Gå till innehåll

ännu en greenscreen fråga!


wadath

Recommended Posts

Filmade lite greenscreen idag med min kamera (Canon Xm2)

 

Trots att motivet var 1 - 1.5 meter från greenscreen så fick ändå motivet grönt "på sej" vid konturerna, hoppas att ni förstår!

 

Jag ljussätter med 2x150 watts halogen lampor (en på var sida) och sedan lite lättare ljus på motivet.

 

Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

I tutorialen jag läste så hade dom svarta kläder. Då funkade det med "spill suppressor". Men eftersom du använde en ljus tröja så blir det fult med svart kanter... Vi får nog ta och utesluta "spill suppressor".

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag fattat det beror det gröna spillet på dina kläder inte helt på grönskärmen, utan mer på att när du spelar in i dv så blandas färgerna lite i kanterna, eller ja blir komprimerat eller vad det nu är.

 

Vad du kan göra är att keya ut så gott det går utan att för den skull plocka bort det gröna på kläderna, sen använder du dig av "color suppression" eller "hue shift" (heter så i combustion).

 

Med hjälp av dessa två kan du ändra den överlappande gröna färgen till en annan färg, till exempel dina kläders färg.

 

Color suppression är troligen den som ni kallar spill suppression, men man ska kunna välja till vilken procent man trycker ner färgen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Helt klart komprimeringen. Men att ha för starka lampor mot greenscreenen kan skapa onödiga reflektioner av grönt som syns på kläder.

Har kameran automatisk ljusförstärkning kan det skapa problem med starka lampor.

Mer avstånd från skärmen underlättar om det är möjligt.

Jämn belysning är viktigt. Skuggor kan skapa problem.

Funkade för mig att ha fler svaga lampor riktade indirekt(mot en vägg).

Mörka kläder ger också mindre reflektioner.

 

Jag hade iof inte riktig greenscreen, utan ett grönt papper, men det funkade för

38 min film(Alla klipp var mot greenscreen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...