Gå till innehåll

bästa effekten?


Recommended Posts

jag tycker för övrigt att effekter ser bäst ut om man gör dem för hand (inte i dator, utan IRL när man spelar in). Så villken är din bästa special effekt?

 

min är typ att om man vill ha rök puffar i kläderna, så tejpar man upp ett "folie paket" fullt med aska i, åsså drar man i en lina (fiske lina :) ) och sen så spräcks folien och askan åker ut. Ja beskrev lite kort nu men kommer längre med (maybe) bilder mm.

 

Så villken är din bästa effekt?

__________________

:___________ l

:EDIT___________ l

:___________ l

__________________l

så här gör man min effekt:

____________________________________________________________________

1) Detta är vad man behöver. Folie, tejp, och aska (i påsen).

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=968

____________________________________________________________________

2) Sen vecklar du upp en stor bit folie och lägger askan på.

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=969

_____________________________________________________________________

3) Du viker ihop det till ett litet paket.

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=970

____________________________________________________________________

4) Skär sedan en liten skåra i.

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=971

_____________________________________________________________________

5)Fäst en fiske lina i.

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=972

_________________________________________________________________

6) Sätt fast den på väggen/kroppen de ska spruta rök ur.

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.php?attachmentid=973

___________________________________________________________________

7) DRA I SNÖRET! PANG

______________________________________________________________________

Länk till kommentar
Share on other sites

började nyss använda min kamera riktigt, men min bästa effekt var nog en handgranat (dragkroksskydd) som en person först kastar, sedan klippte vi till ett klipp när vi hade hängt "granaten" i fiskelina, snurrade den, medans vi följde med kameran i ett slags tredjepersonsperspektiv från granatens håll sett, och sedan landade. klipp bort till ett lik, BOOOM i bakgrunden, kameran skakar till vilt och grus faller ner över liket...

 

kanske inte en ensam effekt, men övertygande... Jag ska nog lägga upp filmen på sprocket snart om ni vill se...

 

Nästa film vill jag bygga ett hus av pappkartong, limma på utskrifter av husväggar och sedan spränga kartongen i luften... (titta på louvren i team america om ni undrar hur jag menar...)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]började nyss använda min kamera riktigt, men min bästa effekt var nog en handgranat (dragkroksskydd) som en person först kastar, sedan klippte vi till ett klipp när vi hade hängt "granaten" i fiskelina, snurrade den, medans vi följde med kameran i ett slags tredjepersonsperspektiv från granatens håll sett, och sedan landade. klipp bort till ett lik, BOOOM i bakgrunden, kameran skakar till vilt och grus faller ner över liket...

[/citat]

Tricket med fisklinan och granaten använde Josef Fares i sina tidiga filmer, fast då var det ju pistol som flög och så använde de presentsnöre, vilket inte var så lyckat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min bästa idé är nog en explosion som vi använde i en film som vi gjorde för ett tag sen..

Man fyller en vanlig ballong med hårspray (trä över ballongen över munstycket och spruta i). Se till att få den så stor som möjligt.

 

Sedan lägger man ballongen på marken där man vill att det ska explodera och skymmer den med tex. en trästock eller en sten..Sedan kommer den svåra delen att tända eld på ballongen. Vi gjorde så att vi fixade en väldigt lång pinne som vi fäste en brinnande fackla längst ut på.

 

Sedan var det bara att föra pinnen med facklan på mot ballongen, och när de nuddar varandra så uppstår ett brutalt stort eldklot som flammar upp i luften.

 

Se till att stå långt ifrån när ni gör detta, för eldklotet kan bli drygt ca. 2 m i diameter. Och det bästa med att göra på detta sättet är att det inte låter någonting. Bara ett litet "flammande" ljud typ. i redigeringen lägger mansedan bara till ett fett explosionsljud. Det blir grymt!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=El Turboroberto]Min bästa idé är nog en explosion som vi använde i en film som vi gjorde för ett tag sen..

Man fyller en vanlig ballong med hårspray (trä över ballongen över munstycket och spruta i). Se till att få den så stor som möjligt.

 

Sedan lägger man ballongen på marken där man vill att det ska explodera och skymmer den med tex. en trästock eller en sten..Sedan kommer den svåra delen att tända eld på ballongen. Vi gjorde så att vi fixade en väldigt lång pinne som vi fäste en brinnande fackla längst ut på.

 

Sedan var det bara att föra pinnen med facklan på mot ballongen, och när de nuddar varandra så uppstår ett brutalt stort eldklot som flammar upp i luften.

