Gå till innehåll

Diktafon vs Minidisc


yooonis

Recommended Posts

Hallå!

 

Har ni hört talas om digitala diktafoner? Jag vill spela in mitt ljud (mest till dialog) till mina filmer separat och letar efter hyfsade (billiga) prylar att göra det med. Vad som helst är bättre än att använda den kassa micen kameran har inbyggd.

 

Vad jag har läst, hört talas, mycket om är att man kan spela in digitalt ljud med en minidisc. Men jag har surfat på nätet och hittat sånna här digitala diktafoner (ex. Sony ICD-SX25) och undrar om man inte lika väl kan spela in dialog-ljud med sådana och koppla in en extern mic? En diktafon är ju ändå skapad för att spela in röstljud till skillnad från minidisc som är skapad för att spela in musik.

 

Finns det någon som har prövat en diktafon? Vilket är bäst? Diktafon eller mindisc?

 

Mvh yooonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att ljudet blir dåligt när du använder miken på kameran är delvis för att miken är dålig ja, men mest beror det på att just miken är på kameran och på tok för långt ifrån ljudkällan. Jag tycker du skall börja med att prova att använda en separatmik och komma så nära ljudkällan som möjligt, men lägg ljudet på kameran så slipper du synka i efterhand. Kameran komprimerar ju inte ljudet till skillnad från alla minidiskar, så du får nog tom bättre ljud om du väljer mellan att lägga ljudet på kameran istället för på md. Men som sagt, miken ska INTE sitta på kameran !

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Jepp, det får väl bli mindisc då. Så det är ingen som nämner diktafoner för att det är så kasst. Ok, funderat på att köpa en Sony mindisc MZ-NH700, den har mic-ingång och (enligt specs på en websida) så har den också möjlighet att överföra från mindiscen till datorn. Kostar under 2000:-

 

E det nåt att ha en sån minidisc?

 

Och föresten "luzer" jag glömde säga att kameran inte har en mic-ingång (!) jag hade kört på en separat mic för länge sen annars ;)

 

Jag får helt enkelt nöja mig med att slava med synkning...

 

Blir det föresten "brusigt" av att spela in med Md? Om- hur kan man förhindra det? Jag har hört om mixers men har ingen aning hur sånnna funkar och hur mkt dom kostar osv...

 

Tack igen

 

/yooonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir inte brusigt med md, tror inte du hör någon skillnad. Spela in på högsta kvalite bara. Du får en komprimering hur du än vänder å vrider på det eftersom det är ett format md använder. Sedan måste du nästan ha en mixer mellan miken och mdn, av olika anledningar. Dels för att det är meckigt att koppla en mik direkt in i mdn och ha kontroll på nivåer, är typ omöjligt. Och oftast så används kondensatormikar som vill ha fantom-matning och det kan inte mdn skicka så du behöver en mixer som kan mata miken med spänning. Så mixerbiten kommer du nog inte ifrån. Sen får du skaffa dig en adapter så du kan koppla mixerns utgång till md´ns ingång, gärna en line ingång då eftersom du då inte skickar miksignal från mixern.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte tokbra på md, har aldrig använt formatet, vet dock att Van Caine här på forumet har läst att även High Md som ska spela in okomprimerat inte gör detta. Du får det komprimerat i vilket fall, även om det är bätre kvalite givetvis, men att det är pcm okomprimerat stämmer tydligen inte. Å andra sidan tycker jag inte man ska hänga upp sig så mycket på just det, skillnaden blir inte störst i det steget hur du lagrar ljudet. Utan mest beroende på om den som tar upp ljudet vet hur den ska göra, och sedan självklart vad det är för prylar man använder, men större delen vilka mikar man använder tror jag istället, och mikförstärkare. Sedan är det klart att det är bäst att lagra ljudet okomprimerat, men jag hade ju hellre lagt pengarna på en bra mik...

