Gå till innehåll

Piratkopiering?


Steiven

Recommended Posts

Hej

 

Jag tycker att Piratkopierning och nedladdning av filmer är det jävligaste.

Det är faktiskt riktigt stöld även om vissa inte kan förstå det.

De som jabbar med det här ska ha sina pengar.

Det får de inte när de flesta laddar hem.

 

Säg vad ni tycker

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är stöld när man köper en biobiljett och filmen visar sig vara rena skiten. Därför ser jag bara några få filmer på bio, resten laddar jag ner och köper på dvd om dom visar sig vara något att ha.

 

Hade det inte varit för nedlaningen så hade iaf jag köpt och sätt färre filmer, så från min sida är den något positivt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som systemet är idag så är piratkopiering det enda vettiga sättet. Seda så tror jag inte att skivbolagen eller filmbolagen skulle vinna på att ingen piratkopierade. Jag skulle inte köpa mer musik eftersom att jag inte gjorde det innan. Film skulle jag i alla fall inte köpa mer av eftersom att jag just nu är mer filmgalen än någonsin och har köpt 15filmer inom oppet av 1och enhalv månad. Program skulle det inte säljas mer av. Dom programen som kopieras mest är dyra program som ändå ingen annan har råd med. Hur många har en laglig version av photoshop? Med piratkopiering så kan personer satsa mer personer på det mediet som dom gillar. Dom dom älskar film fast inte älskar musik kan satsa mer pengar på film (som jag).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Jag tycker det är stöld när man köper en biobiljett och filmen visar sig vara rena skiten. Därför ser jag bara några få filmer på bio, resten laddar jag ner och köper på dvd om dom visar sig vara något att ha.

 

Hade det inte varit för nedlaningen så hade iaf jag köpt och sätt färre filmer, så från min sida är den något positivt.[/citat]

 

Samma gäller musik, och även program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta språket, men vilket skitsnack. Film, musik, spel och program är inte några mänskliga rättigheter, det är lyxvaror. Att ladda ner utan att betala för det är stöld, där kan man sätta punkt. Det handlar inte om avsaknad av vettiga tjänster eller överpriser. Nerladdning beror på att risken att åka dit är runt 0%. Samma sak med fortkörning, vi människor är bevisligen ögontjänare.

 

Om du inte kan betala för det så ska du inte heller äga det. Jag skulle gärna ha en porsche. Tyvärr har jag inte råd, fast det är klart..."som systemet är idag är väl det enda vettiga att stjäla en".

 

Fortsätt ladda ner, än så länge är det väl endast mellan er själva och ert samvete. Men kom inte och rättfärdiga det...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Ursäkta språket, men vilket skitsnack. Film, musik, spel och program är inte några mänskliga rättigheter, det är lyxvaror. Att ladda ner utan att betala för det är stöld, där kan man sätta punkt. Det handlar inte om avsaknad av vettiga tjänster eller överpriser. Nerladdning beror på att risken att åka dit är runt 0%. Samma sak med fortkörning, vi människor är bevisligen ögontjänare.

 

Om du inte kan betala för det så ska du inte heller äga det. Jag skulle gärna ha en porsche. Tyvärr har jag inte råd, fast det är klart..."som systemet är idag är väl det enda vettiga att stjäla en".

 

Fortsätt ladda ner, än så länge är det väl endast mellan er själva och ert samvete. Men kom inte och rättfärdiga det...[/citat]

 

Touché

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte det är så farligt att ladda ner, föresten är det mesta jag laddar ner nåtgot jag är så interserad av att jag ändå köper det efter ett tag, och om jag inte gör det är det för att filmen eller musiken i mitt tycke är så dåligt att jag inte vill lägga ner mina pengar på den. Föresten tjäner filmbolag och musik producenter ändå så mycket att jag inte känner något medlidande för dom. Sen kan ju folk klaga på att "dom små banden då, som inte tjänar så mycket. Får du inte dåligt samvete av att stjäla deras musik?" och det får jag verkligen inte. Så små band är omöjliga att hitta i affärerna ändå och om nån laddar ner deras musik får de bra PR. Ta sin city, har tre polare som intetänkt se den alls, jag ladda ner den efter jag såg den på bio och visade den för dom, alla tre älskade den och kommer utantvekan att köpa den när den kommer ut på DVD. Nae, stöld, visst må så vara men jag har inte en gnutta dåligt samvete över det.

 

Se south park avsnittet där dom driver med artister som är emot nedladdning. Så jävla rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

IMO:

Hade inte piratkopiering funnits så hade detta forum knappt existerat.

 

Då hade säkerligen folk inte varit lika sugna på att göra film i framtiden. Då skulle ingen hellre köpa Premerie osv eftersom intresset aldrig hade väckts.

 

eller nått

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, piratkopiera så mycket ni vill men sluta rättfärdiga det. Det är ett makalöst hyckleri.

 

Tycker ni det är ok att plocka åt er spel/program/filmer inne på OnOff? Om ni brukar göra det och tycker det är ok, ja då tar jag tillbaka mitt påstående om hyckleri. Nerladdning är precis samma sak fast med risken att åka fast reducerad till noll. Om riskerna var lika stora på nätet som i butik skulle denna diskussion ej finnas.

