Gå till innehåll

skjuteffects fråga?


ymmit

Recommended Posts

Hej. Som ni alla säkert vet kommer de ju ut en mynningsflamma när man skjuter från ett vapen. Och jag har gjort en mynning som jag är rätt nöljd med. Men jag tycker endå att de saknas nåt. Så jag kollade på nåra action rullar å sen kom jag på de. När man skjuter så kommer de snabbt upp som ett ljus precis när mynningen är ute allså så de blir ett starkt ljus som speglar hela kroppen ungefär. Hoppas ni vet va jag menar. Annars kan ni kolla någon rulle lr varflr inte lasse_lasern 58 grade north när dom oxå har den effekten.

Äch slut på skitsnacket å över till frågorna...

 

Kan man göra den Effekten i Adobe After Effects och å sånna fall hur?

 

Jag undrar även om man kan göra skott hål å sånt å AE. å vilket som i sånna fall är smidigast. Att göra dom sj lr att klistra dit en bild. Om man kan klista dit en bild undrar jag vart man kan få tag å sådanna.

 

Iaf de va mina frågor och är jätte tacksam om nån kan komma med ett svar man fattar...

 

Mvh/Timmy tack i förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Antagligen, men istället för att fråga hur man ska göra minsta lilla effekt så borde du läsa tutorials på internet. Även om dom inte berör det du vill göra så kommer du att lära dig saker och du kommer så småningom komma på hur du kan skapa alla effekter själv utan att fråga eller läsa något alls.

 

Börja inte med B förrän du gjort A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående ljuset på kroppen så maskar du in det området som ska vara ljust och höjer brightness. Glöm inte att ta "feather" på maskningen för att slippa skarpa kanter.

 

Förresten. Har inte tänkt på att "ymmit" är "Timmy" baklänges.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Antagligen, men istället för att fråga hur man ska göra minsta lilla effekt så borde du läsa tutorials på internet. Även om dom inte berör det du vill göra så kommer du att lära dig saker och du kommer så småningom komma på hur du kan skapa alla effekter själv utan att fråga eller läsa något alls.

 

Börja inte med B förrän du gjort A.[/citat]

 

 

LoL........

 

Jag är ju på C u know hehe. Nämen allså. De skulle ju va en för del om man viste va effekten heter. Istället för å söka på ljus när man skjuter på google. Tror du de skulle komma upp nåt då lr. Men visst om du vet massa tutouls på de jag har fråpgat ef´ter så varsågod å skicka.

 

Hehe nu kanske jag lät lite sträng...sorry

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Broman]Angående ljuset på kroppen så maskar du in det området som ska vara ljust och höjer brightness. Glöm inte att ta "feather" på maskningen för att slippa skarpa kanter.

 

Förresten. Har inte tänkt på att "ymmit" är "Timmy" baklänges.[/citat]

 

 

Hehe ok. De ska jag genas prova :P

 

 

edit: hej. har provat de nu men de blev konstigt. först gjorde jag ett klipp där jag bara stog å skjöt med en pistol nyss. Sen la jag in en mynning. Sen tog jag pen å ringa in där de skulle lysa upp. Sen satte jag feather på 10 å sen tryckte ok. å Sen när jag skulle ändra Blurrniess så blev ju bara bilden sudig. Allså de jag mena va att de skulle lysa upp precis när man skjöt. allså att de lyser upp från mynningen. Förstår du va jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit][citat=Jawo]Antagligen, men istället för att fråga hur man ska göra minsta lilla effekt så borde du läsa tutorials på internet. Även om dom inte berör det du vill göra så kommer du att lära dig saker och du kommer så småningom komma på hur du kan skapa alla effekter själv utan att fråga eller läsa något alls.

 

Börja inte med B förrän du gjort A.[/citat]

 

 

LoL........

 

Jag är ju på C u know hehe. Nämen allså. De skulle ju va en för del om man viste va effekten heter. Istället för å söka på ljus när man skjuter på google. Tror du de skulle komma upp nåt då lr. Men visst om du vet massa tutouls på de jag har fråpgat ef´ter så varsågod å skicka.

 

Hehe nu kanske jag lät lite sträng...sorry[/citat]

 

Njaa, tänkte mer att du kunde leta lite allmänt efter after effects tutorials och läsa dom. Då lär du dig programet bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. ska jag göra senare. Men jag har nästan lärt mig allt jag behöver. Nämligen mynningflamamn hehe. Fast vore ju inte fel om jag skulle lära mig de här med bluescren och skotthål å sånt. Iaf...Jawa du kanske kan svara på de hära?

