Gå till innehåll

cloning i ae


bulten

Recommended Posts

[citat=bulten]hm ingen aning :P har inte kollat där... men tycker de är så jobbigt & läsa vore så mycke lättare om man bara fick se hur man gjorde[/citat]

 

Gillar du inte att läsa kommer du ha svårt att lära dig programet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på hur avancerat man ska ha det. Om man ska göra kloner som står brevid varandra så räcker det bara med att maska. Men ska det stå några bakom så måste man använda blue/green screen. Om du inte vill maska ut varje person FRAME by FRAME...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jag är nybörjare i programet AE som ni nog kommer märka på frågorna.

För de första maskning är ju typ när man sätter ihop två klipp har jag lärt mig. Men allså hur gör man dä. De måste jag nog veta till våran film för de ska va cirka 20 i en schen på ett fält då. Och vi är bara ca 10 personer. Så kan man göra så de ser ut som 20 personer genom att filma de två gånger fast man springer lite olika å sedan lägga ihop de. De vore as coolt å bra i sånna fall. Men iaf kan nån förklara lite närmare på hur man maskar. De vore super...

 

 

mvh/Timmy (tack i förhan)

Länk till kommentar
Share on other sites

ymmit:

1. Du kan använda "pen". Då ritar man ut en mask i

valfri form runt skådespelarna. Den är bäst att använda om skådespelarna springer över varandras gränser.

2. Du kan också använda "rectangle mask". Maskningen blir en fyrkant.

Den är lättast att använda om klonerna ska stå på en rad brevid varandra.

Om du ska animera maskningen så att den rör sig under tidens gång, gör följande: Välj klippet med maskningen, tryck på pilen till vänster om namnet i timelinen, masks, mask 1, knappen till vänster om mask shape där du vill att animationen ska börja, flytta fram timelinen dit animationen ska sluta,forma maskningen, se på resultatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är särkert en ganska bra förklaring , men jag fattar noll. Allså kolla här. Det enda jag har är "2" klipp. Ett klipp där 10 personer springer på en äng. Och de andra klippet är typ när som springer på precis samma ställe. Nu vill allså jag lägga de första klippet åt höger och de andra åt vänster på ängen så alla springer på en rad lixom. Så om de är 10 blir de 20 o.s.v.

 

 

Broman du vore jätte snäll om du kunde komma med en lite bättre förklaring för dom som aldrig har maskat förut å knappast vet va de ä i.n.k. mig. Allså där du mer tar step by step lixom.

 

 

Skriv de här på tråden lr skicka ett privat mail här på voodoofilm. Hej då...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]Jag hittade en guide som verkar helt okej när det gäller maskning i ae.

http://www.darkskies.info/masks.html[/citat]

 

 

 

Hej Lasse. Jag hade inte tänkt å göra så riktigt. För de första är jag 14 år och är dålig på engelska. för de andra har jag ej photoshop. Och för de trejde fatta jag inte ett skit. Kan ingen lägga sig tid att göra en svensk guide på hur man gör de jag beskriver här uppe istället. Lr iaf en bättre guide. De kan ju inte ta så lång tid om man bara kan de ju. Jag måste kunna göra så plus annat i ganska lik stil.

 

Så snälla ta dej tid lasse lr någon annan...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit][citat=Lasse_laser]Jag hittade en guide som verkar helt okej när det gäller maskning i ae.

http://www.darkskies.info/masks.html[/citat]

 

 

 

Hej Lasse. Jag hade inte tänkt å göra så riktigt. För de första är jag 14 år och är dålig på engelska. för de andra har jag ej photoshop. Och för de trejde fatta jag inte ett skit. Kan ingen lägga sig tid att göra en svensk guide på hur man gör de jag beskriver här uppe istället. Lr iaf en bättre guide. De kan ju inte ta så lång tid om man bara kan de ju. Jag måste kunna göra så plus annat i ganska lik stil.

 

Så snälla ta dej tid lasse lr någon annan...[/citat]

 

Men kan dagens ungdom inte lära sig saker själv, eller är jag bara onormal (är 17år)? Jag kan förstå och respektera att du inte kan engelska särksilt bra, men använder man sig av den inbyggda hjälpen i After Effects kommer man långt.

