Gå till innehåll

DVD-Video verkar krångligt.


dr_krupp

Recommended Posts

Jag skaffade en dvd-brännare (Nec 1300) för jag tycker det är för tråkigt att spara sina inspelningar på vhs/svcd. DVD torde möta DV-kvaliteten betydligt bättre.

 

Men det visade sig inte vara lika simpelt att skapa en dvd som att tidigare; "konvertera avi->mpeg2" med TMPGenc och bränna som svcd i Nero. Nu ska man plötsligt ha ett DVD Authoring-program som bygger dvd-strukturen, som sedan Nero (eller authoring-programmet) bränner till dvd.

 

Jag har provat DVDIt. Det kan läsa dv-avi och sköta konvertering till dvd-mpeg2 samt bränna till dvd.

 

En del frågetecken här:

* Har ni tips på "dvd authoring-program"?

* Ska man låta authoruing-programmet sköta konverteringen av dv-avi'n eller ska man ta det i TMPGEnc?

* ...och ska man konvertera dv-ljudet också? (DVDit konverterar tydligen till pcm ändå)

 

Hoppas ni som pysslat med detta har lite erfarenheter att dela med er av. För det här verkar kul. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe Encore verkar skitbra rent ut sagt, hoppas att det lever upp till mina förväntningar.

 

Har testat typ alla möjliga program för DVD authoring på både PC och Mac. Då det gäller PC så är de flesta "prisvärda" program ytterst begränsade, verkar som de utgår ifrån att användaren är dum i huvudet. DVDit är ett gott exempel på hur man kan göra DVD authoring till nått helt värdelöst. Utöver detta så har jag inte mycket till övers för Sonic´s andra DVD produkter.

 

Kommer vi däremot till MAC så är det fortfarande ett program som helt klart utklassar de andra iform av användarvänlighet & funktion nämligen DVD STUDIO PRO från APPLE. Samtidigt ytterligare ett exempel på APPLES företagsamhet, köpa upp företag som skapar bra mjukvara. DVD STUDIO PRO var nämligen ASTARTES verk tidigare och då hette programmet DVD DIRECTOR.

 

TMPGEnc är förmodligen den bästa mjukvaru mpeg kodaren, den rekommenderas. Såg även att de släppt ett DVD authoring program nu "TMPGEnc DVD Author", verkar vara ganska begränsat...

 

ha de

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst på en hel massa och har provat en del av det.

 

Jag skrotade DVDit, det var som sagt inget vidare. Bl.a kunde man inte ens se tiden i DVDns teckenfönster med skivor skapade i DVDit (vcd-känsla). Jag provade Ulead DVD Moviefactory (har tittat lite på workshop också), och det fungerade bättre. Bättre logik och fina menyer, samt att dvd-skivan "ser ut" som en riktig dvd i den stationära dvd-spelaren, med riktiga kapitel och så.

 

När det gäller dv-avi -> mpeg2:

Jag hittade en schysst "mall" för dvd här: http://dvd-hq.info/Compression.html

...och har jämfört det resultatet med TMPGEnc's egna mallar för DVD CBR och DVD VBR och jag såg ingen skillnad, så jag kör på mallen jag hittade.

Ljud då... kan man ju ha i PCM 48000Hz eller Mp2 (Mpeg1 layer 2) 384kbps eller AC3 (dolby digital 2.0). Hmm... mycket blir det.

 

PCM tar mycket plats. Så jag har nöjt mig med Mp2. Jag skulle prova Ac3 också, men det kunde inte author-programmet läsa, så jag var tvungen att "multiplexa" ljud+bild innan jag laddade in filerna i programmet. Jag provade istället med Mp2 som "lös ljudfil" och lät programmet "koppla" ljudfilen till filmen. Men då fick jag synkfel på nån tiondels sekund första halvan av filmen. Provade två gånger. Sen gjorde jag en "multiplex" själv (mpeg2 + mp2) och då gick det bättre, så det får bli så jag kör i fortsättningen.

 

Ja, jag provade att ladda in en kopia med "multiplexat" ljud i AC3 och det funkade att ladda in. Märkte dock ingen ljudskillnad så för enkelhetens skull är det väl mp2 som gäller. För det är väl ändå standard på alla Pal-spelare?

 

Mycket text här. Ville dela med mig...

 

EDIT: Att konvertera en 40-minuters film med "mallen" ovan tog 7 timmar (P4, 1700, 512). Puh...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, så har man då tankat in 2,5 timmar DV-videos och konverterat i över ett dygn och hållt på. Och så visar det sig att Ulead's dvd authoring-program ger osynk (ljud/bild). Väldigt irriterande. Både DVD Movie Factory och Workshop ger osynk. Inte jättetydligt, men eftersom jag har vissa klipp väldigt precist synkat med musik så syns det kanska tydligt (ett tag kan det vara i synk, och rätt som det är, är ljudet 10 ms efter). Detta oavsett om jag har ljudet i pcm, mp2 eller ac3. Skumt. Ville bara tala om det.

