Gå till innehåll

CS source-ljud.


Black Star

Recommended Posts

[citat=woxaz]Vadå? Ett spel utan ljud?[/citat]

 

Hört talas om Steam?

 

Tror han syftar på .wav-filerna som fanns i gamla CS. Fattar inte varför så många amatörfilmare använder dem, finns mycket bättre ljud på nätet (som dessutom är licensfria).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk bara på att även om ni köpt spelet så äger ni inte ljuden. Det är inte som när man köper en ljudfx skiva och gratis sedan kan använda alla ljud på skivan. Så visar ni filmen sedan utanför kompiskrets eller skola etc så måste ni fixa rättigheter till alla ljud. Samma som gäller för musik.

 

Men till ett någorlunda svar då :)

Går det inte att "öppna" filerna på nåt sätt och plocka ut wave, aiff, mp3 elelr vad det nu är för filer. Så kan ni ju alltid köra en bonnemetod, starta spelet utan musik och andra ljud. Hör bara effekterna. Så spelar ni in dom analogt på nån annan grunka, en annan dator eller liknande. Koppla bara line out från datorn till line in på inspelningsgrunkan och skjut ett å ett vapen, ladda å gör de effekter ni vill ha. Tar väl några timmar men hittar ni inget annat sätt så :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker nog att ni fortfarande inte ska använda Counter Strike ljuden. Själv så tappar jag allt intresse när jag hör dom. Ni kan ju "låna" ljuden från andra spel där ljuden inte är så kända. Man kan ju tanka ett program som rippar ljud så behöver man inte bry sig om filerna är i rätt format heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Jag tycker nog att ni fortfarande inte ska använda Counter Strike ljuden. Själv så tappar jag allt intresse när jag hör dom. Ni kan ju "låna" ljuden från andra spel där ljuden inte är så kända. Man kan ju tanka ett program som rippar ljud så behöver man inte bry sig om filerna är i rätt format heller.[/citat]

 

Håller med! Jag gör så ;)

 

[citat=Broman]Jag håller med om att man kan tappa intresset när man hör dom i en film.

Men det finns knappt några andra spel som har bra ljud som man kan ta.[/citat]

 

Där håller jag inte riktigt med! Kolla någon spelrecension eller så och kolla om den fått bra betyg i ljud. Då kan du ju köpa spelet och skaffa dig ett kul lir samtidigt som du "får" ljudeffekter till din film. Men CS är bland de sämsta alternativen i vilket fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är fortfarande väldigt sällan som dom lägger ut ljuden på datorn.

Bara för att det är bra ljud betyder väll inte att dom är lättare att få tag i.

Jag menar att oftast så hittar man inte ljuden i någon mapp när man letar efter dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=woxaz]

Där håller jag inte riktigt med! Kolla någon spelrecension eller så och kolla om den fått bra betyg i ljud. Då kan du ju köpa spelet och skaffa dig ett kul lir samtidigt som du "får" ljudeffekter till din film. Men CS är bland de sämsta alternativen i vilket fall.[/citat]

 

Skall du sno ljuden kan du ju lika gärna sno spelet också och tanka ner det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Black Star]Det är fortfarande väldigt sällan som dom lägger ut ljuden på datorn.

Bara för att det är bra ljud betyder väll inte att dom är lättare att få tag i.

Jag menar att oftast så hittar man inte ljuden i någon mapp när man letar efter dom.[/citat]

 

Hur menar du att de inte lägger ut ljuden på datan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att han menar att dom inte ligger i en map som heter tex. "sounds".

Han vill kunna gå in och hämta filen från spelmappen. Men som jag sa så behöver man inte det om man skaffar sig ett program som kan spela in ljud.

Och att ta ljuden från ett spel är inte alls samma sak som att ladda ner spelet! Du har ju betalat och det är ju bättre än att inte betala.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo men dom finns ju där! Ljudfilerna alltså. Det är ju inte så att dom bara flyger in i datan när spelet spelas. :p Men i många fall så ligger allihopa ner packade i samma fil (Som är i något konstigt format). Det finns ett (säkert flera) program som kan packa upp dessa så att du kan använda dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anhool]Jag tror att han menar att dom inte ligger i en map som heter tex. "sounds".

Han vill kunna gå in och hämta filen från spelmappen. Men som jag sa så behöver man inte det om man skaffar sig ett program som kan spela in ljud.

Och att ta ljuden från ett spel är inte alls samma sak som att ladda ner spelet! Du har ju betalat och det är ju bättre än att inte betala.[/citat]

 

Men du har ju inte betalat rättigheterna för att få använda ljuden, så det är lika förbjudet även om du betalat för spelet. Jag tyckte bara det lät gött onödigt att köpa ett spel om man bara ska använda sig av ljuden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...