Jag kan göra i stort sätt vad jag vill i after effects utan att ha läst en enda guide, och jag är knappast något direkt underbarn. Kan jag så kan du helt enkelt, ge inte upp så lätt.

 

Du måste sluta tänka hur du ska göra saker och ting och istället bara göra det.

Vad behöver du för att två st av dig själv ska stå bredvid varandra? Jo, du behöver filma dig själv två gånger.

Du filmar dig själv när då står på ena stället och när du står på det andra.

Sedan för du välja att det ena klippet ska vara över det andra. Maska sedan bort den delen av det klippet där din kopia ska stå. Klart!

 

Bättre än så kan jag inte riktigt förklara då jag har börjat använda mig av Combustion istället och kan därför inte ta bilder eller komma ihåg vad alla begrepp heter.

 

Som sagt, tänk inte på vad som hindrar dig, bara gör det. Fastnar du så fråga om hjälp, eller ännu bättre försök själv. Försöker man själv så lär man sig massa andra saker sammtidigt och slipper fråga om hjälp i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok jag ska tänka på de. Men jag hade bara en try out version av AE 6.5 som är slut nu. Den kunde man bara ha i 30 dagar. Men jag ska försöka att ladda ner de. Och de angående va du skrev så fatta jag ungefär till att man skulle filma två klipp. De där med maska. Menar du att man ska lägga ett klipp där uppe på timelinen och ett där nere och sen är de klart. Lr behövs de nåra inställningar oxå. Å sen är de klart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående personerna som kutar på ängen. Gör en "rectangle mask" på hela bilden så att bara det första klippet syns. När den sista personen springer in i bild, animera maskningen under tidens gång så att den alltid ligger efter honom. Då kommer det andra klippet fram och det ser ut som att dom andra 10 springer i samma led.

Länk till kommentar
Share on other sites

fatta ej det där Broman. Men iaf. Vi säger att jag är med på 10 klipp. Kameran står på samma ställe hela tin. Men jag håller på å stå på olika ställen varje klipp å korar varandra å så. Hur gör jag då för att sätta ihop alla klipp så att de blir 1 klipp istället för 10 klipp allså 1 klipp med 10 mig i hehe. Hur gör jag sånt??? Plus vill jag ha en bättre förklaring på de där du sa broman. Om du inte sätt de innan är jag nybörjare i AE :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du klona dig själv i 20 klipp? Jag trodde du skulle klona 10 personer i två klipp. Men om vi säger att klon 1 ska springa från höger till vänster så gör så här: Använd "rectangle mask" (ser ut som en sträckad fyrkant) eller "pen" (ser ut som en penna) rita runt personen (behöver inte vara exakt) animera maskningen så att den åker med klonen. (hur man animerar skrev jag förut)

Lägg detta klipp över klon 2. Då har du två kloner som springer. Fortsätt på samma sätt med resten av klonerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

men allså. när jag ritat runt en person å sedan klickar på den första jag rita så synd ju bara de jag har ingat in. allså gubben. Ska jag göra de precis i början av klippet lr. Hur hur gör man sen. Kan du iaf ta dig lite mer tid att förklara. Har försökt att göra mynningsflammor å klloner hela morgonen å väntat på att du ska svara så jag sen kan göra den . men du kan väll säga lite mer detalgerat!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

men allså. när jag ritat runt en person å sedan klickar på den första jag rita så synd ju bara de jag har ingat in. allså gubben. Ska jag göra de precis i början av klippet lr. Hur hur gör man sen. Kan du iaf ta dig lite mer tid att förklara. Har försökt att göra mynningsflammor å klloner hela morgonen å väntat på att du ska svara så jag sen kan göra den . men du kan väll säga lite mer detalgerat!!!

 

 

lr jag testa att rita runt en person nu. När jag klicka på den första jag rita så blev allting svart förutom de man rita runt om. Sen la jag iaf in ett annat klipp när han ska korsa den jag rita. Men ska jag rita runt den som ska korsa då oxå lr? + att när den jag rita runt går iväg så försvinner han ju ur de jag rita? allså och de jag rita är kvar. Ska jag ställa in nåra inställningar lr?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...