 

Tycker folk överlag hänger upp sig för mycket på det tekniska. Självklart ska man kunna tekniken bakom och i prylarna man använder. Men det får inte ta överhanden och bli viktigare än det praktiska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är klart att med lite mcgyver metoder går det att koppla en extern mik direkt till en md. Men risken att man fuckar up ljudet är mycket större. Några av anledningarna är just att ofta så måste du kunna fantommata miken, finns externa burkar för detta också så det går att komma runt. Sen måste du kräma på mer i mikförstärkaren eftersom du inte får lika stark signal när du bara använder ena signalkällan från miken eftersom du måste köra obalanserat. En md har inte balanserat in vad jag vet. Samma problem har du kanske från mixern till mdn om inte mixern har obalanserat ut. I vilket fall som hellst så är preamparna i mixern mycket bättre än i mdn.

Du har ingen koll på nivåer på mdn, och finns det mätare så misstänker jag att dom inte kan vara så exakta med tanke på mdns storlek. Md är dock ett bra och billigt format med tanke på priset, men har man extern mik så får man räkna med lite meck med adaptrar för att koppla in den, kör man mygga så är inkopplingen nog ingen fara eftersom det ofta är mini tele - tele. Men du har fortfarande dålig koll på nivåer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad innebär det då om man "fantommatar" en mic? Har sådana micar XLR kontakt? Eller finns det dom som har 3,5 mini tele (eller hur det nu heter)? Och mikförstärkare? Och hur blir ljudet fuckat? Blir det för låg volym om man kör extern mic direkt i MD? Eller blir det nån sorts auto gain problem där volymen pumpas upp och ner, eller blir det brusigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan bara ge fantommatning genom en xlr kontakt (finns vissa som skickar genom tele men det är ytterst ovanligt numera eftersom det är stor risk att man kortsluter. Och det är bara kondensatormikar som kräver fantommating, men dessa används uteslutande vid filminspelning eftersom dom kan vara längre från ljudkällan med bra kvalite.

När jag skrev att det är risk för att ljudet blir fucked up så menade jag mest att det är större risk att du tror du har fått bra ljud men det som ligger på "band" är antingen för lågt eller för högt. Och autogain ska man passa sig för, skulle förvåna mig om det fanns på md men diktafoner (som jag inte hoppas någon köper till filminspelningssyfte) har det garanterat.

 

Brusigt blir det nog inte pga att inte kvaliten ligger på max. Men om du tex spelat in ljudet för lågt och tvingas gaina på ordentligt vid efterbearbetning så blir det ofta brusigt eftersom förhållandet mellan dialog och allt annat ljud inte varit det bästa. Har du spelat in för högt så slår det ju över och distar och det låter inte heller särskilt snyggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret,

 

Men finns det någon ok kondensatormikrofon för under 2000:- som passar till dialog (gärna mellan 2 personer)? Har hört talas om en mikrofon som heter Röde nt-3 är det nåt att ha? Är det kanske billiga myggor jag borde köpa? Men det finns ju bara en mic-kontakt i MD:n.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Röde Nt-3 är helt ok, jag har dock aldrig använt den vid filminspelning utan bara till musikinspelning och det är ju inte riktigt samma sak eftersom du alltid kan sätta miken på det avståndet du vill. Det som är bra med nt3´an är att den går att köra på batteri också, du måste inte ha fantommatning.

 

Skall du ta en dialog mellan två personer som du har i en två-bild så får du antingen växla med miken mellan personerna, då gäller det ju att dom inte improviserar för mycket utan går efter manus så man hinner växla med miken. Eller så tar du ett mittläge på ett sådant avstånd att du fångar båda likabra, och ligger kvar där. Är det bara en person i bild åt gången så räcker det ju att du tar den personen, med vetskapen om att du inte kan använda dialogen från den andra personen, det får du ta från dess bilder.

 

Har du en mixer mellan mik och md så kopplar du ju mixern till line in på mdn och där har du två kanaler (en stereo). Kör du direkt till md så får du nog bara en kanal ja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svaren, speciellt från dig "luzer" som svarat på allt. Nu vet jag att jag definitivt inte ska köpa en diktafon (kanske bara för att använda till annat i så fall). Men jag är också lite tveksam på om det blir någon MD, för det skulle egentligen innebära att jag måste nog köpa en mixer (en mono från maurenius eller vad det företaget nu hette) och det skulle kosta ca 4000:- + MD för ca 2000:- + två st myggor för nja iaf ca 500:-. Vad gör man inte för att få bra film? Men det är såå himla mycket pengar... då köper jag nästan hellre en ny kamera med xlr-kontakt. Fast det har jag inte råd med...

