Gå till innehåll

Tokenkel mini35!


Norbert

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag stod just och lekte med min helt vanliga miniDV-handycam (Sony DCR-HC42 för att vara exakt) och min digitala SLR-kamera (Canon EOS 300D) med 18-55mm optik.

Jag upptäckte något riktigt kul som jag genast vill dela med mig av.

 

Jag läste någonstans här i forumet om folks försök att bygga sina egna mini35-adaptrar till videokameror, som i det stora hela går ut på att få ett kort skärpedjup på bilden.

Jag skulle väldigt gärna vilja försöka mig på något liknande, men jag tycker att det verkar för krångligt och jag har inte orken.

Jag provade tidigare att bara sätta ett SLR-objektiv mot linsen på videokameran. Det fungerade inget vidare, man såg bara en liten suddig fläck i mitten av bilden och resten var svart, men då hade man i alla fall provat.

 

Nu till min upptäckt:

Jag satte videokamerans lins mot sökaren på min SLR-kamera istället, och vipps så såg man en liten fyrkantig bild i mitten. Jag fick bort de svarta kanterna genom att zooma in lite grann med videokameran, och vips så kunde jag nyttja vilket SLR-objektiv som helst på min filmning.

 

Nu till min idé:

Om man tittar på blocket efter gamla analoga systemkameror så hittar man en uppsjö. Man kan gott använda sig av en analog kamera eftersom den inte ska användas till att ta kort med. Man konstruerar en liten bas på vilken man fäster den analoga systemkameran i framänden. I den bakre änden kan man konstruera ett fäste för videokameran, och det borde vara enkelt eftersom alla videokameror har gänga för stativ. På undersidan av basen gör man då en ny gänga för stativ. Vipps, man har en mini35-adapter för kanske drygt 1000:- utan något direkt krångel.

 

Den enda kända nackdelen är väl att man ser "siktet" eller fokuspunkterna som syns i sökaren på systemkameran.

 

Men det här visste ni säkert redan. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

[citat=Norbert]Hej allihopa!

 

Jag stod just och lekte med min helt vanliga miniDV-handycam (Sony DCR-HC42 för att vara exakt) och min digitala SLR-kamera (Canon EOS 300D) med 18-55mm optik.

Jag upptäckte något riktigt kul som jag genast vill dela med mig av.

 

Jag läste någonstans här i forumet om folks försök att bygga sina egna mini35-adaptrar till videokameror, som i det stora hela går ut på att få ett kort skärpedjup på bilden.

Jag skulle väldigt gärna vilja försöka mig på något liknande, men jag tycker att det verkar för krångligt och jag har inte orken.

Jag provade tidigare att bara sätta ett SLR-objektiv mot linsen på videokameran. Det fungerade inget vidare, man såg bara en liten suddig fläck i mitten av bilden och resten var svart, men då hade man i alla fall provat.

 

Nu till min upptäckt:

Jag satte videokamerans lins mot sökaren på min SLR-kamera istället, och vipps så såg man en liten fyrkantig bild i mitten. Jag fick bort de svarta kanterna genom att zooma in lite grann med videokameran, och vips så kunde jag nyttja vilket SLR-objektiv som helst på min filmning.

 

Nu till min idé:

Om man tittar på blocket efter gamla analoga systemkameror så hittar man en uppsjö. Man kan gott använda sig av en analog kamera eftersom den inte ska användas till att ta kort med. Man konstruerar en liten bas på vilken man fäster den analoga systemkameran i framänden. I den bakre änden kan man konstruera ett fäste för videokameran, och det borde vara enkelt eftersom alla videokameror har gänga för stativ. På undersidan av basen gör man då en ny gänga för stativ. Vipps, man har en mini35-adapter för kanske drygt 1000:- utan något direkt krångel.

 

Den enda kända nackdelen är väl att man ser "siktet" eller fokuspunkterna som syns i sökaren på systemkameran.

 

Men det här visste ni säkert redan. :P[/citat]

 

Det är ju fan ingen dum ide...

men man måste ju byta mattskivan i sökaren om det är massa linjer och skit på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att jag i eftermiddags läste detta inlägget så tog jag beslutet att försöka mig på att bygga en mini35 adapter. Började runt tre i eftermiddags, och kl 17.00 tre timmar hadde jag denna "sak"

http://193.15.169.143/everteam/uppload/35mm/35mm-adapter-lins.jpg

http://193.15.169.143/everteam/uppload/35mm/35mm-adapter-matt.jpg

http://193.15.169.143/everteam/uppload/35mm/35mm-adapter-vx1000.jpg

 

Detta är det första steget jag tog in i den stora världen av mini35ór..

Inte seriöst bygge för 5öre, (gjord av pulvermos kartonger och Biltema tejp) men jag tyckte ändå att jag fick till något resultat!