 

 

edit: hej. har provat de nu men de blev konstigt. först gjorde jag ett klipp där jag bara stog å skjöt med en pistol nyss. Sen la jag in en mynning. Sen tog jag pen å ringa in där de skulle lysa upp. Sen satte jag feather på 10 å sen tryckte ok. å Sen när jag skulle ändra Blurrniess så blev ju bara bilden sudig. Allså de jag mena va att de skulle lysa upp precis när man skjöt. allså att de lyser upp från mynningen. Förstår du va jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Hej. Som ni alla säkert vet kommer de ju ut en mynningsflamma när man skjuter från ett vapen. [/citat]

I verkligheten ser man inte mynningselden alls! bara om det är mörkt ute ser man mynningselden i en millisekund...

tro mig, jag har skjutit en hel del under mina år...=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Iaf Kolla här så här har jag gjort. Ni får rätta mig när jag har gjort fel. Jag menar lyseffekten allså...

 

 

Först spelade jag in ett klipp där jag låsas att skjuta med en pistol.

Sen la jag in de i AE å för att göra de mer seriöst la jag på mynningseld.

Sen drog dit de skulle lysa upp på timelinen.

Sen tog jag i alla fall Layer -> New -> Solid. Sen gjorde jag där de skulle lysa upp å la dit de på rätt ställe.

Men sen när jag skulle lägga dit Brightness så hände de inget. Allså de blev inget ljust. Varken mörk lr ljust om jag drog de i minus. Sen när jag skulle ändra blurrniess så hände de inget heller.

 

så va har jag gjort för fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Renderat = exporterat ett färdigt filmklipp som går att visa i diverse mediaspelare.(Jag tror han vill se vad du gör)

 

Ok. En liten sidofråga här: Jag spelade nyss in en liten samurajkortis i stum svartvitt, och jag klippte och donade i PPro. Men jag tänkte att en samurajfilm måste ha åtminståne lite blodstänk. Inga problem, jag kikade i AF-manualen och där stod det hur jag skulle få igång rotoscopingen... och jag började stänka blod genom att måla svarta streck i storlek 13 och piffa till med suddet i samma storlek. Många bildrutor och flera hundra liter sprutande blod senare kände jag mig klar och tryckte på renderingsknappen, gick och fikade och tittade sedan på filmen. Upptäckte att sudden inte bara suddade på den bildruta jag suddade på, utan även alla andra... Jag hade ingen tid att rätta till felet innan visningsdags så det fick bära eller brista.

Som tur är så var det endast jag som visste om felet som la märke till de konstiga genomskinliga sträcken i fontänerna, verkade det som.

 

Men nu när vi ska fortsätta i samma stil vill jag inte råka ut för samma problem igen... Nästa projekt innebär mycket mynningseld och sånt så jag vill inte rendera och se mina kulhål försvunna bara för att jag suddat tio bildrutor tidigare... Någon som har förslag?

 

PS/

Har jag fattat det rätt om att du vill få mynningsflamman att lysa upp sin närmaste omgivning? I sånna fall skulle du kunna:

 

* exportera till något photoshopvänligt fomat och manuellt fixa det du vill i bildrutorna.

 

* Ljusa upp hela bilden/invertera färgerna... Det är ju ändå bara 1/2 bildrutor så det är ju ett lättsamt sätt (inte särskilt bra i alla lägen dock)

 

* Ställa ner opacityn när du rotoscopar i AF, och måla med ljus färg.

 

PS#2/

Au contrair eller hur man nu stavar det. Mynningsflamman beror på vapnet och ljusförhållanden. AK5an var ganska restriktiv med flammor, men på KSPn var den riktigt mäktig ("Flammdämparen" kändes ganska värdelös) som exempel. tksp på stridsfordon 90 (eller var det 122an?) var inga problem att se på dagen. De blinkade friskt flera sekunder innan ljudet hördes (och kulorna slår ner, om striden vore verklig). Vanliga jaktvapen har jag fått för mig mest bara ryker lite, som gevär och revolvrar i västernfilmer. Men Actionfilmer görs ju oftast med millitära vapen. Och de är ju gjorda för att skrämmas. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag försökte gömma mig bakom en sten medan ett par, tre ksps ligger och smattrar, och lyser upp hela skogen med sin eld... Rena kalsonger skulle nog behövas...

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att du har använt After effects rit funktion? Isf kan jag inte hjälpa dig då jag inte har några erfarenheter av det.

 

På tal om mynningsflammor. Dom har extra mycket krut i dom lösa skott som dom använder vid filminspelningar, därav en stor, synlig mynningsflamma.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Menar du att du har använt After effects rit funktion? Isf kan jag inte hjälpa dig då jag inte har några erfarenheter av det.