 

F***n varför måste då vad allt vara så dyrt! :(

 

Hur som helst, tack för svaren

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har en bärbar dator så kan det kanske vara en idé att lägga pengarna på ett vettigt externt ljudkort med mikrofoningång(ar) och spela in direkt till den i valfritt format. Dessutom så finns det ju flera mjukvarumixers att välja mellan som du skulle kunna använda för att hålla koll på nivåerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Luzer]

Har du en mixer mellan mik och md så kopplar du ju mixern till line in på mdn och där har du två kanaler (en stereo). Kör du direkt till md så får du nog bara en kanal ja.[/citat]

 

Måste verka irriterande nu för dig luzer, så mycket som jag frågat om mixers och minidiscar, men jag har verkligen blivit tänd på idén nu och ska köpa en mixer imorrn. Men en sak som jag fortfarande inte helt förstår mig på är hur mixern kopplas till MD:n. Jag har bläddrat i hela Kjell & Company catalogen och gluggat på bilder på kablar och inte blivit speciellt klokare för det...

 

vilken kabel och från vilken utgång kopplas mixern till MD:n?

 

Är det en RCA kabel, vanlig 3,5 kabel, phone kabel, vad är skillnaden? Vad heter kabeln? Och vad heter utgången från mixern som man kopplar till MD:ns line in?

 

[citat=Luzer]Sen får du skaffa dig en adapter så du kan koppla mixerns utgång till md´ns ingång, gärna en line ingång då eftersom du då inte skickar miksignal från mixern.[/citat]

 

Vilken sorts adapter?

 

Tacksam för svar!

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror ju helt på vad det är för kontakter på mixerns utgång och mdns ingång. Men om vi förutsätter att det är en minitelestereo ingång på mdn (en obalanserad stereo ingång) som jag tror det är. Och att det är phono (rca) utgångar på mixern så behöver du bara en kabel. Den ska ha två rca kontakter i ena ändan och en ministereotele i andra ändan:

http://www.emusic.se/filer/bilder/11441/cmr-200[1].jpg

 

Om det är obalanserat "stor" telekontakt ut från mixern och ministereotele in på mdn så är det enklaste att köpa dels en sån kabel som jag nämnde ovan, + dessa två adaptrar som dusätter på rca kontakterna och då får stor tele istället: http://www.hifikit.se/prod_bilder/tele_rca.jpg

 

Om du har balanserad tele ut från mixern så borde du kunna köra samma som ovan. Om du har xlr ut från mixern (balanserat) så köper du en sån här adapter: http://www.hifikit.se/prod_bilder/xlr_1.jpg

 

Dvs du har alltid din ministereotele - rca kabel in i mdn, och sedan kopplar du på olika adaptrar på rca kablarna för att kunna ta dit in i mixern. Det går att göra på 1000 olika andra sätt men detta kommer jag på som är det enklaste :)

Tänk bara på att du har obalanserad signal så ha inte kablar som är längre än c:a 2m mellan mixern och mdn, och lägg de kablarna inte nära elkablar eller andra för då får du brum å störningar. Med dessa svar förutsätter jag att du har en ministereotele obalanserad ingång till md´n.

Dom två första kablarna och adaptrarna kan du köpa i välsorterade elektronikaffärer, typ expert. Xlr adaptern får du nog titta i nån musikaffär för, eller där dom säljer studioprylar har dom den garanterat.

 

Och du kopplar ut från mixern där det står typ, "Stereo out" eller "L - R out" eller liknande, tror du köper en ganska liten enkel mixer där du bara har EN utgång på vardera kanal så du kan nog inte koppla fel. Har du xlr utgångar så är ju utgången den med "pinnar" dvs hanen. Koppla inte fel här och koppla en av mixerns xlr ingångar till mdns ingång, har du på phantommatningen så är det risk att du pajjar mdn.

Och du kopplar in i mdn där det står "line in".

Länk till kommentar
Share on other sites

Mixern jag ska köpa är en marenius MM3100 http://www.marenius.se/indexsv.htm och på websidan står det att den har

"Electronically balanced line output (Input 3 switchable to line level)" vilket jag tolkar som att den har balanserade xlr-utgångar och då får jag väl koppla med rca-ministereotelen i en xlr adapter som på den här bilden http://www.hifikit.se/prod_bilder/xlr_1.jpg

 

Men då behöver man två xlr "huvuden"? Varför är en rca kabel "två-hövdad"? Är den ena vänster L ljud och den andra höger R ljud? Då "slösar" man väl bort två kanaler på mixern? Jag vet knappt va jag snackar om här...

