Gå till innehåll

Krasnogorsk 3...16mm?


Gate13

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

Jag har inte filmat med den men är själv lite sugen på att köpa en.

Det jag har läst om den på andra forum är att folk verkar väldigt nöjda med den med tanke på priset.

Man kan köpa den för ungefär 200 USD inkl frakt på Ebay för ett helt set med filter och allt

Dert finns två varianter av den och skillnaden är att vissa har M42 Pentax gänga och vissa har bajonett fattning.

 

Det bästa är att få M42-gänga för då kan du använda andra objektiv också.

 

Om du sen filmar med reversal så kan du få den scannad till DV av Uppsala Bildteknik till mycket bra priser och mycket bra kvalitet

 

Innan du köper kolla feedbacken ordentligt.

 

Lycka till

 

Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag är under inga som helst omständigheter en expert på kameror, men på deras hemsida http://www.k3camera.com/ rekomenderar de inte att man spelar in ljud i närheten av kameran då den väsnas lika mycket som en symaskin.

 

Har själv varit lite småsugen på den, så om någon har testat den eller har en så får de gärna delge sina erfarenheter här.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag fick hem en sånn kamera idag efter att ha köpt den på ebay, Kan i princip ingenting om filmkameror,men jag tänkte börja testa mig fram med den här.

är det någon som vet vilken film jag ska köpa till den,ska man ringa till kodak och beställa filmen från dom eller finns det något bättre ställe?

 

vh

 

jocke

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan jag har två stycken (2X M42 PENTAX).

Och jag har testat att filma och framkalla med den ena. (Jag har inte hunnit testa den andra.) Och den funkar fantasktiskt bra. Visst den låter den ganska mycket, men jag dubbar mot referensljud ändå så mig gör det inget. Man ska ta bort dom där loop sakerna i plast som finns i kameran (dom repar nämligen filmen, säger många, mina har jag redan tagit bort i ena kameran).

 

Jag kanske kan lägga upp lite testmaterial på min hemsida om någon är intresserad av att se.

 

Jag har kört kodak vision2 200t i den och det funkar bra. Den ska klara av både dubbel och enkel perforering men nu finns det väl mestadels enkel att köpa tror jag. Den håller hastighet bra, bildstilleståndet känns typ 100, och vad kan jag säga en grym kamera,, jag håller just på att fixa videotapping(assist) till min,.

Mvh John E

http://www.clairstyler.se

 

Här är lite bilder ifrån k-3:an men jag har fuc**at up bilden i comb så mycket så att man kan knappt se hur bilderna blir men här är adressen iallafall: http://www.joelfilm.se/filmer/wd2.htm

 

Jag har köpt ifrån kodak men man får inte glömma att man även kan köpa ifrån fujifilm, dom är också shyssta min polare köpte ifrån dom men han körde med arri sr2. kodak: http://wwwse.kodak.com/nordic/en/motion/about/#

fujifilm: http://www.motionpicturefilm.nl/contactUs.html

Länk till kommentar
Share on other sites

tack johan,jätte bra svar,grymm trailer oxå!

när jag ska dra upp min kamera blir det inget motstånd alls,jag läste i manualen att det bara var att snurra den motsols men det verkar inte fungera, är det något annat man måste glöra eller är det något fel på min kamera?

lopparna du pratade om,är det dom svarta plastbitarna som är formade som halvcirklar du menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=meningslose]tack johan,jätte bra svar,grymm trailer oxå!

när jag ska dra upp min kamera blir det inget motstånd alls,jag läste i manualen att det bara var att snurra den motsols men det verkar inte fungera, är det något annat man måste glöra eller är det något fel på min kamera?

lopparna du pratade om,är det dom svarta plastbitarna som är formade som halvcirklar du menar?[/citat]

 

Roligt att du tyckte om trailern!!

Du måste typ dra åt fel håll eller något.. kolla på min inkluderade bild, så SKA man göra när man drar upp kameran. Det kan vara lite trögt åt det rätta hållet!! om det är jättelätt att dra åt bårda hållen så är det något fel på din kamera!!

 

.. kör aldrig utan film i mer än 8fps!!! då kan du paja kameran har jag hört. ja det är dom svarta plastbitarna som jag menar.