 

På tal om mynningsflammor. Dom har extra mycket krut i dom lösa skott som dom använder vid filminspelningar, därav en stor, synlig mynningsflamma.[/citat]

 

Ok. Nu tar vi allting från början. Först går jag in i Paint å gör sjävla ritbilden lite mindre. Sen börjar jag rita en flamma. När jag är nöjd så ska den färgläggas å de oxå i paint. Så jag tog vitt i mitten å sen lite orange/gul längst ut. Sen tryckte jag på spara som.

 

Sen gick jag in i AE , Importera den mynningsflamma jag jorde i Paint. Sen tog jag Pen å ritade runt hela flamman jag hade gjort. Så bara sjävla flamman syntes.

 

Sen för att få den realistikt tog jag bluirnness till 20 tror jag. Och sen opicity lr va de heter till ungefär 50%. Sen gick jag även in på scale å minskade den lite så den passade till pipan/vapnet.

 

 

Sen är då min fråga här hur man sen gör för att de ska lysa upp när man skjuter. Så precis när man ser mynningen skjutas om man stoppar bilden ska man även se att de lyses upp i ansiktet/kroppen.

 

Så här försökte jag göra de på. Först stoppade jag bilden precis där de skulle lysa upp. Sen tog jag verktyget Pen och ritade in de området jag vill att de skulle lysa upp på. Sen högerklicka jag på de jag hade ritat in å satte feather på 10 ungefär. Sen gick jag Effects -> Ajust -> Brightness and Contrast. Sen satte jag Brightness på ungefär 70 och Contrast på 20. Men hur gör man sen. För de första vill jag ju bara ha de i cirka en halv sekund allså bara en blinkning. Hur gör jag då. Å sen för de andra Är de ju svart runt hela de jag ritat. Hur gö jag för att få bort de. Om ni vet nåra fler inställningar man kan ställa in för de ska bli ennu bättre. De ska ju verkligen lysa upp ju. Jag tycker inte att de verkar göra de med de jag beskriev att jag har gjort hittils. Väldigt tacksam för svar. Ska åka bort i en vecka nu så kan inte svara idag men när jag är tillbaka hoppas jag att jag har fått många å bra svar hehe :P

 

 

Mvh/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör maskningen med ljuset på kroppen lika långt som mynningsflamman. Ta samma klipp fast utan ljus underst. Då ser det ut som att det blir ljust när man skjuter.

 

Ett tips med mynningsflamman i paint: Gör bakgrunden blå så kan du bara keya ut den sen. Då slipper du maska ut den.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok. Så jag ska allså göra en mynningsflamma först å sen bara görs en blå bakrund. Hur står ska bakrunden va då. Över hela skärmen lr typ bara en cm utanför mynningen. och i sånna fall jag fatatr inte de här med blå bakrund. om man har ett klipp där en bara står helt vanligt. Sen är "hela" bakrunden blå.Lan man göra så typ de ser ut som en studio lr vad som helst. En explosion kanske. Och i sånna fall hur????

 

 

Sen det här med att de ska lysa på kroppen fatta jag faktiskt inte. Kan du inte förklara de lite bättre.

 

Ska jag först sätta dit en mynningsflamma. Å sen göra lite med inställningarna. Och sen tar jag Pen verktyget. Ska jag då göra ljuset precis i samma form som mynningen då lr

"Ta samma klipp fast utan ljus underst" Fatta ej de. Förklara lite bättre tack hehe. Vilket klipp??

Länk till kommentar
Share on other sites

1. När du gjort flamman i paint så gör du bara hela bakgrunden blå, enkelt.

2. Om man har ett klipp där bakgrunden ska bort så är det blue/green screen du ska använda.

3. Sen det där med ljuset. Du står och skjuter och vill att kroppen ska bli upplyst av mynningsflamman. Eller? Rita ut området på personen som ska bli ljust med "pen". Det blir svart runt om maskningen. Höj "brightness".

Gör klippet lika långt som flamman och placera det på samma ställe som den fast under. Nu tar du ett skjutklipp till och lägger det underst. Klart!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Broman]1. När du gjort flamman i paint så gör du bara hela bakgrunden blå, enkelt.

2. Om man har ett klipp där bakgrunden ska bort så är det blue/green screen du ska använda.

3. Sen det där med ljuset. Du står och skjuter och vill att kroppen ska bli upplyst av mynningsflamman. Eller? Rita ut området på personen som ska bli ljust med "pen". Det blir svart runt om maskningen. Höj "brightness".

Gör klippet lika långt som flamman och placera det på samma ställe som den fast under. Nu tar du ett skjutklipp till och lägger det underst. Klart![/citat]

 

 

Fatta ej 1:an och 2:an. Jag fick ju inget svar hehe. Jo jag vet att man ska använda blue/greenscreen. Så när jag har ett klipp där jag står å skjuter å vill att bakrunden ska bli t.e.x. en explosion. Det är de jag undrar. Allså hur man gör de. Det blir jag väldigt tacksam för om jag får svar på.