 

[citat=Luzer]

Tänk bara på att du har obalanserad signal så ha inte kablar som är längre än c:a 2m mellan mixern och mdn, och lägg de kablarna inte nära elkablar eller andra för då får du brum å störningar.[/citat]

 

Brumar det om man har MD:n för nära mixern, mixern går ju på ström?

 

[citat=Luzer]

Och du kopplar ut från mixern där det står typ, "Stereo out" eller "L - R out" eller liknande, tror du köper en ganska liten enkel mixer där du bara har EN utgång på vardera kanal så du kan nog inte koppla fel. Har du xlr utgångar så är ju utgången den med "pinnar" dvs hanen. Koppla inte fel här och koppla en av mixerns xlr ingångar till mdns ingång, har du på phantommatningen så är det risk att du pajjar mdn.[/citat]

 

Jag trodde man skulle koppla från mixerns UTGÅNG till MD:ns INGÅNG? Nu blir jag lite förvirrad...

 

Kopplar man rätt så kan man väl använda phantommatning sen? Annars är ju typ allt meningslöst iofs...

 

:D

 

Tack som fasen för svaret för övrigt

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Fel av mig, eftersom det är en monomixer och du då bara får ut en kanal från mixern så räcker det att du använder den ena rca kontakten (dubbelkolla bara så du använder rätt, antagligen är det den vita (L) som du ska använda, men som sagt, dubbelkolla så du får signal in i kameran) och därför bara köper EN tele-rca adapter eller EN xlr-rca adapter. Den andra kanalen kan du ju lägga kameramiken på eller nåt. Om du inte vill att det ska vara helt tyst på ena kanalen.

 

Mixern kan gå både på ström med en separat 12V adapter, men den drivs även av batteri (änna ena poängen med film-mixers :)) Och det ska inte brumma om mdn är för nära mixern. Hade jag varit du hade jag skaffat en käck väska jag kan ha hela ljudkittet i, md och mixer etc.

 

Och du ska koppla från mixerns UTGÅNG till mdns INGÅNG, var ju det jag skrev :) Men ibland så finns det fler utgångar på mixern, men den du ska köpa har bara EN xlr utgång + phonoutgången då, men dom tror jag du ser skillnad på :) Är bara xlr utgången som sitter på baksidan :)

Och att mdn kanske pajjar om du skickar in 48V in i den är jag osäker på, men ville bara göra dig uppmärksam på att koppla rätt. Men som sagt, har du bara en xlr-hona -> rca adapter så kan du omöjligt koppla fel på mixern så det är lugnt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren luzer, nu fattar jag mycket mer, det är lättare än vad jag trodde. Är helt lugn nu :)

 

Har precis köpt mixern... fick med en specialgjord kabel också med xlr hona

--> minitele så allting är five-by-five.

 

Har tänkt lite på en sak dock, nu när man bara kan spela in ljud i mono så kommer det ju va svårt o spela in atmosfärs ljud eftersom det ska gärna vara i stereo. Jag har läst om att man kan spela in först från ett håll sen från ett annat och sen mixa skiten. Undrar om det blir bra... det är väl bra o pröve ;)

 

Nu är det bara till o köpa en bra mic, en md och så är det klart!

 

Tack för all hjälp!

 

/Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

He he, att spela in från ena hållet först och andra sen kan väl funka på ett fåtal atmosfärer, men inte där det man hör skillnader vid olika tidpunkter. Kan funka tex i en tom lägenhet där det inte låter så mycket. Eller en stadsatmosfär på långt avstånd där man inte kan urskilja ljuden.

Sedan får du ju aldrig riktig stereo, och du måste inte ha alla atmosfärer i stereo, klart att det blir mer brett men det är inte alltid det viktigaste. Mono är underskattat tycker jag.

 

Och när det gäller atmosfärer så är det inte mycket atmos jag lagt som man plockat på plats. Vild atmos är jättebra att klippa ihop hål med men atmosfärer som man vill ha i filmen kan man hitta många bra i arkiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...