 

dessa kan tydligen "repa" filmen när man filmar. så att det finns vissa företag som man kan skicka in denna kamera till och få den proffs moddad, detta innebär att dom tar bort dessa plastbitar och dessutom att dom smörjer kameran och kollar så att allt funkar som det ska..

 

problemet är bara det att det kostar typ lika mycket som kameran att proffsmodda. så om du istället själv tar bort dessa pain in the ass plastbitar så får du en proffsmoddad kamera gratis, men var försiktig, när du jobbar inne i kameran.

 

sedan har jag hört folk som har fått det att funka även utan att modda den med plast bitarna fortfarande kvar. Dessa laddar på ett sett så att filmen aldrig nuddar plastbitarna. (lite kortare loop.) men jag tog bort skiten.

Med plastbitarna i så kan du ladda kameran typ automatiskt. du för in filmen och pumpar på knappen i 8fps och då går filmen igenom hela banan själv och det blir enklare att ladda den.. men utan plastbitarna så måste man ladda den mer manuellt.. men det är inte så mycket svårare.

1111111.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för alla dina svar,hoppas du kan ge ett till så skulle jag vara jäkligt tacksam. jag tror min "skruv" sitter på den andra sidan,och när man ska skruva den bakåt så känns det som att det är någon spärr eller något som tar emot,när man skruvar framåt så är det inget motstånd alls. ska jag ta i ganska hårt? (är ganska orolig att den ska gå sönder ännu mer)

Jag har en showreel på lite grejjer jag gjort det senaste året som ligger uppe på http://www.bytlanas.se/flygraph/showreel05.mov hoppas du gillar den...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=meningslose]tack för alla dina svar,hoppas du kan ge ett till så skulle jag vara jäkligt tacksam. jag tror min "skruv" sitter på den andra sidan,och när man ska skruva den bakåt så känns det som att det är någon spärr eller något som tar emot,när man skruvar framåt så är det inget motstånd alls. ska jag ta i ganska hårt? (är ganska orolig att den ska gå sönder ännu mer)

Jag har en showreel på lite grejjer jag gjort det senaste året som ligger uppe på http://www.bytlanas.se/flygraph/showreel05.mov hoppas du gillar den...[/citat]

 

Nä fan, jag tycker att du ska prova att ta i ganska hårt när du skruvar den bakåt.

 

Den kan vara ganska trög, men skruva inte för fort utan ta i och skruva bestämt bakåt. först kommer det att klicka till (låter som om man tar ett kort med en stillbildskamera ungefär), sedan om du forsätter att skruva så låter det som man drar upp en speldosa eller något.

 

Jag har ju som sagt 2 st och den ena är trögare än den andra..

 

Och kan du inte skruva upp kameran så har du ju ingen användning av den ändå, så det är lika bra att testa.

 

Jag tror inte att det är skadligt för kameran att dra åt fel håll men det är väl meningslöst. Dra upp kameran så mycket som du behöver när du laddat film full dragning ger circus 30 sec filmtid, villket bode duga för det mesta.

 

Låt inte kameran ligga uppdragen om du inte ska använda den.

Hett showreel.. typ 3d greenscreen composite eller nåt.. kör du AE eller comb? Mvh John E

Länk till kommentar
Share on other sites

Den va grymmt trög,men efter att ha tagit i lite så gav den med sig:)

Nu ska jag bara ut och provfilma lite så jag vet hur det kommer att se ut när jag ska sätta gång med projekt... Har du nå tipps på vart jag kan framkalla och få över det digitalt så jag kan redigera på datorn billigt?

 

VH

Jocke

Länk till kommentar
Share on other sites

sök på framkallning, finns säkert ett gross med trådar och inlägg på det temat.

 

Norsk smal film

Nodrisk Film post Produktions AB

Braownikowa (eller vad det nuheter i polen europas största vill jag minnas)

Ring kodak och fråga =) (duh! *homer style*)

eller

Ring FujiFilm och fråga =) (duh! *Homer style*)

 

alla länkarna finns här på forumet...

använd den superba sökmotern uppe höger hörn =)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]sök på framkallning, finns säkert ett gross med trådar och inlägg på det temat.