 

EDIT: Jag provade DVD-Lab, och det synkar perfekt.

 

Jag ska ändå kasta allt. Börja om. Tanka in allt material igen. För jag kom på att om man ställer in TMPGEnc till att tro att videon (input och output) är 16:9 så får mpeg-filen en anamorfisk-flagga. Alltså ser min fusk-anamorfiska bild (inspelad i 16:9 i kameran, utan svarta fält) rätt ut både på en 4:3-tv och en 16:9-tv.

 

Det är mycket man inte borde veta... det blir så jobbigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du kollat på DVD Architect (www.sonicfoundry.com)? Första versionen saknar en del funktioner, men det är robust och enkelt att använda.

 

Jag är ganska känslig för det där med synk, men det vete sjutton om jag skulle kunna se skillnad på 10 ms (en fjärdedels frame).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte kollat på DVD Architect. Men kanske det är lika bra. Jag börjar ge upp. Borde kasta bort dvd-brännaren. Det är inte roligt längre. Det var roligt i början, när jag märkte hur bra videokvaliteten blev. Men att inte kunna bränna ut det på en dvd som fungerar är verkligen tröstlöst.

 

Ja, jag började använda DVD-Lab. Ja, det synkar perfekt hela hela filmerna. Men nej, det duger ändå inte. För nu har jag upptäckt ett annat fenomen; ljudet knastrar. Såhär:

 

Det blir "drop-outs" på omkring en halv sekund. På till synes slumpvis utvalda tider i ljudet. Var 10'de sekund skulle jag gissa, de första gångerna, sedan till och från. Detta med AC3 i 384kbps. Provar därför AC3 i 224kbps. Samma fel. Provar MP2. Samma fel. Jaha, har pioneer'n plötsligt svårt att läsa min dvd+rw? Jag provar att skapa en dvd med dessa film- och ljudfiler i Ulead DVD Workshop igen, och visst - där är ljudet perfekt. Och som av en händelse råkade det den här gången vara i synk också. Märkligt. (fast det var ju med en NY-inladdad dv-avi, konverterad med samma dvd-mall i Tmpgenc... vad nu det ska ha med saken att göra).

 

Fortsättning följer...

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina tester:

* DVDlab - i alla tester är ljud/bild i synk.

* Oavsett om DVDlab sköter mux/demux så får ljudet dropouts med AC3, oavsett bitrate. För alla tester sker dessa vid samma tillfällen. I PowerDVD (datorn) spelar filmen dock utan problem). Och förresten klarar inte DVDlab av att demuxa en mpeg med "inbyggd" ac3-ljud.

* Med MP2-ljud; Fortfarande dropouts, men ändå inte... snarare ett knaster/ljudbortfall på samma ställen som för ac3.

* Om jag bränner dvd-filerna som DVDLab skapar, i Nero? Samma fel.

* .... jag kan fortsätta, men jag måste sammanställa mina forkningsresultat för att begripa hälften själv.

 

Summa sumarum. Inte en enda dvd fungerar hittills. Antingen rätt synk (DVDlab) eller felfritt ljud (DVD Workshop/MovieFactory).

 

Urk...

Länk till kommentar
Share on other sites

roger_74:

 

Exakt hur mycket synkfel det blir är svårt att säga, men åtminstone en frame ur synk på vissa ställen, och det är inte okej för mig. Dvd-lab synkar. Det syns skillnad. Särskilt som jag har suttit och redigerat detta i timmar (Premiere) för att få det i perfekt synk från början.

 

Visst, det handlar bara om semestervideos och liknande, men jag är petig. (kolla förresten på mitt moppe-klipp; http://www.drkrupp.se/filmklipp.html ... inget direkt praktexempel, men jag har det ju ändå på hemsidan)

 

Jag har aldrig haft liknande problem med vcd/svcd. Hm... dvd verkar tråkigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har fått erfara så bör man akta sig mycket noga för vilken typ av DVD media man köper. Inhandlade nyligen 50st DVD-R media från BULKDVD.NET. Vid verifiering av skivorna efter bränning så har det varit skrivfel på 2 av 5 brända skivor hittills, vilket är helt oacceptabelt. Har ju en helt ny pioneer A05! Dessutom så bränner dessa skivor endast i 1x hastigheten, vilket känns extremt långsamt. Testade därefter Apples egna DVD-R skivor(vilka jag tror är licensierade pioneer skivor) som fungerade mycket bra i brännaren, dessutom ganska prisvärda.

