Gå till innehåll

Piratkopiering?


Steiven

Recommended Posts

Låt mig gissa, "Dreaming of you"? Jag gjorde precis samma sak. :)

 

 

haha, Ja:) En grymt bra låt som följdes av ren skit, enligt mig, därför önskar jag nu i efterhand att jag hade laddat ner åtminstone två låtar till och hört om det var något att ha.

 

 

Sedan tycker jag att man får använda sitt förnuft, gillar man en film/serie/artist så får man punga ut med lite pengar för att stötta deras produktion, så tycker jag. Men det är klart, det är väldigt höga priser ibland, speciellt musik tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar inte heller nedladdning... :(

 

Så du menar att du har köpt:

Adobe Premiere Elements 1.0 - runt 1000 kronor

EffectsLab Lite - Runt 800 Kronor

Adobe After Effects 7.0 Professional - Runt 7000 kronor

 

Alltså, sammanlagt program för nästan 9000 kronor, och du är 14, eller hur är det? jag förstår inte hur det går ihop? Vill inte försöka vara elak eller så, men jag förstår inte hur det skulle kunnat gå till utan nedladdning.

 

 

Källa:

http://www.davidfilm.se/info.php?id=13

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan grej med piratkopiering som inte tas upp så mycket är ju att det man köper håller längre.

 

Om jag köper en CD-skiva, som ju är pressad och i bra kvalite, kommer den att ligga i min CD-hylla eller var man nu förvarar skivorna och den kommer att funka tills någon repar den för mig. Det kan ta lång tid, jag vet att om inte jag slängt mina gamla skivor från 15 år sen hade dom fortfarande funkat precis lika bra idag.

 

Men den musik jag laddar ner nu kommer att ligga på min hårddisk tills den kraschar (och är det en Maxtor kan man räkna med inom loppet av två år) så mp3-filerna blir obrukbara. Eller så kan jag bränna ut dem på en CD-r eller DVD-r skiva, men kvaliten på dem är ganska kortvarig fortfarande. De kan ligga i en plastficka och efter typ två-tre år när man vill återuppliva nåt gammalt PC-spel man bränt från förr så får man cyclic redundancy error.

 

Jag har inga problem att ladda ner skivor och köra, men är det något jag märker att jag verkligen diggar (och 90% av ny musik jag hittar som jag vill köpa gör jag via att först ladda ner) så är det värt pengarna att köpa skivan så jag vet att jag har den länge.

 

 

 

 

 

iofs köper jag bara begagnade skivor, så jag antar att skivbranschen inte får några stålar av mig ändå, men vafan... :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle alla människor ha den åsikten att producenterna ändå tjänar mycket pengar, trots att tjuvarna laddar ner film och musik, ja, då skulle alla vara tjuvar och dom skulle inte tjäna någonting.

Stora bolag som ICA kan man gå in och sno lite saker av, eftersom dom ändå tjänar så mycket.........

 

Vad jag inte heller förstår är att folk här inne som kallar sig filmälskare inte går och ser filmerna på bio.......Jag har aldrig förstått mig på folk som laddar ner filmer med taskig kvalitet och sitter och glor på filmen på datorn, BARA för att det är gratis. Och att det är dyrt att gå på bio är ju skitsnack, köp ett rabattkort så får ni se 4 filmer med bästa kvalité på en bioduk för ca 45 kr per film.

 

Det är också pga filmtjuvarna som vi fått så många hatade produktplaceringar de senaste åren, för filmbolagen har helt enkelt inte råd med stora produktioner längre utan att ta hjälp av marknadskrafterna som finns.

 

Nej, anledningen till folk laddar ner film är pga snålhet och i vissa fall otålighet.

Håller med fullständigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta språket, men vilket skitsnack. Film, musik, spel och program är inte några mänskliga rättigheter, det är lyxvaror. Att ladda ner utan att betala för det är stöld, där kan man sätta punkt. Det handlar inte om avsaknad av vettiga tjänster eller överpriser. Nerladdning beror på att risken att åka dit är runt 0%. Samma sak med fortkörning, vi människor är bevisligen ögontjänare.

 

Om du inte kan betala för det så ska du inte heller äga det. Jag skulle gärna ha en porsche. Tyvärr har jag inte råd, fast det är klart..."som systemet är idag är väl det enda vettiga att stjäla en".

 

Fortsätt ladda ner, än så länge är det väl endast mellan er själva och ert samvete. Men kom inte och rättfärdiga det...

 

Håller med även här.

 

Alltså jag brukar i regel alldrig kopiera vare sig film eller musik därför att det känns så jäkla billigt! Om jag bränner en cd så får jag ju inte med något sånghäfte t.ex Dessutom vill jag ha ett rejält fodral med med bilder och info. Jag brukar till och med chans- köpa vissa skivor eller filmer för rätt så höga priser bara för att det känns rätt. Jag är inte rik om nån tror det utan det är en fråga om principer helt enkelt.

 

Sedan tycker inte jag att priserna är så dyra. Det handlar om att leta på rätt ställen. Om man handlar i första bästa affär kommer man förmodligen att komma ut med en film runt 200- 250 kr eller en cd mellan 150- 200 kr. Det går att hitta billigare. Om jag själv hade gjort ett eget alster skulle jag vilja att man tog bra betalt då med. Ett biobesök= 90 kr ungefär. That's me.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...