 

Använder inte någon makro alls, endast zoomen på vx1000, och den har jag ungefär på halva mätaren, vet inte riktigt hur många gånger det genererar.. Hur som helst så har jag bara tagit en mattskiva från en gammal Canon 35mm kamera och suttit på ett 50mm (2,0f) Minolta objektiv i slutet av röret.

 

QTvideo 1,8mb - http://193.15.169.143/everteam/uppload/35mm/elias%20slam.mov

 

Vet att pricken i mitten är väldigt irriterande. Dock kan den ”jämnas ut” lite granna, med ett lager i from av en ring ovanpå. De är inte helt borta, men mildare och inte alls lika utstickande!

Utan extra lager - http://193.15.169.143/everteam/uppload/35mm/phetter-35mm-utan.jpg

Med extra lager - http://193.15.169.143/everteam/uppload/35mm/phetter-35mm.jpg

 

Ville bara dela med mig lita av de jag fipplade ihop idag. Som sagt, detta ska inte vara något seriöst bygge, så om det är skit på mattskivan och så som syns är det inte hela värden.. =P

Tack å hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skiljer denna lösning från alla andra? Om man tejpar upp spegeln, bänder dän mattskivan och tejpar fast mattskivan på filmplanet så är det ju samma konstruktion som tidigare. Medan ändå är i farten, kan man köpa en ny mattskiva utan sikte och eventuellt finare korn, så slipper man bända dän mattskivan ur kamerahuset.

 

Personligen tycker det är där det spricker, hela iden, att det är svårt att hitta en mattskiva med tillräckligt fint korn.

Edit: Jag menar förståss iden i första inlägget. I ovanstående inlägg är det ju gjort som jag tänke. Ayay, i bland skriver jag snabbare än huvet arbetar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis. Det där första inlägget skrev jag i somras när det här begreppet var nytt för mig, och jag nämnde ju även "siktet" på mattskivan. Eftersom det inte finns någon mattskiva utan sikte som är finkornig nog så övergav jag den idén ganska snabbt. Min nuvarande adapter ser ut såhär: http://stagvall.mine.nu/ninn35s/ninn35s.jpg

 

Everteam: Du har gjort ett grymt jobb på bara 2 timmar. Nu är det bara att utveckla den med en bättre mattskiva (alltså inte från en systemkamera) och så får du göra något åt vinjetteringen också. Sen har du dig en duglig adapter. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Om man gillar korniga mattskivor är det en halvbra idé. Man måste gilla en svåropererad kamera också så blir idén ännu bättre.[/citat]

 

Naturligtvis har du rätt.. Men det är vägen och inte målet som räknas i det här fallet. Jag blir taggad som fan av alla som sliter och pillar och nånstans leder det ju ändå fram till det vi söker; Ökad kunskap om hur man når sitt stilistiska ideal. (Jag menar att det är nödvändigt att ha full koll på tekniken för att bli en duktig fotograf) Bästa sättet att lära sig är att trixa som fan tycker jag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar Norbert!

Letar som fan efter någon ny lösing av mattskive problemet, dock inte de lättaste problemet att lösa.

Du skrev att du inte hadde hittat någon mattskiva som var finkornig nog. Undrar bara vilka typer du har testat. Har funderingar på att testa en mattskiva från någon gammal spegelkamera, av äldre typ. Dock möjligt att den kommer vara väldigt grovkornig.

 

Har nån tips på andra bra mattskive lösningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla mattskivor du hittar i systemkameror är på tok för grovkorninga. Jag kör med mattglas från Thorlabs i min adapter. Gå till http://www.thorlabs.se och sök på "ground glass". Det finns i olika slipningar, men jag tog den mest finslipade (1500 grit). Jag beställde näst intill alla delar till adaptern på Thorlabs - linstub, container rings, konvex lins, mattglas och coupler. Adaptern har kostat dryg 2500:- tror jag, men adaptern gick lätt att bara skruva ihop när jag väl hade alla delar. :)

En annan lösning är att köpa ett uv-filter och slipa glaset med aluminiumoxid tills det är matt och finkornigt nog. En tredje lösning är att smälta vax på glaset. Den metoden har jag inte forskat så mycket om, men jag vet att några har provat. På http://www.dvxuser.com finns en tråd som heter DIY. Där diskuteras mattglas till dödagar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar tack! där fick man mycket tips. De dära att slipa ett uv-filter med aluminiumoxid lät jäkligt spännande!.. känner inte att jag har lust att sattsa över två tusen på att bygga en rejäl adapter just nu nämligen. Måste får leka mig fram litegranna först, de är väl så man blir klokare.

