kopior av den filmen och ger bort den till din släkt tillexempel så är det inte offentligt och därför behöver du inte betala stim! det kostar inte att lyssna! Men detta kanske är ett gräns all? varken sluten grupp eller offentligt! ja ja skit samma inget att bry dig om! kommer inte att hända nått ändå! som du sa inga pengar inblandade ! det är det viktigaste! Däremot skulle de kunna bli problem om ni springer omkring och leker coola killar i krig och du lagt på U2 och Bono skulle se denna film, kanske han skulle blivit lite sne! Men detta kommer ju säkert inte att hända fååååååår vi hoppas för allas bästa!

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Bendix]Du har missförstått det hela lite. Inget är gratis!! Man måste alltid betala för musik som framförs offentligt, oavsett i vilket media. Man tar kontakt med STIM och talar om vilken musik man har i filmen Därefter får man betala en avgift broende på hur länge och vilken musik. Man kan också vända sig till den som har rättigheternas till musiken och höra vad dom tycker.[/citat]Snicksnack, det räcker med att ha tillstånd från upphovsmannen, samt ägaren till en viss inspelning. Den sistnämnda brukar vara skivbolaget, om ett sådant finns. Därför kan man helt enkelt kontakta artisten/bandet helt på egen hand och få deras tillåtelse att använda musiken, mer än så behövs inte. Det viktiga här är att STIM inte behöver ha med saken att göra överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man bör nog tänka på den nya lagen som trädde i kraft nu (1 juli) om just att sprida kopirights material.

 

Titta lite närmare om du hittar mer info om den lagen, det är alltid bra att veta vad man gör för att inte överaskas av de lagliga konsekvenserna sedan. Fast som någon skrev ovan, sprider du filmen inom det närmaste bekandtskaptskretsen så är det väl ingen fara.

 

lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Om vi ska hårddra det så funkar det så här. Du får INTE använda någon musik överhuvudtaget där upphovsmannen är STIM ansluten. Jag får inte lägga min egenkomponerade musik på mina filmer utan att gå via stim om vi nu ska gå 100% lagligt tillväga.

 

Du får inte låna eller sno musik till något om någon annan kan lyssna på filmen. Varför tror ni att alla caféer och restauranger t.ex måste betala stim avgift?

 

Sedan kan jag tillägga att om du vill lägga skyddad musik på din film, med STIMs godkännande så kostar det ca 3 kronor och 60 öre per sekund.

 

Skulle du sedan vilja ha en låt av U2 eller Stones eller några andra "Super Stars" då lär det kosta skjortan

 

Jag har kollat detta med stim flera gånger och det är deras egna ord. Tyvärr. Nu sist kontaktade jag ett förlag och ville ha ca 30 minuter bakgrundsmusik från vilket jäkla garageband som helst och ca 30 000:- skulle det kosta mig.

 

Livet suger ibland men det lättaste, som jag brukar göra, är att hitta band från t.ex USA, eller band som INTE ännu är STIM anslutna och få deras tillåtelse.

 

Tommy

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...