Gå till innehåll

Kortfilm: "Emancipation"


Pandan

Recommended Posts

har precis skrivit klart en ny kortfilm på engelska som heter "Emancipation". Den är bara 3 sidor lång, men på film skulle den kunna bli betydligt längre då mycket händer i form av bilder. Är inte helt nöjd med den än, så ge gärna kritik!

 

Den skulle förövrigt kunna fungera som den tredje och sista delen i Dödentrilogin som jag skrivit på, de andra två är "Epilogue" och "När jag skrev Memento Mori" som finns upplagda här på Voodoo.

 

Trevlig läsning!

 

Ha re bra/Pandy

Emancipation.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu har jag läst den. Började bra, spännande öppning om än lite för blodigt för min smak med köttslamsor o blod i början av korridoren. Fram tills alla gamlingar börjar hojta till honom så byggs det upp BRA, sen förlorar du i vart fall mig - men det är en SMAKSAK. Sen vill jag veta varför allt detta händer! Drömmer han, är det vad som hädner när man dör, har han suttit fångad där? Varför? Eller är det bara en kortfilm som visar en som springer genom en korridor med spöken o blod?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den var cool, inte särskilt begriplig, spännande och stämningsfull. Framför allt är den väldigt visuell, och med ett gott handlag kan det bli en väldigt bra kortfilm. Å andra sidan, gör man det klantigt kan det bli hur kasst som helst. Du skriver väldigt bra i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. ser ut som du missat en del av skolan på Voodoo.

ex: Scenanvisningen saknar nummer.

sen är det enligt mig för mycket text och för lite tal.

Det blir bara jobbigt att läsa när så mycket text trycks ihop på det sättet.

Men jag gillar ide´n. den var intressant men saknar lite story.

Så med lite redigering kan det bli toppen.

 

MVH:

Roger Öberg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sir_flint]Ok. ser ut som du missat en del av skolan på Voodoo.

ex: Scenanvisningen saknar nummer.

sen är det enligt mig för mycket text och för lite tal.

Det blir bara jobbigt att läsa när så mycket text trycks ihop på det sättet.

Men jag gillar ide´n. den var intressant men saknar lite story.

Så med lite redigering kan det bli toppen.

 

MVH:

Roger Öberg[/citat]

 

Har inte läst manuset men kände mig tvungen till att kommentera det här inlägget. Undrar vem som missförstått reglerna kring manus skrivande här. Att han inte börjat skriva några scennummer än är väll fan tur det då det bör vara det sista man gör. Scener kommer ju till, försvinner och kastas runt under skrivande processen. Sen om du tror att ett manus blir bättre bara för att det inehåller mer dialog är du rätt farligt ute, en film bör ju berätta i bild inte tal. Du utrycker också att du tycker det är jobbit att läsa ihoptryckt text vilket jag iofs kan förstå (det tycker jag själv) men jag tycker inte du kan dömma dess inehåll utifrån hur lättläst det är, det är ju ingen roman han skriver.

 

MVH Markus

Länk till kommentar
Share on other sites

Att man lägger scennr: sist är ju en självklarhet.

Jag antog att manuset var klart eftersom "Pandan" i inlägg nr1 skrev att det var det, fast var inte nöjd, och därför skrev jag den kretiken.

Jag har bedömt manuset på det sätt jag tycker, men jag har inte sagt att inehållet är dåligt. Sa faktiskt att jag gillade story´n men att jag tyckte det var jobbigt att läsa så mycket ihoptryckt text.

Att man lägger till dialog kan både skada och göra nytta. Det håller jag med om. Men jag lovar, en film utan dialog är toppen bra, men efter du gjort ett antal filmer med kass eller ingen dialog alls så inser du att dialogen är en stor del av filmen. (inte sagt att det måste finnas dialog för att berätta sitt budskap)

Tror du att Tarantino kastade in dialog bara för att han tyckte att han måste?

Svar; Nej, enligt mig.

 

Men ett manus tycker jag aldrig ska bli som en bok med bara en massa onödig text som kanske egentligen inte behövs. om du förstår vad jag menar.

 

Sen att kritisera en annans inlägg innan man ens läst manuset är väll sådär eller?

Då har du inte förstått vad jag tyckte var bra och vad jag tyckt var dåligt.

När man lägger upp ett manus för andra så måste man klara av att ta kretik. posetiv och negativ. klarar man inte det så... (ta bort manuset i så fall)

Man vill ju att andra ska läsa manuset för att dom ska säga vad dom tycker.

Och jag tyckte det kunde bli mycket bättre om man jobbar på det ett tag till.

 

Jag har stor erfarenhet av manus, det har många andra här på voodoo också.

Jag skriver vad jag tycker, och andra gör det med.

Man måste lära sig av andras åsikter så har du mer att kommentera så kom gärna med dina åsikter du me.

 

MVH:

Roger Öberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kritiken! Men nu ska det svaras...

 

 

Om att den är obegriplig och utan story stämmer helt. Det finns ingen riktig story i berättelsen, men vet inte varför han är där eller var dom händer i slutet. Har skrivit den så med mening. Som en sista del i en trilogi om döden såg jag "berättelsen" som resan, och rädslan, om att bli gammal där korridoren är en manifestation för den ångest och rädsla som huvudkaraktären känner. Sen har jag skrivit korridoren med mening som en resa till helvetet.

 

Om formalia och regler... var en ganska rolig motsägning där. Har stor erfarenhet av manus och tar samtidigt upp Voodoofilms filmskola. Inget ont om den, har själv lärt mig mycket grundläggande regler för manusförfattande här. Men det finns även ett högre steg att ta utanför den skolan. Och scennummer(kommer inte ihåg ifall det tas upp i voodoos skola eller inte) läggs som Murkret poängterade in sist av allt, först när riktig pre-production har startats. Inte ens ett helt färdigt manus som skickas ut till producenter ska ha scennummer för det stör bara läsandet. Om att det är ihopskrivet kan jag förstå. Dock så skrev jag berättelsen med mening nästan helt utan dialog. Den är så pass kort att bilder kan berätta det mesta.

 

Tack för kritiken!

ha re bra/ Pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

phu, fjärde av dina manus jag har tagit mig igenom nu man. Det här diggade jag som fan, kanske lite simpel symbolik och sådär men det spelar ju noll roll. Bra skriven och lite blood and gore e ju aldrig fel.

 

när får man läsa ettt vampire-manus av dig då? hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Max Payne?! Haha, har spelat det nån gång men kommer inte ihåg början alls...

 

 

Jo, det är ganska simpel symbolik här, ingen egentlig handling, bara massa utrymme för läckert foto. Var kul att prova på lite kött och blod också, första gången.

 

En vampyrfilm har jag inte tänkt på men nu när du säger så, så ska ja se till att det kommer en inom kort bara för det! Stil på den, några requests...?

 

Ha re bra/Pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, nee inte Blade. Tänkte mer åt hållet en kille som lever i en vampyrfamilj men inte vill vara en bloodsucker. Han försöker normalt smälta in i svenssonlivet men det är svårt när man inte tål solen och får spel när polarna vill dra med en på Bröderna Olssons för att käka vitlökskanin.. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...