Håller just nu på me att limma fast ett cannon fäste på ett helsvart plaströr, får se var de kan ledatill för bygge. Gäller bara att fåtag på mattskive lösningen, och att jag får mina makro linser. Ska bli roligt att får bygga lite =D

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Trixa vidare, det finns inget bättre sätt att lära sig på. :) Det är faktiskt lättare att bygga en riktigt bra dynamisk (med rörliga delar) adapter än en statisk om du inte vill lägga ner så mycket pengar på bygget. Här är en guide till en riktigt enkel och billig lösning: http://www.mediachance.com/dvdlab/dof/index2.htm

 

Jag bygger själv en adapter efter den där guiden för att se hur billig och bra den egentligen kan bli. Jag har lagt ner 100-150 kr på den hittills. Här är lite roliga bilder på mitt bygge: http://stagvall.mine.nu/masonit35/

 

Det fina med en mattskiva som roterar (eller vibrerar) är att kameran inte hinner "se" kornen. Därför är dynamiska lösningar ofta att föredra framför statiska. Den enda statiska lösning som jag anser komma i närheten av de mest populära dynamiska adaptrarna (Micro35, SG35 osv.) är en adapter som heter guerilla35: http://www.cinemek.com, och den är inte direkt billig. Jag är inte säker men jag tror de tar $1400 för den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst den guiden, haddde tankar om att bygga en oxå. Men i brist på bra mattskiva där oxå, så la jag dethela på is.

 

Kollade lite inne på dvxuser.com igår, och speciellt på en artikel om vax/mattskiva. http://home.comcast.net/~wauhkies/adapter/index.html

Dock hadde denna killen använt ett bi-vax, som skulle vara lite mörkare i färgen än ett annat vitarevax som skulle göra att man inte tappar lika mycket ljus. Ska ner på hobbex och kolla vad dom har i vax väg senare idag.

 

Detta kanska kommer få mig att framställa som en "riktig nöt" men vad gör condensator-linsen? är det för att ge bättre ljus eller vad? Har dock inte gjort allt för mycker research på det än..

 

Tackar för svar! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

I min dynamiska adapter kör jag en frostad cd-skiva bara. En sån hittar man i cd-spindlar. Det fungerar bra, men glas ger såklart en skarpare bild.

 

Du får återkomma när du har testat vax och berätta hur det gick. Jag är lite nyfiken på det eftersom jag inte har vågat testa.

 

Condensor-linsen sitter där för att samla ljus, så du har rätt i det. I min adapter sitter den bakom mattskivan med den buktiga sidan mot kameran, såhär |) -> kamera. Det hjälper mot vinjettering och ger en ljusare bild. Det är att föredra då de flesta adaptrar käkar mycket ljus. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har sett att dom använder en frostadplast cd-skiva. Men har inte fått tag på just den modellen av brännbara skivor som har den frostade varianten i sig.

Skulle vara en idé att använda wax tekniken på en dynamisk cd-spelar motor lösning. För är inte den fostade skivan som du använder lite väl grovkornig? Jag menar om man tillverkar en glas-cd på något sätt och sedan waxar den enligt detta http://doublecam.250free.com/wax/wax2.htm borde man inte få en ganska så bra "grynighet" då?

 

Har även börjar tänka lite på att bygga en vibrerande mattskiva. Har någon testa något liknade? typ med hjälp av en vibrator från en spelkontroll kanske?!

 

Då hadde jag iallafall lite humm om vad condensor-linsen gjorde då. Någon som vet om man kanske kan hitta den i fotto utrusting? Har nämligen tillgång till divese olika fotto produkter via jobbet. Ja menar om det kanske sitter condensor-linsar i vissa objektiv eller liknade.. skulle ju vara najz i sånna fall! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det gör inget om mattskivan är grovkornig när du bygger en dynamisk adapter. Mattskivans rotation gör så att kameran ändå inte hinner se kornen. Det är det som är hela poängen med en rörlig mattskiva. :) Jag har aldrig sett någon göra en roterande glasskiva med vax i alla fall. Det kan vara något att prova. Jag har hört att det är svårt att få en jämn mattning utan luftbubblor när man håller på med vax dock.

 

I de vibrernade varianter jag har sett är mekanismen ganska avancerad. Vad jag har förståt skulle man behöva specialtillverka så många små delar med en svarv. Sedan är det ju så med Letus35 (som är en vibrerande lösning) att gummisnoddarna är helt vanliga gummisnoddar som torkar och spricker efter en tid. Det är ju bara att byta, men det kan vara värt att tänka på.