 

Norsk smal film

Nodrisk Film post Produktions AB

Braownikowa (eller vad det nuheter i polen europas största vill jag minnas)

Ring kodak och fråga =) (duh! *homer style*)

eller

Ring FujiFilm och fråga =) (duh! *Homer style*)

 

alla länkarna finns här på forumet...

använd den superba sökmotern uppe höger hörn =)

 

Chris[/citat]

 

Du menar nog barradov (jag har inte testat dom men det känns stabilt, dom har varit med på the ring the bourne supremecy och en massa andra shyssta projekt) http://www.barrandov.cz/ tydligen billiga som f-n på framkallning halva priset.. typ 3,35kr per meter.

 

Jag har ett svenskt schablonbelopp som jag brukar köra med: 1112kr på 2.5 min (16mm framkallat och scannat och överfört till DV) detta har jag fått fram på stockholm postproduction .. ha det gött...//j

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=ericohman]skickade ett mail/PM till dig john

 

du har inte lust att sälja en k3 till mig. jag sålde min för nåt år sen på tradera men nu blev jag halvsugen på köpa en bara för att ha liksom[/citat]

 

tja!"

 

jag ska svara på ditt mail .. Jag måste bara komma hem först, är på jobbet.. men svar kommer..! /mvh john

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag fick precis hem min K-3:a från Moskva. Den är i ett närmast perfekt skick. Har dock inte kunnat köra film i den ännu. Mitt spontana intryck är att detta är en robust kvalitetsprodukt.

 

Det fanns dock ingen battericell i den interna ljusmätaren. Enligt säljaren är batteriet av typen RZ-55. Vad jag har förstått på en hemsida i USA (http://www.k3camera.com) så tillverkades kvicksilverbatterier av typen PX640 som passade till denna kamera men dessa tillverkas inte längre. Kan man fortfarande få tag på batterier i europa som passar en K-3:a? Eller är jag tvungen att köpa en adapter från http://www.k3camera.com?

 

Är det förresten någon som vet vad de olika filtrena som kom med (5 st) har för funktion? ND-filtret är självklart men det finns 3 olika Y-filter också. Vad är skillnaden på dessa? Vad genomskinliga filtret för funktion?

 

Är det någon som vet om man kan köpa filter från KODAK som passar K-3:ans 77mm diameter? På KODAKS hemsida fanns 75mm som närmast passade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Kul att du har fått en rolig leksak från ryssland.

 

Jag kollade i instruktionsmanualen som finns att laddaden på K3's hemsida och på sidan 4 så står det att det är:

 

"The K-3 comes with either five or three filters. The filters can be used by simply screwing

them into the front of the lens (the sunshade must be removed). One filter or a combination of

filters can be used to achieve the desired effect. Remember that in using any of the filters

(except the UV) you will be decreasing the amount of light entering into the camera so you must

compensate.

· Ultra Violet (or haze): This filter is used with color film stocks to compensate for the bluish

tint ultra violet light can cause when shooting outside. It can be left on with black and white

film to protect the lens.

· Neutral Density: This filter is used when shooting on very bright days to reduce the amount

of light entering the lens by four stops. The filter does not change the image recorded by the

camera in any other way.

· +2 Diopter: This is not really a filter, but acts to halve the minimum focusing distance from

an object. It’s the one that magnifies.

· Light Yellow 1.4: This is used in black and white filming to darken the sky or other blue

objects in the scene.

· Dark Yellow 2.0: This filter will make the sky or other blue objects darker and add to contrast

in black and white filming.

The K-3 uses standard 77mm filters. Try a red filter for shooting with black and white film

and a polarizing filter when shooting color outdoors. You don’t need an expensive “circular

polarizer” for the K-3, a “linear polarizing” filter will work fine."

 

Det finns nog step-up ringar att sätta på din lins, annars kan du ju sätta på en sån här grej som använder bladfilter istället.

 

http://www.photax.se/kmrt/proshade/moreproshade.htm

 

Men de viktigaste filterna för dig är ju Rödfilter om du skuller råka använda inomhusfilm utomhus och blå filter om du skulle använda utomhusfilm innomhus, ett grön filter så att du slipper den hemska färgen vid filmning i lysrörsljus, ett ND filter och ett polariserande filter. Det är väll vad jag skulle ha i min beredskaps väska.

