Gå till innehåll

Vilken kamera använder ni?


Asterix

Recommended Posts

Angående TZ7, lite som jag skrivit i ett annat forum:

 

Jag köpte den för att få en liten videokamera i första hand. Sedan är det den enda kameran (förutom den vattentäta systermodellen) på marknaden som spelar in i ett EU-vänligt format, dvs en multipel av 25 bilder per sekund. Andra stillbildskameror filmar oftast med 30 bilder per sekund med 50Hz-flimmer och PAL-inkompabilitet som följd.

 

Det finns dock några minus/kompromisser som man bör känna till:

 

-Panoreringar kan bli flimriga pga 25p. Kan även bero lite på den optiska stabilisatorn som INTE går att stänga av, men den verkar föra med sig mer positiva sidor än negativa.

-Stroboskopeffekt då folk rör sig snabbt pga 25p.

-Det går inte att frysa-och-sno-en-AVCHD-stillbild varken i kameran eller i det medföljande programmet.

-AVCHD-kodningen lär ta en helbild var 13 frame med uträknade bilder emellan. Jag kan se att ytor med små detaljer (träådringar, fräknig hud mm) pulserar mjukt två ggr i sekunden. Detta kan bero på att kameran upplever detta som brus och försöker brusreducera mellan helbilderna. Jag har bara testat att filma på frihand och detta kanske inte syns på helt statiska objekt med stativ. Inzoomade fräkniga ansikten påverkas inte.

-Motljus kan göra objektet felexponerat. Det verkar inte finnas ngn snabb motljuskompensations-knapp.

-Starka ljuskällor kan ge lodräta linjer.

 

Låt inte detta avskräcka. Man kan redigera bort panoreringar och annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...