Gå till innehåll

skjuteffects fråga?


ymmit

Recommended Posts

Jag köpte min Panasonic NV GS11 för ca 3500 på netonnet.se för snart ett år sedan. Började filma riktigt mest förra veckan. Nu verkar det vara något vajs med firewirern antingen på min kamera (som jag inte är så försiktig med) eller mitt firewirekort... jaja, gör ändå mest stumfilm så jag kör med video-in... men nu kom jag lite ifrån ämnet.

 

Nu när vi ändå snackar om skjuteffekter med dator (som jag inte förstått vitsen med att maska och ha sig) så undrar jag om någon vet av något bra Rotoscope-program. Det är visserligen lättsamt med AF, men jag vill kunna göra mer... dra linjer, och sånt utan att hålla på och maska. Jag vill också slippa flm-formatet, då den tar så hiskeligt med plats och min dator orkar inte riktigt med photoshopbilder på tusentals och åter tusentals pixlar på båda ledder. Har någon något förslag?

 

förresten, jag läste att Rodrigues som debuterade med El Mariachi i själva verket redan hade gjort över 300 andra filmer i varierande tidsformat. Ridley Scott började med att göra reklamfilm innan han gick vidare till de större formaten. Så det är bara att ligga i. Någon gång ska man väl lyckas.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]

Nu när vi ändå snackar om skjuteffekter med dator (som jag inte förstått vitsen med att maska och ha sig) så undrar jag om någon vet av något bra Rotoscope-program. Det är visserligen lättsamt med AF, men jag vill kunna göra mer... dra linjer, och sånt utan att hålla på och maska. Jag vill också slippa flm-formatet, då den tar så hiskeligt med plats och min dator orkar inte riktigt med photoshopbilder på tusentals och åter tusentals pixlar på båda ledder. Har någon något förslag?[/citat]

 

Du kan kolla in Ultimatte från Advantedge, den innehåller något rotoscopinggrejs o är en sån där universalplugin till ae o combustion o dom.

 

EDIT: http://www.3drender.com/glossary/rotoscope.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej...När jag skulle göra ett skotthål i fönstret. De är samma sak på vanliga väggar oxå. Så syns inte sjävla skottet ju? Skotthålet ligger allså typ bakom klippet. Det är en färdig bild allså. Så om man markerar hålet så ser man bara gula streck där skotthålet är. Och inget mer. Så va ska jag göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Hej...När jag skulle göra ett skotthål i fönstret. De är samma sak på vanliga väggar oxå. Så syns inte sjävla skottet ju? Skotthålet ligger allså typ bakom klippet. Det är en färdig bild allså. Så om man markerar hålet så ser man bara gula streck där skotthålet är. Och inget mer. Så va ska jag göra?[/citat]

 

Ligger skotthålets lager över bakgrundsklippet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fattar inte va du menar. Men kan de ha nåt med att man måste lägga skotthålet under klippet lr nåt sånt. För de har jag gjort iaf. Men man ser inte skotthålet bara fönstret som jag filmade på?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Fattar inte va du menar. Men kan de ha nåt med att man måste lägga skotthålet under klippet lr nåt sånt. För de har jag gjort iaf. Men man ser inte skotthålet bara fönstret som jag filmade på?[/citat]

 

Skotthålets lager måste ligga över din films lager.

Du måste verkligen skaffa dig lite grundläggande kunskap :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]hehe...Men allså. jag vill ju inte kunna så mycke mer. Så jag ska allså lägga klippet med skotthålet överst i timelinen och fönstret under...Måste man maska å hålla på oxå lr?[/citat]

 

Med risk för att låta lite nedlåtande.. om jag gör det så får folk protestera så kommer jag att slå mig själv på fingrarna varsamt med en hammare.

 

Du kanske inte vill kunna så mycket mer just nu, men vad händer nästa gång du ska göra ett klipp? Hade du kunnat grunderna i lagerhantering och hur dessa läggs samman så hade väldigt många av de grundläggande frågorna i forumet blivit enklare att besvara och man hade kunnat lägga tid på mer intressanta detaljer.

 

Därmed inte sagt att det finns vissa frågor man inte får ställa, men ibland blir det svårt att svara på frågor när man måste förklara allting in i minsta detalj.

 

ang. skotthålet ovan.. om du lägger så som du beskrev så har du lagt två lager ovanför varandra... genom att använda screen (se lasersvärdsdiskussionen) så kommer du inte behöva maska om bakgrunden på skotthålet är svart.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Där i mot synd ju inte själva hålet utan bara fönstret jag har filmat på?

 

Ett annat tips vore att överhuvudtaget skriva fullständiga förståeliga meningar... vill du maska fönstret eller skotthålet, eller båda eller vad är problemet?

 

Jag har inte läst mycket om AF, men jag läser allt vad jag kommer över om specialeffekter och animation. Det är ofta mycket intressant läsning. Och just skotthål är inget som jag har förknippat med maskning... bilden du lägger in kan du ju antingen måla direkt i AF (svårt att tänka mig att det rör sig om något mer avancerat än svarta prickar) eller keya ut en färg i en separat bild. (det ger liksom en automatisk mask som täcker allt med den färgen.)

 

Walfridson: hm.. ska kolla in vectorpaint... namnet låter ju lovande.

 

Lasse_laser: jag kikade på ultimattes hemsida men det slutade bara med att jag dreglade över deras Ultimatte HD... låååååååångt över min prisgräns. men ack vilken kamera jag skulle kunna köpa för det priset också...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Men maska går fort hehe...Men allså. Där i mot synd ju inte själva hålet utan bara fönstret jag har filmat på?[/citat]

 

Vad är poängen med att maskningen går fort om du inte får det resultat du vill?

 

McW

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt AE är helt fel på. Jag kan typ göra massa saker. Men sen är de timelinen som är cp. De går inte röra nåt i Timelinen. Allså flytta klippen lr förkorta lr nånting. Va är de som kan vara problemet tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Allså hela programet funkar ju. Det är bara timelinen som inte funkar så man inte kan förkorta klipp är ens röra vid ett klipp. Kan de inte va någon inställning jag har råkat ställa in lr sådant å i så fall hur kan man fixa de?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men allså man kan inte ens trycka på play . Då händer de inget. Å sen i Timelinen så kan man inte röra nånting. Allså de händer inget. Och man måste ju kunna förkorta klippen och så annars går de ju inte göra film...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...