Gå till innehåll

Diktafon vs Minidisc


yooonis

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Nu gissar jag lite, men eftersom md har bra kanalseparation så borde det väl gå att spela in två fullständiga monokanaler på var sin kanal på ett stereospår? Det borde inte vara så svårt att testa heller, med var sin mikrofon in på en mixer, och sen in på md:n.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alldeles riktigt plf66, tyvärr vet jag inte hur kanalseparationen är men jag räknar med att in så borde den vara 100%. Dvs inget läck, i förstärkare däremot kan det ju läcka litegrand om det inte är jättebra kvalite. Men när man spelar in skall det väl vara lugnt? Vad jag vet...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=plf66]Nu gissar jag lite, men eftersom md har bra kanalseparation så borde det väl gå att spela in två fullständiga monokanaler på var sin kanal på ett stereospår? Det borde inte vara så svårt att testa heller, med var sin mikrofon in på en mixer, och sen in på md:n.[/citat]

 

Jasså? Det låter ju rätt bra, då hamnar alltså ena kanalen på vänster och andra på höger? fast det är ju kanske inte helt bra, för då får man sitta och panorera från höger - vänster om man vill undvika brus...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Perfo,

 

Idag köpte jag nt-3 och den verkar vara helt ok (jag kan ju inte mkt men jag testade en annan mikrofon också som inte var lika bra)

 

Jag förstår nu varför man behöver mixer, det är annars som att vara döv typ - man vet inte vad man spelar in.

 

Har köpt en md också men den är dock lite krånglig. Har inte riktigt koll på vad för format den spelar in i. Jag har ju satt den på PCM, men är PCM mp3? Eller är PCM bara komprimeringstekniken? Baah, ja får väl testa lite mer me den... har knappt hunnit fingra på skiten...

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att pcm är rent format, dvs ingen komprimering. Även om du kan spela in i riktigt dålig kvalite i ren pcm också, tex 8 bitars 11khz. Men vad jag fattar så ska du inte köra med någon komprimeringsalgoritm alls när du väljer pcm. Men å andra sidan låter det ganska otroligt om det är en md där jag har hört att de alltid komprimerar något även om vissa gör det ruggigt bra. Kan du föra över ljudet digitalt till datorn så kan du ju se hur stor plats det tar ;) Helt okomprimerat så skall ju 1min monofil i 44,1Khz 16 bitars ta (2 x 44100 x 60)/(1024 x 1024) = (ungefär) 5,04Mb.

Länk till kommentar
Share on other sites

;)

 

Men dem håller på och krånglar något förskräckligt med sina konstiga sätt att spara filen på, när jag kollar på vad som ligger sparat på MD/datorn så är det filer med konstiga namn som "ATDATA0A.HMA" ?!!

 

Vad i helsike....

 

du har väl inget tips på nåt konverteringsprogram som kan föra över detta till något begripligt format i stil med waw, mp3?

 

... man vill ju kunna njuta av sitt ljud snart för bövelen.

 

;)

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Då spelar du in i stereo då ;) verkar ju storleken stämma.

 

Vad det är för skumma format har jag ingen aning om, hma har jag aldrig hört talas om. Står det inget i instruktionsboken om vad det är för format och hur man konverterar om det. Du skulle ju kunna testa bonnemetoden först och bara döpa om filen till .wav och se om lite olika vanliga program vill spela upp den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man har ju läst om hur andra har använt sig av minidisc med bra/dåliga resultat. Så på nåt sätt måste det ju gå...

 

[citat=Luzer]Du skulle ju kunna testa bonnemetoden först och bara döpa om filen till .wav och se om lite olika vanliga program vill spela upp den...[/citat]

Det var en bra idé

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina råd är VideoMik från Röde http://www.rodemic.com

En gôrbra mikrofon för videokameror med kopplingsmöjligheter för profskamerer.

Sedan om man vill spela in ljud vid sidan om "Digiporta & Workstation ZOOM PS-04" . En kompakt musik studio med fyra kanalers inspelningsmöjlighet. Där sparas ljudet på "Smart Media" kort. http://www.zoom.co.jp/english/models/ps04/pdmodel.html

Enligt tidningen Musikerguiden 15 som finns i musikinstrumentaffärer så kostar mikrofonen från Röde 995kr och digitalstudion 2295kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...