Gå till innehåll

Videokameraköp: digital/analog ingångar eller bättre kvalitet?


Nicklas

Recommended Posts

Hepp!

 

Jag funderar på att någon gång i sommar köpa en digital videokamera. Nu funderar jag på vilken. Min budget ligger på mellan 6000-7000 kronor. Detta gör att valet för tillfället blir mellan några av dessa kameror:

 

Canon MV 600i

 

Denna kameran har både analoga och digitala ingångar. (Den enda som klarar budgeten som har detta.) Tyvärr låter det när man t.ex läser cyberphotos (som säljer den) recension som att bild och ljudkvaliteten inte är mer än godkänd, och att motorljudet hörs lite på bandet. Skall man spela in film så lär man ju ändå använda en extern mikrofon, men ändå...

 

Panasonic NV-DS30

Panasonic NV-DS60

Panasonic NV-DS65

 

Panasonics kameror tycks iaf enligt cyberphoto ha bra bild och ljudkvalitet i förhållande till pris. Men NV-DS60 har inga ingångar, och de andra har bara digitala men inte analog ingång. Analog ingång borde ju vara användbart om man vill kunna använda sin gamla Video-8 kamera också.

 

Sony DCR-TRV12E

JVC GR-DVX400

JVC GR-D30

 

Övriga vet jag väl egentligen ingenting om...

 

Frågan är vad man skall satsa på. Själv känns det som att jag mest väger mellan Canon 600i, på grund av ingångarna eller Panasonic NV-DS65 för den eventuellt bättre kvaliteten. Vad tycker ni är viktigast när man köper en enklare DV-kamera. Är det någon som vet något om någon av ovanstående kameror. Är det stor skillnad generellt mellan olika DV-kameror, eller kommer jag att bli nöjd oavsett vad jag köper, eftersom att jag bara har en gammal Video-8 kamera för tillfället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte några direkta tips egentligen, men jag har/haft två Canon-kameror.

 

* Canon MV300. Riktigt bra kamera. Manuella inställningar. Smidigt handhavande. Bra bild. Mycket bra ljud.

* Canon MV400i. Nästan lika bra som 300an. Men 400an har inte manuell slutartid, det hade 300an. 400an har sämre ljud. Det "väser" från motorn. Väldigt störande. Ungefär som ljudet från ett öppet kylskåp eller nåt annat "elektriskt" vinande/surrande ljud. Huruvida detta är ett problem med just bara min kamera, eller med alla 400-modeller vet jag inte. Men de påstås ju kunna alstra oljud. Synd. 300an hade inga sådana ljud alls.

 

* Canon 500/600 har jag inte haft, men jag är sugen på att byta. Men bara om problemen med motorljudet är åtgärdat. För det är en skön kamera att använda.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...