 

Prova alla slags linser du kan få tag på. En del hittar linser i overhead-projektorer, en del hittar linser i objektiv. Allt som samlar ljus är bra. Ju fler linser, desto svårare att hålla rent dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahh.. men om det inte spelar någon större roll om det är grovkornigt eller inte på den dynamisk adaptern så känns det ju ganska så önödigt att göra den så "finkornig" om man kan kalla vax varrianten för det. Och som du säger, att få det jämt och hålla den ren kan inte vara sååå värst lätt. Men de var ju en tanke ialla fall! =)

 

En gummiband upphängd varriant borde ju vara den mest troliga att man skulle kunna lyckas med då. Undrar hur det är uppbyggt då? Och med vilket tempo det vibbrerar.

 

Ok, i linser och i projektorer.. Ska hålla lite extra utkik på sånt nu då =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjo, därför går det nog bra att slipa en glasskiva med aluminiumoxid om du ska bygga en dynamisk. Visst fungerar det bra med frostad cd, men bilden blir lite mjölkigare än om man använder glas. Det är en fråga om ork och pengar helt enkelt. :)

 

Jag tror det finns en ritning på en gummiupphängd variant i någon mini35-tråd här på forumet. Det är inget som jag personligen skulle vilja ge mig in på. Men är du händig och har tålamod så är det ju inte alls omöjligt. Tempot ska vara så snabbt som möjligt i princip, så att kameran aldrig får någon chans att hinna se kornen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men man vill ju ha en så skarp bild som möjligt. Så att göra så som du just föklarade borde ju ge en skarpare bild ialla fall, måste verkligen testa den senare.

 

Just nu sitter jag och smälter vax!! =D

Får se hur det hela blir, gör en test nu bara. Så jag inte köper uv-filter sen och bara pajjar dem, skulle ju vara lite onödigt.

 

Jo att göra en vibbrerande måste vara avancerat, ska nog koncentrera mig på den statiska varrianten med vax föst. Sen om jag inte blir nöjd blir det väl någon cd-motor lösning med aluminiumoxid behandlat glas.

 

Juste, vet inte om du kanske har lagtup på någon annan tråd, men har du något clip eller stills från din adapter? den nya menar jag då!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns två varianter som fungerar riktigt bra, Micro35 och SG35, och de är båda byggd runt en roterande mattad glasskiva. Den lösningen är nog näst bäst efter den vibrerande (tänker då storleksmässigt). I SG35 används en motor från en datorfläkt som går på 12V. Det ger en rejäl spinn på skivan men datorfläktar kan rotera väldigt ojämnt har jag hört.

 

Tyvärr har jag inga klipp eller stillbilder från min adapter än. Jag beställde hem steprings hos den lokala fotohandlaren för flera veckor sen men han har inte hört av sig. Jag måste ha de där ringarna för att fästa adaptern på kameran.

 

Min adapter är byggd enligt jmys recept här på forumet. Du hittar hans adapter på den här tråden: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=5792

Eller den här hemsidan: http://www.kokokaka.com/35mm/

 

Där kan du tanka lite videoklipp och se hur bra adaptern egentligen kan prestera. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. jobbigt med 12volt. Måste man inte ha ganska mycket batterier då?.. Eller ioförsig så kanske den inte dra så mycket ström.

 

Hmm.. så jobbigt de måste vara att inte kunna använda den bara för att man inte har någon stepring.. =/ liksom lite fööör nära att bli klar då.

 

Jorå.. har set jmys adapter. Proffsigt!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jao, man har ett batteripack med 4 batterier eller nåt till den. Batteripacket hänger löst så att man kan fästa det var man vill i alla fall. SG35 har även variabel hastighet som man bestämmer med en liten ratt på adaptern. Det är en fin finess. Ju saktare den snurrar desto mindre ström behövs.

 

Om jag inte lyckas bra själv med någon dynamisk adapter så funderar jag på en SG35 om jag någon gång skulle få några tusenlappar över. Statiska adaptrar kan fungera bra, men dynamiska fungerar alltid bättre, speciellt om man ska se materialet på stor skärm eller duk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men de låter ju som att de är ett bra utvecklat system då!

 

SG35, vad går den på?

 

Kan ju berätta att det inte var lätt att få vaxet bra på uv-filtret. Ojämt och bubbligt, som du antog. Men jag ska testa lite andra tekniker, kanske lyckas någorlunda tillslut ialla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jao, SG35 har varit under utveckling länge, så den ser pålitlig ut. Man får själva enheten, macrolins och rods för £199 har jag för mig.

 

Ah, som jag trodde. Jag läste i det gamla mini35-substitutet här att de provade smälta vax mellan två glas också. Jag vet inte om det fungerar bättre eller ej, men prova kan man. Jag tror man behöver ett speciellt vax med, kristalin-nånting.. jag kommer inte ihåg namnet på det. I den där guiden som du visade tidigare, med pvc-rör och vaxade uv-filter, där står det att man ska smälta vaxet flera gånger tills det blir en jämn yta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...