Länk till kommentar
Share on other sites

TDA: Vi förstår din åsikt i frågan klart och tydligt. (I alla fall så har jag snappat upp den)

 

Jag tycker personligen att 140sek+ för en skiva eller ett biobesök är stöld. För mjukvara finns det i alla fall demo man kan ladda hem och prova ett tag innan man ska köpa.

 

Att ta så mycket pengar för en produkt och sedan vända sig mot en publik som i de flesta fall är ungdommar är rent skamligt. Den nya tekniken har ju inte gjort saken mycket bättre. Nu ska man betala 9sek eller 99sek för komprimerat material i stället. Hade dom vänt på steken och tagit 2sek för en låt och 20 för ett mp3 album skulle förmodligen folk inte bry sig om att ta hem materialet på olaglig väg. (Vem skulle vilja riskera något för en sak som går på 2 - 20sek?) En annan sak med en pris justerad produkt (det är inte rimligt enligt min åsikt att ta så mycket som halva priset för en komprimerad produkt) där man får vad man betalar för är att servrarna förmodligen skulle gå varma av alla som skulle vara berädda att prova ny musik för en otroligt liten summa.

 

Summa summarum, man kan inte ta hur mycket pengar man vill för en produkt och sedan vända sig till en publik i 14 - 17års åldern.

 

Där med inte sagt att jag tycker att det är ok att man laddar ned © material. Men jag är å andra sidan inte så trångsynt så jag inte förstår dom som gör det.

Länk till kommentar
Share on other sites

En av anledningarna till att priser är så höga är just på grund av kopieringen.

Det är speciellt svensk film och svensk musik som jag tänker på för att de har en mycket mindre budget att röra sig med.

Jag tror att om man ska jobba i denna branch för att verkligen förstå.

Många gnäller på att de betalar en massa pengar för en massa skitfilmer men är det det enda i så fall. Man kan inte bli nöjd med allt.

Jag tycker att man ska tänka på framtiden och om man vill ha mer film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle alla människor ha den åsikten att producenterna ändå tjänar mycket pengar, trots att tjuvarna laddar ner film och musik, ja, då skulle alla vara tjuvar och dom skulle inte tjäna någonting.

Stora bolag som ICA kan man gå in och sno lite saker av, eftersom dom ändå tjänar så mycket.........

 

Vad jag inte heller förstår är att folk här inne som kallar sig filmälskare inte går och ser filmerna på bio.......Jag har aldrig förstått mig på folk som laddar ner filmer med taskig kvalitet och sitter och glor på filmen på datorn, BARA för att det är gratis. Och att det är dyrt att gå på bio är ju skitsnack, köp ett rabattkort så får ni se 4 filmer med bästa kvalité på en bioduk för ca 45 kr per film.

 

Det är också pga filmtjuvarna som vi fått så många hatade produktplaceringar de senaste åren, för filmbolagen har helt enkelt inte råd med stora produktioner längre utan att ta hjälp av marknadskrafterna som finns.

 

Nej, anledningen till folk laddar ner film är pga snålhet och i vissa fall otålighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror du inte folk här ser sakerna på bio? Troligen mer än dom flesta. Jag laddadener starwars 3 och såg den på datorn sedan såg jag den på bio... 2gånger. Bio är en upplevelse som skapas där och då och kräver arbete varje gång någon ser på bio. Jag köper dvdfilmer eftersom jag vill ha kvalitet och extramaterial OCH för att jag vill stödja filmbranchen. Däremot ha rjag inte råd att köpa filmer till fullpris utan köper på rea där dom säljs för kanske 50kr. Jag har en kompis. Han köper massor med spel även om han laddarner andra saker. Genom nedladdning så får man välja vilket media man vill stödja. Sedan måste jag nästan säga att kultur är en mänskig rättighet.

 

Sedan är det stor skillnad mellan att stjäla från ica eller någon video butik än att ladda ner. Om man stjäl från en butik förlorar dom inte bara inkomst utan också en vara som dom köpt och dom har betalat för. Går att gämnföra med att ta din kompis film eller att kopiera den. Din kompis förlorar inget om du kopierar den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Vad jag inte heller förstår är att folk här inne som kallar sig filmälskare inte går och ser filmerna på bio.......[/citat]

 

Sorry helt OT från min sida men jag kan inte låta bli att förklara varför inte jag gör det så ofta i alla fall....

 

Jag kunde personligen betalat 200sek/biobesök och gjort besök på den lokala biografen oftare om bion hade levt upp till mina krav som konsument. Men då dom biografer som finns på min ort inte kan leverera en produkt som jag vill ha och känner mig nöjd med blir det sporadiska DvD köp i stället och kanske ett eller två bio besök på ett år.

 

Och sedan skatten på inspelningsbara DvD kom så har jag börjat dra mig för att köpa DvD filmer med. Jag vill helt enkelt inte betala till dom stora bolagen för mina egna filmer och sedan betala igen för deras filmer. Så för min del ligger allt mer eller mindre på is.

