Gå till innehåll

Skärpedjup


Armitage

Recommended Posts

hej.

jag har funderat lite på det här med skärpedjup och sånt på dvkameror. kan man förändra det med hjälp av bländaren, så som man kan göra det på t.ex. vanliga systemkameror?

jag ska snart spela in en kortfilm och vill gärna använda mig av kort skärpedjup. personen på bilden ska vara i fokus och bakgrunden (som är ½-1 meter bakom personen) ska helst vara suddig.

går detta för sig på en dvkamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Video tenderar att få ett myckort stort skärpedjup, men du kan precis som med systemkameror påverka skärpedjupet. Välj bara ett lågt F-stop och se till att ligga på längsta brännvidden.

 

Dock är det extremt svårt att få oskärpa på bakgrunden om det bara är högst en meter bakom. Men för bästa effekt kan du se till att bakgrunden är ljusare än förgrunden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet angående skärpedjupet är att vill man ha suddig bakgrund med vanlig videokamera, fårm man backa och zooma in. För att höra vad man då säger, använd mikrofon eller dubba. Obs! Detta fungerar nästan bara ifall du bara ska ha med ansiktet eller möjligen vid halvbild. Ska du ha med hela figuren med suddig bakgrund lär du få backa en bit. Fast jag säger er, även om bakgrunden ska vara hyfsad med närbild, lär du ändå få backa ganska långt, kanske en 10-15 meter. Men det funkar om du har plats, jag gör alltid så här!

Hoppas det kan vara till hjälp!

//Olle\\

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...