 

Se till att stå långt ifrån när ni gör detta, för eldklotet kan bli drygt ca. 2 m i diameter. Och det bästa med att göra på detta sättet är att det inte låter någonting. Bara ett litet "flammande" ljud typ. i redigeringen lägger mansedan bara till ett fett explosionsljud. Det blir grymt![/citat]

 

 

Låter lite väl farligt. Ja kan redan tänka mig min mamma.

"LEK INTE MED ELDEN UNGE!" haha

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=El Turboroberto]Min bästa idé är nog en explosion som vi använde i en film som vi gjorde för ett tag sen..

Man fyller en vanlig ballong med hårspray (trä över ballongen över munstycket och spruta i). Se till att få den så stor som möjligt.

 

Sedan lägger man ballongen på marken där man vill att det ska explodera och skymmer den med tex. en trästock eller en sten..Sedan kommer den svåra delen att tända eld på ballongen. Vi gjorde så att vi fixade en väldigt lång pinne som vi fäste en brinnande fackla längst ut på.

 

Sedan var det bara att föra pinnen med facklan på mot ballongen, och när de nuddar varandra så uppstår ett brutalt stort eldklot som flammar upp i luften.

 

Se till att stå långt ifrån när ni gör detta, för eldklotet kan bli drygt ca. 2 m i diameter. Och det bästa med att göra på detta sättet är att det inte låter någonting. Bara ett litet "flammande" ljud typ. i redigeringen lägger mansedan bara till ett fett explosionsljud. Det blir grymt![/citat]

 

Kan du posta ett klipp på hur det blev?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=El Turboroberto]Min bästa idé är nog en explosion som vi använde i en film som vi gjorde för ett tag sen..

Man fyller en vanlig ballong med hårspray (trä över ballongen över munstycket och spruta i). Se till att få den så stor som möjligt.

 

Sedan lägger man ballongen på marken där man vill att det ska explodera och skymmer den med tex. en trästock eller en sten..Sedan kommer den svåra delen att tända eld på ballongen. Vi gjorde så att vi fixade en väldigt lång pinne som vi fäste en brinnande fackla längst ut på.

 

Sedan var det bara att föra pinnen med facklan på mot ballongen, och när de nuddar varandra så uppstår ett brutalt stort eldklot som flammar upp i luften.

 

Se till att stå långt ifrån när ni gör detta, för eldklotet kan bli drygt ca. 2 m i diameter. Och det bästa med att göra på detta sättet är att det inte låter någonting. Bara ett litet "flammande" ljud typ. i redigeringen lägger mansedan bara till ett fett explosionsljud. Det blir grymt![/citat]

 

Låter jävligt coolt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Mannemoviemaker jag testade det där med paketet. Men dee blev inget bra. Visserligen tog jag torr sand istället för aska men. Det var de där med snöret jag inte riktigt fatade. Istället för din grej tog jag och gjorde ett hål rakt egenom hela paketet och satte en putteliten trä bit bakom sjävla paketet. Men sen när jag drog hände de inget. Varför gjorde de inte de. Vart ska man egentligen sätta snöret. (De bästa stället)?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Hej. Mannemoviemaker jag testade det där med paketet. Men dee blev inget bra. Visserligen tog jag torr sand istället för aska men. Det var de där med snöret jag inte riktigt fatade. Istället för din grej tog jag och gjorde ett hål rakt egenom hela paketet och satte en putteliten trä bit bakom sjävla paketet. Men sen när jag drog hände de inget. Varför gjorde de inte de. Vart ska man egentligen sätta snöret. (De bästa stället)?[/citat]

 

 

Själva grejjen med "luckan och snöret" är att när man drar i snöret ska luckan öppnas. Då åker askan ut. Det har fungerat kanske 4 gånger av 6 för mig så de kräver lite tålamod. Det är kanske inte den bästa effekten men kul att du testade den! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe mm. Men allså. på vilket sätt sätter du fast snöret i foliet då? sätter man bara fast den i en ynklig liten lucka borde ju typ foliet gå sönder när man drar. Folie är ju inte så start direkt. Och om bara en lucka ska öppnas. Blir de inte mer att bara askan hälls ut då lr. De ska ju poffa till lite oxå. Har testat de 5 gånger. Va bara första gången som blev bra. men dom andra hände de inget på. Vore kul om du kunde lägga upp resultatet på hur de gick för dig. Och även att du filmar små klipp när du gör den. Lättare att förstå då (tycker jag)

 

aja iaf hej då

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...