Gå till innehåll

musik?!


darko

Recommended Posts

det är nämligen så att jag har spelat in en film. och nu undrar jag om det är tillåtet att använda sig av känd musik? kanske inte typ madonna känd musik. men musik från något band som folk känner till? är det tillåtet? jag hade tänkt skicka iväg filmen till olika festivaler. får man ha sån musik då? det borde väl vara tillåtet...är ju knappast så att man tjänar pengar på filmen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nix, det är inte tillåtet. Det spelar ingen roll att du inte tjänar pengar på filmen. Vid officella visningar måste du ha rätt att använda musiken. Festivaler kräver ofta detta för att visa en film.

 

En god idé är att leta upp musik av okända musiker som skulle tycka det vore coolt att få med sin musik i en film. Det finns massor av bra musik av oetablerade musiker. mp3.com är ett bra ställe att leta på. Paradiso har också en hel del bra musik. Sen när du hittar en låt som passar är det bara att slänga iväg ett mejl och fråga om det är OK.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Att ha med musik i sin film är helt ok om festivalen som du skall vara med i betalar STIM-avgift eller om du gör det själv för de låtar du har med. Alla får ha med vilka låtar som hellst i sin film om man betalar STIM-avgift...

 

Kontakta STIM och se efter...

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart skall du har rättigheter i båda fallen. Men musikbranchen i Sverige bryr sig inte om att man har etablerade bands musik i sina filmer på festivaler som typ novemberfestivalen. Det är inte du som ska betala STIM det ska de göra som visar filmen och musiken.

 

Du ska bara ha rättigheterna att ha med musiken vilket de flesta amatörfilmare skiter i och musikbranchen också för den delen.

 

Men jag tror att du är som jag, seriös filmare och vill ha ryggen fri så försök få rättigheter att ha med musiken i din film kan kosta en liten slant, men då blir det bra...

Länk till kommentar
Share on other sites

 

 

[citat=Fiery Media]Men jag tror att du är som jag, seriös filmare och vill ha ryggen fri så försök få rättigheter att ha med musiken i din film kan kosta en liten slant, men då blir det bra..[/citat]

 

En liten slant är en liten del i en mans plånbok och en större i en annnans...

 

Hur mycker är en liten slant Fiery Media?

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har förstått så kan man använda musik där kompositören har varit död i 50 år eller mer. Om detta är sant vet jag inte, vet ni.

Vi utgick ifrån det iallafall när vi lade musiken i Själarnas Möte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tidigare var det 50 år. Numera är gränsen höjd till 70 år. (Med reservation för att detta inte gäller musik, jag vet bara att det gäller litteratur etc.)

 

Dessutom räcker det inte att bara kompositören varit död i 70 år, eftersom det går att ha upphovsrätt på själva inspelningen. Du kan alltså inte ta ett stycke av Beethoven om inspelningen är yngre än 70 år. Här vet jag inte exakt vad som gäller, eftersom en ljudinspelning har många upphovsmän. Måste alla musiker plus producent och ljudtekninger ha varit döda i 70 år kanske? Ingen aning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...