 

LJUDSYNKET

Har endast haft synkproblem vid AC3 5.1 kodning men i övrigt så har det funkat bäst med PCM. Dessutom så tycker jag att AC3 kodningen låter skit, även om jag kör 320kbit med standard inställningar för kodning så blir ljudet förvrängt och låter illa. Vid mina synkpoblem märkte jag dessutom att synken blev förskjuten, d v s försämrades allt eftersom filmen gick. Har lite svårt att förstå hur detta kunde gå till, ligger det inte någon typ av tidskod som ska synka ljudspåret med videospåret?

 

Givetvis kan det säkert också bero på vilken typ av spelare man använder och hur denna klarar av att hantera brända skivor. Kör man det exporterade DVD projektet(*.vob filen) i datorn så ligger ju synket fint. Man kan ju tolka detta som att felen sedan uppkommer vid bränning och uppspelning i DVD spelare.

 

KNASTER

Angående ljudet som knastrar. Akta dig för digitaldist, jag märkte att om jag mastrade upp ljudet för hårt, typ -0.1db så fick jag problem med att min DVD spelare ibland klippte ljudet. Kan tänka mig att det var nått problem vid AD omvandligen i spelaren. Sänkte jag däremot ljudnivån kring -1.0db under nollan slapp jag knastret.

 

 

nåja...

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

editART:

 

Jag har inte märkt några problem med mina skivor. Fast jag har ju bara provat med MEMOREX 2.4X DVD+RW. Jag har beställt lite olika media som jag inte fått hem ännu. Hur som helst så har Memorex fungerat till både data och video då jag har provat. Förutom att... som sagt... synkfel i Ulead och knaster i DVDlab. Och detta tycks vara ett problem för andra användare också. Men uppenbarligen inte för alla.

 

Jag tror inte det hanlar om distorsion. Jag har dessa ljudfel även i lugna partier i ljud/bild. Det kan vara i en "fade to black" eller "fade in" eller en statisk bild med lugn musik. Men alltid på samma ställe varje gång jag provar att bränna ut på dvd (med DVDlab). Och ljudet från andra dvd-author-program är perfekt. Är det inte det ena så är det det andra.

 

Det tar tid (och nerver) att test-bränna så mycket, men jag har kommit fram till följande:

 

----DVDLab-tester----

 

("dvdlab-mux" betyder att jag importerar separat ljud/bild som dvdlab multiplexar själv ... "tmpgenc-mux" betyder att jag satt ihop ljud/bild i tmpgenc och att dvdlab EJ rör dessa)

 

- dvdlab-mux av ac3, 384kbps -> massor av dropouts. Vob-filerna funkar dock i PowerDVD.

- tmpgenc-mux av ac3, 384kbps -> dvdlab klarar inte av 'compile'

- dvdlab-mux av mp2, 384kbps -> drpouts, eller snarare knaster/störningar. Inte lika tydligt som ac3. DVD'n fungerar i PowerDVD.

- tmpgenc-mux av mp2, 384kbps -> samma sak

- tmpgenc-mux av mp2, 384kbps, bränna DVDlab's dvdfiler med Nero -> samma sak

- dvdlab-mux av ac3, 224kbps -> samma sak

 

----Ytterligare test i DVD Workshop----

- mp2, 224kbps ... verkar synka den här gången.

- mp2, 384kbps ... verkar synka den här gången.

----> Varför det plötdligt 'verkar' fungera vete gudarna. Måste testa vidare här.

 

 

Enligt http://www.dvdrhelp.com så finns det folk som påstår sig ha väldiga synkproblem med Ulead Workshop och Movie Factory. Alltså flera sekunder. Det har inte jag. Vissa verkar också ha problem med ett visst mått av synkfel. Det har jag. Jag har sett tips om en synk-patch som Ulead har gömt nånstans på deras ftp. Folk verkar inte bli hjälpta av den. Problemet med dvdrhelp.com är att de flesta inläggen i forumen handlar om rippade dvdfilmer. Det är inte det jag vill ha hjälp med, liksom.

 

Enligt forumet för DVDlab - http://www.mmbforums.com/cgi-bin/forums/ikonboard.cgi?s=f1a5f42af43ddc5eadb15e7e4b3f3af1&act=SF;f=30 - finns det också folk i min båt; alltså de har problem med ljudet. Antingen stora dropouts (ljudet "dör" i en sekund) eller knaster (ljudet "dör" i mindre en än sekund, med ett litet knaster). Det första gäller för mig med AC3. Det andra för MP2.

 

Såhär ser en persons inlägg ut. Stämmer väl överrens med hur jag har det:

 

CITAT

I tried it 13 times already, always the same:

When I do encode audio in TMPGEnc to MPEG1 Layer II, 224 kB/sec the sound will be "scratching" on my stand alone DVD players. It is no stuttering as I would explain stuttering, it is some kind of digital drop out or scrachting sound. It does not matter if I encode video VBR or CBR, audio as system or elementary stream - it is always the same:

 

Scrachting sounds at my dvd-players but not when played with WinDVD from HD. If I author the same encoded files in Ulead Workshop (Powertools) 1.2 it works smoothly fine without any drop out sounds.

