Gå till innehåll

Åt vilket håll skall en scen rotera?


gorse

Recommended Posts

Bildspråk hör hemma i serietidningar... foton osv.. filmspråk är vad man gör med rörligbild, klipp, ljus, ljud osv. Hur man styr ögat på en bioduk mellan klippen osv.. jag är ingen hejare på filmspråk men gör vad jag kan för att lära mig. kass:) Bildspråk kan man däremot lära sig på svenska högskolor eller i böcker vilket jag har pluggat en del...

 

Regi innefattar enligt mig inte bara filmspråk... behöver inte ens göra det... Man kan regissera och låta en kunnig fotograf/konsult sköta det...

 

Eller nåt! :) vad vet jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Bildspråk hör hemma i serietidningar... foton osv.. filmspråk är vad man gör med rörligbild, klipp, ljus, ljud osv. Hur man styr ögat på en bioduk mellan klippen osv.[/citat]

 

iofs inte min erfarenhet, men fair enough så länge vi menar samma sak. vad du just har beskrivit är i vilket fall som helst exakt vad filmregi är.

 

%2$s skrev:
Regi innefattar enligt mig inte bara filmspråk

 

nu ålar du dig som en mask tycker jag. nyss sa du ju att det inte gjorde det alls utan att det var foto och det var enbart det jag anmärkte på. jag kan absolut gå med på att regi omfattar massor av saker. likamedtecknet ovan var såklart en hårddragning. helt klart är dock att kamerans position och rörelse är ett av regissörens mest centrala ansvar och det som gör konstformen till sin egen till skillnad från till exempel teatern.

 

%2$s skrev:
...behöver inte ens göra det... Man kan regissera och låta en kunnig fotograf/konsult sköta det...

 

man behöver inte *göra* någonting alls som regissör. frågan är vilket ens ansvar är.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, ålar mig. chilla lite killen.. Det jag menar fortfarande är att filmspråk inte är = Regi... Men självklart så ansvarar en regissör för hela produktionen... Om du läser ovan inlägg i denna tråd så ser du vad jag menar. Åla kan du göra själv.... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=louis cyphre]Hm, ålar mig. chilla lite killen..[/citat]

jag är chill. ledsen om jag gav något annat intryck.

 

%2$s skrev:
... Men självklart så ansvarar en regissör för hela produktionen...

jaha, det var ju det jag menade med att du ålar dig. vad menar du med ansvar och vad menar du med hela? kärnfrågan är huruvida det är regissören som bestämmer var kameran ska stå och hur den eventuellt ska rotera. detta är det absolut mest centrala i filmregi, viktigare än skådespelare och personregi till och med. det är kameran som *är* regissören. annars är det teater.

 

%2$s skrev:
Om du läser ovan inlägg i denna tråd så ser du vad jag menar.

nej, jag gör faktiskt inte det. anser du att det är regissören som bestämmer var kameran ska stå och hur den ska röra sig eller inte?

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså... Och detta har jag skrivit förut.. Det kan vara regissören som bestämmer det men måste inte vara det... Han är lika mycket FILMregissör för det. Trots att han har anlitat en fotokonsult för att få hjälp med ett visst filmspråk. Alla kan inte filma action, skräck eller vad du vill.. Vissa är bra på att filma dialoger men är inte så grym på filmspråk när det kommer till olika genrer... Även om det oftast är regissören som gör det själv.. Vilket jag även det tidigare skrivit...

 

Vad jag har hört gjorde många regissörer förr i tiden så att dom lät sitt andra kamerateam(speciellt anlitad för detta)sköta tex actionscenerna för att dom själva inte var bra på just det filmspråket. Inte för att filma det som blir över som det kan vara idag. Men det var ändå dom som regisserade och det var dom som fick credit som director i början av filmen.

 

Det en regissör har är det övergripande konstnärliga ansvaret över produktionen.. Men att kalla fotolösningar till sitt unika filmspråk för regi är lika fel som att kalla ljussättning för regi(enl mig iaf). Eller klippning för regi. Eller vad det nu är han gör.. En regissör kan göra båda, men det heter inte regi för det.

 

Giganterna som verkligen kan sitt filmspråk sköter det självklart själv... Kolla in War of the worlds.. Kändes jävligt bra på bio... Hur grym som helst. Och många actionscener i långa tagningar utan klipp, filmat nästan uteslutande i hjältens pov. Tror precis inte att Spielberg lät sin fotograf välja hur den skulle filmas, men för det kallar jag inte foto för regi..

 

Det var därför jag inte tyckte att en sådan kategori skulle heta regi utan just filmspråk/klippning eller liknande. Men faktiskt så bryr jag mig inte, så länge en dedikerad kategori kommer upp. För detta är ett ämne jag gärna skulle vilja få lite tips i. Som det är nu hamnar dom i kläm med ljus och tekniska fotofrågor...

 

Okej? Tror jag var tydlig nu med vad JAG menar att regi är utan ålningar och sånt. Tjo!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...