 

Men tbx till bio besöken. In med en biovakt i salongen, precis som på 70-talet som kan ställa sig med sin Maglight och.... "Du där käften eller ut!". Sen tycker jag att så länge biograferna i alla fall i Helsingborg har sämre ljud än det jag har hemma, vad finns det då för mening att gå på bio? För ett tag sedan (tror det var på ROTK) var jag med om att vi satt i salongen med oskärpa på bilden i 10 -15minuter. Med andra ord ska nu bio leverera en upplevelse så får dom banne mig se till att göra det med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och att det är dyrt att gå på bio är ju skitsnack, köp ett rabattkort så får ni se 4 filmer med bästa kvalité på en bioduk för ca 45 kr per film.

Rabattkort? Det har jag aldrig hört talas om i biosammanhang, iaf där jag bor.

 

Så, piratkopiering. En del använder argumentet att det säljer mer på grund av att nu får folk en förhandstitt. Det kanske stämmer i en del fall, men i det långa loppet fungerar det inte. Nu är det i princip lika lätt att ladda ner copyrightskyddat material som att använda en telefon och jag tror de som växer upp med det förväntar sig att få sin kulturella fix gratis. I längden leder det till mindre pengar till de som gör produkterna vilket ju sänker kvalitéen, och hollywoods megaproduktioner skulle inte ha en chans att gå runt.

 

Problemet är att det inte finns en riktigt bra lösning. De har börjat försöka sälja musik online men problemet är fortfarande att det går att (ofta) få tag i samma musik gratis och kanske då med mindre restriktioner. Internet har omkullkastat spelreglerna och det kommer nog att ta ett tag innan det löser sig. Distributionsbranschen kommer nog att få ta hårdaste smällen tror jag (och det är väl dem som biter ifrån hårdast när det gäller piratkopiering).

 

Det är också pga filmtjuvarna som vi fått så många hatade produktplaceringar de senaste åren, för filmbolagen har helt enkelt inte råd med stora produktioner längre utan att ta hjälp av marknadskrafterna som finns.

Det är ekonomiskt fördelaktigt att använda sig av produktplaceringar, så det tror jag hade dykt upp oavsett hur mycket folk piratkopierar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ag_the_king]

Sedan är det stor skillnad mellan att stjäla från ica eller någon video butik än att ladda ner. Om man stjäl från en butik förlorar dom inte bara inkomst utan också en vara som dom köpt och dom har betalat för. Går att gämnföra med att ta din kompis film eller att kopiera den. Din kompis förlorar inget om du kopierar den.[/citat]

 

Det är absolut ingen skillnad mellan att ladda ner och stjäla i butik. Om du kopierar kompisen film så får ju inte videobutiken sälja ett ex till samt att producenten blir snuvad på pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man stjäl från en butik så förlorar butiken pengar. Om man laddarner förlorar dom inkomst det är stor skillnad istället för att gå inus så går dom +-0 och det är inte ens säkert att dom gör det eftersom att då blir dom filmintresserade mer intreserade av film och köper mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att ladda ner film och kolla på datorn för att sen avgöra om den är värd att gå och se på bio eller köpa på DVD, det är som att gå och kräva en teståkning av t.ex en berg och dal bana så att man sen kan avgöra om den är värd att köra, eller att gå in först och kolla på ett museum för att sen avgöra om det är värt att gå in och betala för att se konsten. Listan kan göras lång.

 

Kan man inte hyra en film för ca 40 kr istället och avgöra om den är värd att köpa????

 

Varför diskuterar vi ens stölder på nätet? Dom som laddar ner film olagligt är tjuvar, punkt. The end.

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer helt med dig Nemo, det finns egentligen inget att diskutera.

 

Känner mig som Henrik Pontén när han satt i Debatt och tvingades inse att folk verkligen lyssnade på Julien Nebbout (rep. Piratbyrån). Tänk er en polis som sitter i ett debattprogram och tvingas lyssna på någon som förespråkar snatteri och inse att folk verkligen lyssnar och håller med. Pontén såg ut som att han tyckte att världen hade blivit galen och kanske har han rätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Berg och dalbanan kostar ju för varge gång den används vilket gör den till en missvisande bild. Men vist. Man kan använda det som exempel. Om tivolit har en bra produkt/atraktion så kan dom låta folk åka i den en gång gratis eftersom att deras produkt är så bra att den är värd att åka i två gånger. Pratkopiering kanske är olagligt men inte fel. Det är MÅNGA som anser att piratkopiering inte är att stjäla eftersom att ingen förlorar något. Piratkopiering gör så att en liten filmskapare kan få gratis publisitet och fler vill se den. Men stora filmer som gör massor reklam förlorar på det. Skit i raklamen och släpp filmen fri på internet i ganska låg kvalitet så kommer dom med tanke på hur mycket reklamen kostar gå plus!

 

_nemo_: Har du tänkt på att bli diktator? Jag tror du skulle passa bra som det :)

 

TDA: Om du har läst vad jag har skrivigt så är det ju så att dom inte blir utan inkomst.

 

Frågan är om vi ska terminera dom som inte tycker systemet fungerar eller förändra systemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...