 

This does not happen with Ulead Workshop, so the encoed files seem to be ok.

SLUTCITAT

 

Jag har hittat flera exempel. De som tror sig ha lösningar, säger att man får inte blanda ljud i olika format i samma projekt (tex ac3 + mp3), och att det är orsaken. Men det är ju sällan det som är felet.

 

DVDlab verkar riktigt fint annars. Jag hade definitivt köpt det om det fungerat. Jag får väl vänta...

 

*suck*

Länk till kommentar
Share on other sites

chefen:

 

Min dator: P4, 1700mhz, 512 rdram, Geforce3...

 

Jag har lite uppdaterade uppgifter:

 

- Jag installerade DVDlab 1.1 (det hade visst kommit en ny versin)

- Den gav bättre resultat. Fortfarande dropouts med AC3, men inte lika mycket. Fortfarande knaster med MP2, men inte lika mycket. Med MP2 i 224kbps var det nästan bra. Bästa hittills. Med PCM blev det väldiga störningar, både i ljud och bild.

 

Men jag skrev ovan att jag provade Dvd workshop igen, och att den verkade synka. Nu har jag provat ytterligare, och det verkar som det programmet fungerar nu. Perfekt synk med både mp2 i 224 och 384kbps. Det _kan_ bero på att jag installerade en synk-patch som jag hittade på deras ftp, men glömt starta om. Nu när jag har startat om (ett par dagar senare) så verka det som sagt fungera. Min första dvd verkar vara färdig.

 

Jag ska prova med en video till... som jag precis hunnit konvertera (40 minuter dv -> vbr mpeg2 = 7 timmar... zzzzz)

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

editART;

 

Tack för tipset. Jag har (hade) dock inte samma problem. Hos mig synkade mpeg-filen perfekt... och dvdn synkade med DVDlab (som istället gav missljud) med inte med DVD Workshop.

 

Jag har provat ett filmklipp till nu, och det verkar som det fungerar. Jag får hålla tummarna för varje dvd-projekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 7 månader senare...

Är det bara jag i hela världen som tycker att TMPgenc suger?

 

För PC så tycker jag att MainConcept gör ett mycket bättre program (även om jag inte skulle kalla det resultatet proffsigt heller).

 

För mig är det enda alternativet BitVice (svensk företag dessutom). Finns bara på Mac tyvärr. Otroligt långsam kodning men herre jösses vilken kanonkvalitét jämfört med TPMgenc och dom andra leksakerna.

 

Jag faller inte in i lovsongen om Apple och deras fantastiska mjukvaror. Det är mindre än en månad sedan dom släppte en patch till DVDSP2 som fixade till ett problem med layerbreaks som gjorde att alla skivor blev ospelbara. Lagom kul när man lagt ned femtiotusen på en pressning att upptäcka att programmet har en sån bugg. Det roliga var Apples egen förklaring som lär ungefär -"Ja, ja. Vi gör väl om det då på det där gamla sättet och struntar i vårt fina och moderna sätt att göra det på". Till saken hör att alla som sysslar med DVD-produktion vet att det finns inget nytt eller gammalt sätt att göra någonting på - det finns bara DVD-specifikationer att följa. Följer man inte DVD-specifikationerna kommer det inte att funka i spelarna. Väldigt många program därute är mer eller mindre dåliga på att följa specifikationerna och det är därför det är så mycket problem. Sonics Scenarist är troligtvis det enda program som slaviskt följer alla specifikationer och därför används det för nästan alla riktiga produktioner.

 

Ingen jag känner till har vågat prova Encore "på riktigt" ännu vad jag vet. Någon här? Jag läste nyligen om en kille som haft problem med sina pressade DVD:er gjorda med Encore och när dom körde skivan i ett proofingsystem på fabriken så verkade det som att den försökte köra hela sex olika scripts innan first play. ??? Det är vad jag kallar att inte följa specifikationerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det Procoder som använder MainConcepts mpeg codec eller har jag fått fel för mig?

 

Körde en del med TMPgenc förra året och det dög väl till att göra lite webbklipp, men knappast något seriösare.

 

Att hitta ett prisvärt program som kodar ut en bra bild är väl ungefär som att hitta den heliga graalen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Då får jag väl undra om jag är den enda som tycker BitVice suger fett?

 

Efter att ha kodat i M-Pack i flera år testade jag BitVice och upptäckte att den inte kunde koda vackert, oavsett inställningar, på mitt testmaterial. Den kodar dessutom inte ljudet ?!

 

Gillar bäst Apples Compressor pga de underbara batchfunktionerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...