 

sen kan du ju göra finlir med färgkorrektionen i datorn med Premiere/FinalCut/what-ever-your-posion-is.

 

Vilken typ av K3:a fick du ?

Den med M42 gänga eller den med Bajonett?

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]Vilken typ av K3:a fick du ?

Den med M42 gänga eller den med Bajonett?[/citat]

 

Den med M42.

 

Tack för informationen och länken. Jag har dock läst manualen från http://www.k3camera.com (den som du citerade ovan) men jag får inte riktigt grepp om vilka av mina filter som överensstämmer med beskrivningen.

 

ND, light yellow 1.4 och dark yellow 2.0 är inga problem. Men jag har två filter till, varav ett är ser identiskt ut med dark yellow 2.0 (det står samma sak på ringen) fast med tjockare ring. Den andra är helt ofärgad och det står 1.0 på det. Enligt beskrivningen på k3camera så skall en av dem vara UV-filter och den andra diopter (för närbildstagningar). Ingen av dessa två har dock förstoringseffekt om man ser genom filtret när man håller den i handen.

 

Säljaren skickade med delar av en originalhandbok på engelska inskannad på CD-ROM. Men där fanns tyvärr ingen matnyttig information angående linserna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonpet]Hur funkar det vid laddningen, skyddar själva filmrullen mot ljus, eller måste man in med hela kameran i en laddsäck?[/citat]

 

Det undrar jag med!

 

Angående de filter jag fick med kameran så verkar det som att jag har fått ett gult 2.0 för mycket och att jag saknar diopterlinsen :(

 

Någon som vet vart man kan köpa dessa diopterlinser? Det kommer jag att behöva vid ett av mina framtida filmprojekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

det går bra att ladda i fullt solljus om man vill. ju ljusare desto mer film går förlorad, men sällan mer än ett par meter hur man än gör. var lite försiktigare vid urladdning eftersom flmen inte är lika tajt spolad då.

 

diopterlinser kan man köpa i vilket fotoaffär som helst. fast jag skulle ju hellre köpa en begagnad pentaxglugg med makro om det är det du behöver. finns också i vilken fotoaffär som helst.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand]diopterlinser kan man köpa i vilket fotoaffär som helst. fast jag skulle ju hellre köpa en begagnad pentaxglugg med makro om det är det du behöver. finns också i vilken fotoaffär som helst.

[/citat]

 

Tack för tipset! Jag behöver dock en zoomfunktion i samband med macro-tagningen. Jag har en scen där jag skall zooma in på ett öga så att man till slut ser iris ganska tydligt öppta större delen av bilden.

 

Är det förresten någon som vet om det går att dubbelexponera med K-3:an. Har inte läst om detta någonstans. Det är i samma scen och jag vill att iris skall övergå till en fullmåne genom dubbelexponering.

Länk till kommentar
Share on other sites

tja frågan är om du verkligen vill göra en Fritz lang och filma alla special effekter i kameran. Det blir nog mer ekonomiskt och bättre resultat om du filmar ögat för sig och sedan går ut och filmar månen och sedan fixar med övergången i premiere/finalcut/someotherNLE vid klippningen.

 

Annars går det till som så att du spelar först in ögat och sedan spolar tillbaka och sedan spelar in månen. eller tvärtom beroende på vad du hade tänkt dig. Det är ganska krångligt dock och är man ovan blir det många omtagningar.

 

Fritz Lang gjorde alla(!) specialeffekter i kameran till Metropolis. Vilket resulterade i att kille som spelade huvudrollen hoppade av efter någon månad. De tog som regel 15-25 tagningar per scen!

Metropolis hade över 150timmar råmaterial att arbeta med innan de klippte ner det till en 3timmar lång film. Tyvär bran skiten upp när UFA bombades under WW2. Nitratfilm på celluoid brinner bra.

 

Men om du har M42 på kameran finns det en uppsjö av sköna linser du kan arbeta med.

 

Såg delar av test filmen, ser ju riktigt bra ut i garaget. Jag har inte bred band så jag orkade inte se hela (128kbit orkade inte med den)

 

C.

 

EDIT: Med M42 kan du sätta på adapterringar för linser av andra märken än pentax M42 gänga... Bra att veta...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...