Gå till innehåll

Ljussättning - HUR?


Zhyron

Recommended Posts

En Pepper (vet inte om det kallas något annat på svenska) på 200 W skadar naturligtvis inte om vill ha lite extra ljus på någon detalj i bilden, men allt som går att göra med ett svagare ljus går naturligtvis även att göra med ett starkare.

 

Stands, dvs stativ, är ett måste. I första hand för att fästa lampor på, men även annat, t ex flaggor. Om ni kan få tag på c-stands, en stativmodell med en arm på, så bör ni ta någon sådan då de är väldigt praktiska för många ändamål. För filmning inomhus är det även bra med en barracuda (egentligen ett modellnamn, så jag antar att det kan kallas något annat också) vilket är en kraftig expanderstång på vilket exempelvis lampor kan fästas. I trånga utrymmen är dessa guld värda.

 

Flags, flaggor, är tjockt mörkt tyg på en ram som fästs på ett stativ. Dessa används för att blockera ljuset, dvs flagga av det (vilket är vad flag off betyder). Dessa kräver följaktligen stativ men är mycket användbara.

 

Bounce board, friggor, är ljusa ytor som du studsar ljuset mot. De är vanligtvis gjorda av frigolit och kan ha silvrig baksida för de situationer då du vill reflektera än mer ljus.

 

Det är lite oklart exakt vad som menas med grip equipment, men man får garanterat räkna in sådant som fästanordningar för utrustning. Någon slags anordning sitter antagligen redan på utrustningen, men vad du vill ha möjlighet att göra är att antingen fästa den på ett stativ, med en tapp, eller på något annat, som en barracuda, med en klämma.

 

Utöver detta behöver du som sagt klentafsar (förlängningssladdar), grodor (elfördelardosor eller vad f*n det nu kallas) och filter. För frostfilter vill du dessutom ha antingen en chimera eller en frostram om arbetet skall gå smidigt. En frostram kan du tillverka själv eftersom det bara är en ram med ett frostfilter fäst över den.

 

Huruvida du skall använda HMI-ljus till kvällsscen beror på vad ljuset skall verka vara. Skall det föreställa månljus så visst, men annars vill du ju inte ha blått. HMI är fortfarande först och främst för använding tillsammans med solen.

 

Jag vet inte om du blir så mycket behjälpt egentligen av lite tips och råd här på forumet. Det bästa vore om du kunde få hjälp av en erfaren fotograf eller elektriker (alltså det som i filmsammanhang kallas elektriker) som kan utrustningen.

 

Kom för all del med fler frågor, men så överdrivet insatt är jag knappast, och film kan jag egentligen inte alls.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns små peppers/fresnel som inte kostar så mycket att hyra 300W för 225kr/veckan. Så det är ju inte så farligt.

Men hur mycket ljus behöver vi igentligen till inomhus scenerna. Vi talar om att filma i en liten lägenhet (typ 2a) Visserligen blir det vissa rörelse scener men det mesta är ett rum åt gången

Hittade även en del chimera men av alla de watt antal och konstiga former vilken skulle man ta?

 

Såg också på en ythyrningssida att de kallar vissa "konstljus", vad är det?

Ett annat sorts namn på nått man redan känner till?

 

Har också en scen där någon springer på en väg på kvällen. Hur ska man ljussätta det?? känns som ett lite för stort område

 

Måste även tacka för hjälpen så långt. Lärde mig en del tack vare de sista inlägget, börja förstå lite mer. Istället för att vara helt förvirrad när jag letar igenom sidor så gläds jag över att de är en del saker som jag vet vad är :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]För filmning inomhus är det även bra med en barracuda (egentligen ett modellnamn, så jag antar att det kan kallas något annat också) vilket är en kraftig expanderstång på vilket exempelvis lampor kan fästas. I trånga utrymmen är dessa guld värda.[/citat]

 

Autopole och polecat är andra namn. Men jag kallar dem barracuda jag med :)

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad med:

 

3 x Redhead kit 800W

2 x Blondie kit 2000W

2 x Fresnel Mizar 300W

1 x Chimera Lantern 30' 500W

2 x Flagga, Svart en upp till 90cm, en från 90>120 cm

1 x frigolit, vit/svart 260x120cm

1 x reflexskärm vit/silver

 

Känns som om jag har fler möjligheter med denna kit

Borde jag lägga till/ta bort nått?

Uppgradera/nergradera?

Vet heller inte vilken sorts HMI jag behöver och hur mycket de ska vara på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...