 

 

Å sen 3:an då. När jag har ritat dä de ska lysas upp så blir de inget klipp på timelinen ju. Då går de ju inte. Då kan man ju inte dra de under mynningen å dä. Sen undrar jag hur de svarta försvinner. Å sen de sista "Nu tar du ett skjutklipp till och lägger det underst. Klart!" Vadå ett klipp till. vilket klipp...

 

 

Iaf de va mina frågor åter igen hehe...

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Istället för att maska ut mynningsflamman så tar du bara bort bakgrundsfärgen genom att keya bort den. Då blir det bara flamman kvar.

2. Vad menar du med att bakgrunden ska bli en explosion? Man kan göra en i ett 3d-program och lägga dit den.

3. ""Skjutklippet" är det klippet som du ska lägga dit en mynningsflamma på.

Lägg ut "skjutklippet" i timelinen. Lägg dit ett till. Lägg dit flamman ÖVERST. (som du har keyat ut) Förminska "flammklippet" till ca 1 frame och flytta det till där personen skjuter. Nu ser listan ut så här: "flammklipp", "skjutklipp", "skjutklipp". Välj "skjutklippet" under "flammklippet". Maska ut stället som ska vara ljust. Höj brightness.

Dra ihop det maskade klippet i början och i slutet så att det är lika långt som "flammklippet". När man nu ser på resultatet så syns först "skjutklippet" underst. Sen kommer man till skottlossningen. Eftersom det maskade "brightnessklippet" ligger över det understa så ser det ut som att personen lyses upp för stunden.

 

Hoppas du fattar...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Broman]1. Istället för att maska ut mynningsflamman så tar du bara bort bakgrundsfärgen genom att keya bort den. Då blir det bara flamman kvar.

2. Vad menar du med att bakgrunden ska bli en explosion? Man kan göra en i ett 3d-program och lägga dit den.

3. ""Skjutklippet" är det klippet som du ska lägga dit en mynningsflamma på.

Lägg ut "skjutklippet" i timelinen. Lägg dit ett till. Lägg dit flamman ÖVERST. (som du har keyat ut) Förminska "flammklippet" till ca 1 frame och flytta det till där personen skjuter. Nu ser listan ut så här: "flammklipp", "skjutklipp", "skjutklipp". Välj "skjutklippet" under "flammklippet". Maska ut stället som ska vara ljust. Höj brightness.

Dra ihop det maskade klippet i början och i slutet så att det är lika långt som "flammklippet". När man nu ser på resultatet så syns först "skjutklippet" underst. Sen kommer man till skottlossningen. Eftersom det maskade "brightnessklippet" ligger över det understa så ser det ut som att personen lyses upp för stunden.

 

Hoppas du fattar...[/citat]

 

 

Fattar tyvärr ingenting...

1:an: Hur keyar man bort de då?

2:an: Ja att man ska byta ut bluescreen mot en explosion helt enkelt. Lr att man maskar ut de när man har lagt ut en explosion. Vore bra om du kunde förklara de oxå "Om du kan"

3:an: allså va fan menar du emd skjut och flammklipp. et är väll fan samma sak!

Kan du inte ta om allt till men att du förklarar allt lite bättre. Men allså byt ut orden skjutklipp å flammklipp å dä. Ärligt talat allt blev för mycke. Jag fatta inget. Håller fan på att gråta när jag aldrig får svar å när jag inte fattar fast ni försöker förklara så bra ni kan.

 

 

Broman så snälla förklara de lite bättre så en ny börjare förstår :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Alternativt:

 

1. ställ dig på PANG-punkten

 

2. dubbelklicka på lagret så att du får upp klippet i eget fönster.

 

3. välj penseln bland verktygen.

 

4. välj lämplig färg (vitt eller gult eller vad du nu vill)

 

6. välj Single frame i duration.

 

7. välj lämplig penselspets i fliken bredvid.

 

8. Måla flamma

 

Upprepa steg 1 och 8 tills alla flammor är klara,

 

9. stäng egna fönstret och beskåda härligheten i compositionen...

---------------------------------------------

 

Upplysningen kan göras med samma metod, välj bara lägre opacitet innan du målar.

___________________________________________

 

Så, Allt klart i ett och samma program, utan extra bilder, bara AF. Inget tjafs med pennan eller maskning eller nått sånt... Fungerar hur bra som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder mig av att måla flamman i Paint. Men innan man har gjort orning den i pant är den rätt ful. Men kolla. De här kan jag göra. Sätta dit ljud när man skjuter , Sätta dit en mynningsflamma. Sen håller jag på att lära mig hur man ska göra när de lyser upp. De blir fel fö mig. Kan du sånt lr?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...